[natuurkunde] wrijvingskrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[natuurkunde] wrijvingskrachten

Hoi,

ik ben een paar fysica olympiades aan het maken en merk op dat ik wat moeilijkheden heb met vragen zoals de volgende:

Een blok, met een massa van 2,0 kg, dat oorspronkelijk in rust lag, schuift over

een horizontale tafel onder invloed van twee extra krachten: een kracht van 12 N

in de richting en de zin van de beweging en een kracht van 15 N verticaal naar

beneden.

De wrijvingsfactor tussen tafel en blok is gelijk aan 0,20.

De grootte van de wrijvingskracht is dan gelijk aan:

O a.

2,4 N.

O b.

3,9 N.

O c.

6,9 N.

O d.

12,0 N.

Ik weet echt niet hoe je hieraan komt. Ik heb altijd problemen als er een vraag gesteld wordt over een voorwerp in beweging, en weet niet goed hoe hier aan beginnen. Wat ik heel vervelend vind aan de oefening die die kracht die verticaal naar beneden werkt, ik weet niet goed wat ik hiermee moet doen...

Kan er iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Om te beginnen in situaties met krachten, maak een schets met de krachten ongeveer op schaal. Kun je dat eens doen, en die schets hier plaatsen?

Alles over dit forum en afbeeldingen plaatsen vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

(Nog iets: als het op een oefening lijkt graag in het huiswerkforum, dat is daar speciaal voor bedoeld)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 37

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Heb het in paint gedaan ik weet niet of dat OK is.. de krachten die er op werken zijn

Verticaal:

Fz=m.g naar beneden

F=15N naar beneden (blauwe pijl)

Fn= m.g naar boven

Horizontaal:

F=12N

Fw=Fn.µ
Bijlagen
forum2.jpg
forum2.jpg (7.6 KiB) 418 keer bekeken

Berichten: 33

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Fn is niet gelijk aan m*g. Het is de reactiekracht van het oppervlak op de massa.

Ook, er is geen beweging in de verticale richting, dus alle verticale krachten opgeteld moeten 0 zijn.

Nu kan je zelf verder rekenen vermoed ik?

Berichten: 37

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

o ok dus dan is het,

Fn=m.g +15N

dan is het dus

Fw=µ.Fn

=0,2. (2kg.9.81+15)

=6,9

Bedankt!

x

Berichten: 37

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Nu kom ik alweer zo'n probleem tegen:

Een koffer met massa m glijdt met een constante versnelling van een hellend

vlak dat een hoek θ maakt met de horizontale.

De grootte van de wrijvingskracht door het hellend vlak op het voorwerp uitgeoefend

is dan:

O a. .

O b. .

O c. .

O d. .

Dan zou ik terug denken, Fw=µ.Fn maar nu is µ niet gegeven...

Anders had ik

Fw=µ. (Fz+sin().F)

=µ.(m.g +sin().m.a)

? hoe kan ik dit oplosen als µ niet gegeven is?

Berichten: 33

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

geg: massa m, vaste versnelling a, theta.

Als je weer zo'n tekeningetje maakt, kan je Fz ontbinden in een x en y component, met x als richting van de beweging (// met helling).

Ook kan je stellen dat Fw (weerstandskracht) een tegengestelde zin heeft van Fz,x. Ook ken je de formule Fr= m. a, met Fr gelijk aan de resultante van de krachten. Nu kan je alles invullen in die formule (Fr berekenen), en dan kom je een vergelijking uit met Fw als onbekende, en de massa, hoek en versnelling a als parameter.

Groetjes

Berichten: 37

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Hoi bedankt voor je antwoord,

dus als de die in componenten opsplitst kom je de volgende vergelijking uit:

-Fw +Fzx=m.a

Fw= Fzx-m.a

het antwoord op de vraag is

m(g.sin(hoek)-a)

Maar ik zit hier al kweet niet hoe lang op te staren, want als je het met soscastoa doet:

Sin=overstaande zijde/schuine

dus zij doen eignelijk Sin().overstaande zijde om de schuite te bekomen?? ik snap dit niet zo goed

Zie tekening:
Bijlagen
Mechanica_tekening.jpg
Mechanica_tekening.jpg (13.17 KiB) 417 keer bekeken

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

biomedi schreef:Hoi bedankt voor je antwoord,

dus als de die in componenten opsplitst kom je de volgende vergelijking uit:

-Fw +Fzx=m.a

Fw= Fzx-m.a

het antwoord op de vraag is

m(g.sin(hoek)-a)

Maar ik zit hier al kweet niet hoe lang op te staren, want als je het met soscastoa doet:

Sin=overstaande zijde/schuine

dus zij doen eignelijk Sin().overstaande zijde om de schuite te bekomen?? ik snap dit niet zo goed

Zie tekening:
geen idee

Berichten: 33

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

wel, als je wil ontbinden, dan teken je eerst een evenwijdige aan het (schuine) oppvlak, dan ga je Fz loodrecht projecteren op die evenwijdige.

Door gelijkvormige driehoeken bekom je Fz,x= m*g*sin(theta). Ik zal direct een tekening bijvoegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Ik zal direct een tekening bijvoegen.
Ikke dan maar?
biomedi.png
biomedi.png (8.21 KiB) 423 keer bekeken
doordat de hellingshoek α is, is de andere schuine hoek in de rechthoekige driehoek vanzelf 90°-α.

De hoek tussen Fz en de normaal is dan ook α. De normaalkracht is dan bijgevolg Fz·cos α
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: [natuurkunde] wrijvingskrachten

Aahh ok! heel erg bedankt!

Maar als je Fzx wilt hebben moet je dan toch cos(90°-a) en dat is dan sin(a)... Dus oki dan klopt het!

Echt bedankt!

Groetjes!!

Reageer