Vorming cementiet in gietijzer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vorming cementiet in gietijzer

Goedemiddag heren en dames,

Voor een literatuur onderzoek ben ik bezig met een onderzoek naar gietijzer. En dan specifiek naar het ontstaan van cementiet in gietijzer met een koolstof gehalte van ongeveer 3,5 tot 4 gew%. Uit verschillende bronnen op internet heb ik begrepen dat de vorming van cementiet te maken heeft met de afgloeicurve die gehanteerd wordt na het gieten, maar ook met verschillende toevoegingen (zoals titaan, silicium, aluminium ed.) aan het basismateriaal. Voor een bepaalde toepassing wil ik geen cementiet in mijn gietijzer hebben, zodat ik niet bij hoge temperatuur (950 graden) hoef na te gloeien, maar dat 750 graden ofzo afdoende is.

Mvg Siem

Ps. Mocht iemand er zijn die het helemaal weet, mag hij mij ook de verschillen vertellen tussen primair, secundair en tertair cementiet.

Berichten: 388

Re: Vorming cementiet in gietijzer

Het verschil tussen primair, secundair (en eventueel tertiair) heeft te maken met het tijdstip van vormen. De eerste cementiet die gevormd wordt is het primaire. Het cementiet dat gevormd wordt bij een volgende reactie (op lagere temperatuur, en dus op een later tijdstip) is het secundaire etc...

Overigens is de afkoel snelheid van cruciaal belang! Als je zeer snel afkoelt ga je een andere samenstelling krijgen. Maar ik weet niet meer los uit mijn hoofd wat je dan juist gaat krijgen. Bij staal krijg je bijvoorbeeld martensiet in plaats van perliet en cementiet.

Hoop dat deze korte reactie toch al wat meerwaarde kan betekenen.

Berichten: 2

Re: Vorming cementiet in gietijzer

Dank je voor je info.

Ik zit met een situatie waarin ik een vrij hoge rekgrens nodig heb, dus eigenlijk geen cementiet kan gebruiken. Als ik bij 900 graden ga gloeien moet ik dat in een stikstof omgeving doen (ivm oxidatie) en is tevens de kans op vervormen groot. Nu heb ik een stelling gevonden die beweerd dat cementiet ontstaat door het gebruik van schrootijzer, dit door de eerder genoemde toevoegingen.

Overigens dacht ik dat het verschil in primair en secundair cementiet lag in het koolstofgehalte. Tenminste zo lijkt het als ik naar het FeC diagram kijk. Tussen 0.8 en 4.3 gew% secundair en daarboven primair? (zie evt http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer-koolsto...e_aanduidingen)

Zou het zo kunnen zijn dat alleen met het juiste basismateriaal EN de juiste afkoelcurve de vorming van cementiet tegengegaan kan worden?

Berichten: 388

Re: Vorming cementiet in gietijzer

Je moet zo een ijzerkoolstof evenwichtsdiagramma op de juiste manier lezen. Bij een bepaalde samenstelling teken je een verticale lijn. Via die verticale lijn ga je omlaag en kijk je welke lijnen je snijdt. Iedere lijn die je snijdt komt overeen met een reactie bij het stollen. Bijvoorbeeld het vrijstellen van Fe3C (cementiet). Bij verdere afkoeling krijg je dus twee nieuwe producten, je kan uit het diamgramma perfect berekenen wat de samenstelling van ieder product is en welke (relatieve) hoeveelheid gevormd gaat worden. Dat kan ik je zo allemaal niet op 1-2-3 uitleggen via een forum.

Wat de specifieke invloed is van die legeringselementen kan ik je niet vertellen, daar heb ik niet genoeg ervaring voor.

Maar je moet je niet blindstaren op een evenwichtsdiagramma. Dat geldt enkel maar voor zeer langzame afkoeling (soms is luchtafkoeling nog te snel). Je kan beter eens op zoek gaan naar CCT en TTT diamgramma's voor de specifieke legering die je hebt. Daaruit kan je de afkoeltijd en gloeitemperatuur bepalen om een specifieke samenstelling te krijgen (betreffende cementiet etc).

Reageer