[chemie] pH-formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[chemie] pH-formule

Hoi, ik vroeg me af of iemand me de formule zou kunnen geven voor het bepalen van de ph van een meerwaardig zwak zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] pH-formule

Die formule is er niet, want de berekening die je moet doen hangt af van de concentratie van je zwakke zuur en de eventuele aanwezigheid van andere zuren.

Als dit om een huiswerkopgave gaat zou ik je willen aanraden om de specifieke opgave te behandelen in het Huiswerk & Practica-forum met inachtneming van de daar geldende regels.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: [chemie] pH-formule

Het is voor mijn herexamens, dus niet voor mijn huiswerk. Dat krijg ik niet meer :-)

In mijn cursus staat er een voorbeeld van een titratiecurve van de titratie van oxaalzuur door een ( welke staat er niet bij) zwakke base.

het oxaalzuur heeft een concentratie van 0.1M, de ph = 1.3 en het EP = 8.4. Dus ik heb de uitkomsten hier staan maar ik vroeg me gewoon af hoe je de ph van oxaalzuur kon berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [chemie] pH-formule

Het is voor mijn herexamens, dus niet voor mijn huiswerk.
Het huiswerkforum is niet noodzakelijk voor dingen die in je schoolexamen staan. Wel voor het oefeningenwerk dat in schoolboeken staat. Dat is geen minderwaardig hoekje, wel een hoek waar helpers rekening houden met de achtergrond van een vraag en waar je dus meestal passender geholpen wordt.

Toch maar daarheen dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [chemie] pH-formule

Sorry, wist ik niet..

Maar weet er iemand het antwoord op mijn vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] pH-formule

Voor een oplossing die enkel het meerwaardige zwakke zuur bevat geldt meestal dat je slechts met de eerste dissociatiestap rekening hoeft te houden. In het geval van oxaalzuur beschouw je dus slechts het evenwicht

H2Ox <--> H+ + HOx-

waarvan je de pKa in Binas of een ander tabellenboek kunt vinden. Het evenwicht

HOx- <--> H+ + Ox2-

laat je dus buiten beschouwing. Dit mag vaak, omdat de tweede dissociatiestap vanwege de aanwezigheid van H+ door de eerste dissociatiestap, nauwelijks zal verlopen.

Je behandelt het dus in feite als een eenwaardig zwak zuur. Afhankelijk van je opleiding worden hier bepaalde oplosmethodes of formules gegeven. Hoewel ik er niet zo van hou om botweg formules te geven en int te vullen geef ik eén van de formules toch:

pH=(pKa-log C)/2

waarbij C staat voor de molariteit van de oplossing van het zwakke zuur.

Als het goed is moet je met deze gegevens nu zelf het antwoord kunnen bepalen. Het kan zijn dat dit iets afwijkt van de waarde die in je opgave gegeven is, omdat soms iets andere waardes in de tabellen staan, omdat voor de opgave een waarde is gepakt die "ongeveer goed" is, of omdat de hierboven beschreven methode niet (helemaal) correct is voor het geval dat je hier beschrijft.

Het gaat me echter te ver om de complete 100% correcte berekenmethode uit te schrijven. In dit forum zijn eerder soortgelijke vragen beantwoord, die wel volgens deze systematische methode zijn uitgewerkt en opgelost. Deze zijn terug te vinden met de zoekfunctie!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] pH-formule

Marko, kun je ook rekenen als er in Binas een Kz van >>1 staat? Daar liep ik net tegen aan bij H2SO4 dat ik als voorbeeld wilde gebruiken...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] pH-formule

De hierboven gegeven formule geldt voor zwakke zuren.

Voor sterke zuren (dus met Ka >>1 ofwel pKa <<1) gebruik je gewoon (voor de stappen die sterk zijn) de rekenmethode voor sterke zuren. Met andere woorden: Voor die stappen vul je in dat het zuur volledig dissocieert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: [chemie] pH-formule

Ik ga het dadelijk uitproberen, bedankt! ;)

Reageer