Condensator parallel-serie schakelen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Condensator parallel-serie schakelen

Hallo,

Ik heb een vraag ivm het parallel of serie schakelen van condensatoren namelijk:

Zijn de formules om de totaal weerstand van in serie (Ct = C1+C2+...) of parallel (1/Ct = 1/C1+1/C2+...) geschakelde condensatoren van toepassing op wisselspanning of gelijkspanning?

Mvg

Berichten: 52

Re: Condensator parallel-serie schakelen

Die formules zijn geldig voor gelijkspanning, maar voor condensatoren in serie geldt wel dat 1/Ct = 1/C1+1/C2+..., dus omgekeerd aan wat jij stelt.

Als we condensatoren in een circuit met wisselspanningsbron gaan bekijken, moeten we rekening houden dat de condensator een soort van weerstand heeft (de impedantie) die het vloeien van stroom tegenwerkt. De capacitieve reactanctie (het imaginaire deel van de complexe impedantie) is gelijk aan Xc = 1/wC met w de frequentie van de bron. Als we dan condensatoren in serie schakelen, gaan we deze impedanties optellen.

Berichten: 3

Re: Condensator parallel-serie schakelen

Sorry, ik heb inderdaad de formules voor serie en parallel verwisseld. Maar als ik het goed begrijp gelden deze twee formules zowel voor gelijk- als wisselspanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Condensator parallel-serie schakelen

Wil je echter de stroom of spanning berekenen, gaan deze forumles afhangen van heel wat meer.

Niet enkel van de frequentie, maar ook van het al dan niet aanwezig zijn van inductie en dergelijke

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Condensator parallel-serie schakelen

Sorry, ik heb inderdaad de formules voor serie en parallel verwisseld. Maar als ik het goed begrijp gelden deze twee formules zowel voor gelijk- als wisselspanning?
Ik zou zeggen dat je gelijk hebt. Als je niets exotisch van plan bent met je condensatoren (zoals externe inductie), dan kun je 1 condensator vervangen door een serie of parallel met je formules, of omgekeerd. Voor een bewijs moet je eens zoeken naar de stelling van Norton of het duale ervan: Thévenin. Basically kun je geen onderscheid maken tussen de 2 subnetwerkjes, omdat hun impedantie hetzelfde is (bij alle frequenties!!!) en dus hun theveninequivalent gelijk is.

Het klopt dat de impedantie verandert naargelang frequentie, enz. zoals Nature zegt, maar de formules blijven gelden, ook bij wisselstroom en gelijkstroom.

Maar: dit is slechts de theoretische kant, praktisch is wat anders. Zo moet je kijken dat je kleinere condensatoren niet gaan doorschieten bij te hoge spanning, enz...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer