[fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

Dit snap ik echt niet

Een brok ijs van 0,50 kg met temperatuur -10°C wordt in 3,0 kg water van 20°C geplaatst. Welke temperatuur en fase heeft het geheel?

Oplossing..

Ze bekijken eerst de fase en doen dat door de energie te berekenen die vrijkomt wanneer 3,0 kg water afgekoeld wordt van 20°C naar 0°C: (3 kg) (4,186) (20°) = 250 kJ. Verwarmen van ijs van -10°C naar 0°C vereist (0,5 kg) (2,10) (10°C) = 10,5 kJ. Smelten van ijs naar water vereist (0,5 kg) (333) = 167 kJ.

Hun conclusie is dan dat er in totaal 344 kJ nodig is om het ijs te smelten...ik snap niet hoe ze daar aan komen :s

Hun conclusie uit het voorgaande is dan weer dat het geheel uit water bestaat (mogelijkheden waren puur ijs, ijs + water en puur water), want als het ijs door te smelten 344 kJ opneemt, is het water nog niet afgekoeld van 20°C naar 0°C...die redenering snap ik ook niet

Hoe ze de uiteindelijke temperatuur berekenen snap ik wel min of meer, het gaat vooral om het deel van de fase...

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

EDIT: bronvermelding: 'Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II' van Douglas C. Giancoli

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

anakin skywalker schreef:Verwarmen van ijs van -10°C naar 0°C vereist (0,5 kg) (2,10) (10°C) = 10,5 kJ. Smelten van ijs naar water vereist (0,5 kg) (333) = 167 kJ.

Hun conclusie is dan dat er in totaal 344 kJ nodig is om het ijs te smelten...ik snap niet hoe ze daar aan komen :s
Ik ook niet. Ik zou zeggen dat het 10,5+167=177,5 kJ nodig is om het ijs te smelten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

Ja, ik dus ook! :s

Daarnet stond er ook al een fout bij een vraagstuk in dat boek, mss nu ook? Tenzij iemand plots weet hoe het zit...

Berichten: 208

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

ik denk ook een fout in het boek.

kijk eerst hoeveel energie het water bevat tenopzichte van water van 0 graden

kijk hoeveel energie er nodig is om van het ijs, ijs van 0 graden te maken

hier moet minimaal een verschil tussen zitten van de latente warmte van de desbetreffende faseovergang, als dat niet is krijg je een mix van water en ijs, als het wel is krijg je dus of alleen ijs of alleen water.

beetje een raar verhaaltje, maar schrijf het maar is juit voor jezelf dxan kom je er wel uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

Bedankt voor die verduidelijking ;)

Ik snap alleen niet goed wat je met 'latent' bedoelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

"Latente warmte" is een gebruikelijke term voor de warmte die gemoeid is met fase-overgangen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

Oh, oke, in de boeken die ik gebruik, heet het smeltwarmte ;) bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] ijsblok in water: temperatuur en fase v/h geheel

En het kan dus ook stollingswarmte, verdampingswarmte of condensatiewarmte zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer