[toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 169

[toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

Op een infomoment van de KULeuven zei men dat een arts nooit het woord "begrijp" mag uitspreken.

Bijvoorbeeld: "Ik begrijp dat uw probleem" of "Ik begrijp dat u bang bent".

Toch bevat het juiste antwoord "begrijp" bij het onderstaande probleem.

Ik denk dat antwoord B ook mogelijk is, of mag je de problemen niet doorschuiven naar iemand anders?

Wat denken jullie? Staat er een fout in de antwoordenlijst?

Een man is ernstig ziek en moet snel naar het ziekenhuis. Hij weigert om te gaan want hij wil zijn

invalide vrouw niet achterlaten omdat hij voor haar moet zorgen.

Wat zegt de dokter hierop?

A "Uw gezondheid gaat voor."

B "Neem contact op met de sociale dienst."

C "Ik zal er voor zorgen dat met jouw vrouw alles goed komt."

D "Ik begrijp dat het moeilijk is om uw vrouw achter te laten maar een operatie is echt noodzakelijk om te overleven."


Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

Ik heb altijd al iets tegen het onderdeel arts-patiëntgesprekken gehad, omdat de antwoordmogelijkheden meestal vaag zijn, dicht bij elkaar liggen en er voor alles wel wat te zeggen valt. Zo ook hier.
kllk schreef:Op een infomoment van de KULeuven zei men dat een arts nooit het woord "begrijp" mag uitspreken.

Bijvoorbeeld: "Ik begrijp dat uw probleem" of "Ik begrijp dat u bang bent".
Dat lijkt me vreemd. Waarom zou dat dan niet mogen? Verder dien je elke patiënt individueel te behandelen en alhoewel er zeker regels zullen bestaan voor een optimale arts-patiëntinteractie denk ik niet dat bepaalde woordjes verbannen moeten worden.
Ik denk dat antwoord B ook mogelijk is, of mag je de problemen niet doorschuiven naar iemand anders?
Het lijkt me moeilijk voor de man om contact op te nemen met de sociale dienst als hij snel naar het ziekenhuis gebracht dient te worden voor een behandeling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 169

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

Je bent beter om als dokter de patient te bevragen: "Waarom bent u bang?" en "Waarom vormt dit een probleem?",...

Maar in dit geval is het niet echt mogelijk. En wat als er een vijfde antwoord zou zijn dat de dokter contact opneemt met de sociale dienst? Zou dit dan beter zijn of mag een dokter dit niet doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

Antwoord D. Je toont medeleven en respect. Je kan moeilijk zelf voor de vrouw zorgen dus c valt weg, contacteer de sociale dienst is ongepast en u gezondheid gaat voor is te paternalistisch
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] arts/patient gesprek

D is inderdaad het voorgestelde antwoord, maar zoals eerder gezegd blijft er in een echt arts-patiëntgesprek niets overeind van die regeltjes, wat niet wegneemt dat ze handig zijn ter voorbereiding.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer