[wiskunde] kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 95

[wiskunde] kansrekenen

1) We hebben zes koppels (mensen). Als je lukraak 2 mensen uitkiest, wat is dan de kans dat je een koppel kiest? (hier is een koppel een getrouwd stel)

Ik doe het zo: aantal gunstige gevallen/aantal mogelijkheden. Maar ik kom er niet.

2) We hebben zes koppels (vrouw + man = koppel, hebben hier geen relatie met elkaar). Als je lukraak 2 mensen uitkiest, wat is dan de kans dat je een vrouw en een man uitkiest. Is dit een andere vraag dan vraag 1)? Ik denk van wel, en hoe los je die dan op?

Be dankt ;) !
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] kansrekenen

Buffalo schreef:1) We hebben zes koppels (mensen). Als je lukraak 2 mensen uitkiest, wat is dan de kans dat je een koppel kiest? (hier is een koppel een getrouwd stel)

Ik doe het zo: aantal gunstige gevallen/aantal mogelijkheden. Maar ik kom er niet.
Wat kom je dan uit?
2) We hebben zes koppels (vrouw + man = koppel, hebben hier geen relatie met elkaar). Als je lukraak 2 mensen uitkiest, wat is dan de kans dat je een vrouw en een man uitkiest. Is dit een andere vraag dan vraag 1)? Ik denk van wel, en hoe los je die dan op?
Dit is inderdaad een andere vraag. Bij vraag 1 moet je de man en de vrouw "trekken" die bij elkaar horen. Bij vraag 2 is het voldoende als je een man (eender dewelke) en een vrouw (eender dewelke) "trekt".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [wiskunde] kansrekenen

(C 1 uit 2 * C 1 uit 2)/C 2 uit 12 = (2 * 2)/66 = 4/66 = 2/32 = 1/16

Dat is mijn uitkomst. Maar die is fout denk ik.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] kansrekenen

je hebt 12 mensen, je kiest er iemand uit, om juist de bijhorende man/vrouw te kiezen, is de kans gelijk aan 1/11.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: [wiskunde] kansrekenen

Jaaa tuurlijk. Dom van me ;) . En dan is het antwoord op de tweede vraag: 1/6. Niet?

Ff redeneren: Je trekt 1 persoon, man of vrouw, maakt niet uit. Stel het is een man, dan moet ik nog een vrouw eruit trekken, die kans is 1/6.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] kansrekenen

als je al een man hebt, zijn er nog 5 mannen en 6 vrouwen over, de kans dat je een vrouw kiest is 6/11

Reageer