lengteverkorting door vliegen op lichtsnelheid

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

lengteverkorting door vliegen op lichtsnelheid

Ik ben bekend met dat fenomeen, maar "verkort" je dan ook echt, of "zie" je er enkel verkort uit? (dat laatste is, voor een persoon die stationair staat, best te begrijpen!)

Anders (écht verkorten) wel spectaculair!
???

Re: lengteverkorting door vliegen op lichtsnelheid

rodeo.be schreef:Ik ben bekend met dat fenomeen, maar "verkort" je dan ook echt, of "zie" je er enkel verkort uit? (dat laatste is, voor een persoon die stationair staat, best te begrijpen!)

Anders (écht verkorten) wel spectaculair!
Nou ja, je staat stil tov jezelf, dus je ziet jezelf niet verkort. Hoe een ander jou ingekort ziet hangt van de snelheid van de waarnemer af. Je vraagt in je post letterlijk: "is lengte een absolute grootheid in de fysica"? Einstein heeft aangetoond dat dat niet zo is. Evenzo met tijdservaring. Of met impuls. Misschien moet je het niet zo zien dat het object wordt verkort voor een waarnemer, maar de ruimte-tijd zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: lengteverkorting door vliegen op lichtsnelheid

Anonymous schreef:
rodeo.be schreef:Ik ben bekend met dat fenomeen, maar "verkort" je dan ook echt, of "zie" je er enkel verkort uit? (dat laatste is, voor een persoon die stationair staat, best te begrijpen!)

Anders (écht verkorten) wel spectaculair!
Nou ja, je staat stil tov jezelf, dus je ziet jezelf niet verkort. Hoe een ander jou ingekort ziet hangt van de snelheid van de waarnemer af. Je vraagt in je post letterlijk: "is lengte een absolute grootheid in de fysica"? Einstein heeft aangetoond dat dat niet zo is. Evenzo met tijdservaring. Of met impuls. Misschien moet je het niet zo zien dat het object wordt verkort voor een waarnemer, maar de ruimte-tijd zelf.
oh, i see. Zowel de waarnemer die stilstaat, als mezelf aan 0.9 c zien mijn lengte "juist"
???

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: lengteverkorting door vliegen op lichtsnelheid

Juist, het is geen optisch effect of iets dergelijks.. Voor een ' stilstaande' waarnemer ben jij gewoon korter als je langs komt vliegen.. Terwijl voor jou de waarnemer juist korter is (immers, je kunt net zo goed zeggen dat jij stilstaat en dat de waarnemer langs komt vliegen)..

Voor jezelf houd je altijd dezelfde lengte (immers, je staat altijd stil ten opzichte van jezelf :shock: )..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer