Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1.404

Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Plaats in deze topic je vragen en opmerkingen over de [minicursus] ALGEMENE RELATIVITEIT en de bijbehorende oefenopgaven (te vinden onder de cursus).

Er is ook een volledig overzicht van alle cursussen, FAQ's en handleidingen


-----------------------------------------------------------------------------------------

Vuur je vragen en/of opmerkingen maar af!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 54

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

eeehm :shock: hoe werkt dat rekenen met matrixen?
men moet appels niet met peren vergelijken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

hoe kom je aan de getallen die in de matrixes staan?

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Misschien is dit een domme vraag, want ik heb op school nog niks over matrices geleerd en mij om dit artikel te begrijpen zelf wat in dit onderwerp verdiept.

In paragraaf 1.6 van de minicursus ART staat dat de voorbeeldboost die als matrix is weergegeven, ook kan worden geschreven als:

t' = t * cosh(phi) - x * sinh(phi)

x' = -t * sinh(phi) - x * cosh(phi)

Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Anonymous schreef:Misschien is dit een domme vraag, want ik heb op school nog niks over matrices geleerd en mij om dit artikel te begrijpen zelf wat in dit onderwerp verdiept.

In paragraaf 1.6 van de minicursus ART staat dat de voorbeeldboost die als matrix is weergegeven, ook kan worden geschreven als:

t' = t * cosh(phi) - x * sinh(phi)

x' = -t * sinh(phi) - x * cosh(phi)

Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?
Ziet eruit als een foutje :shock: Dat kun je ook zien aan de afleiding van v even verderop; die - moet een + zijn.

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Ik heb een kleine vraag over 1.5

voor alle objecten met dx^2+dy^2+dz^2-c*c*dt^2=0 moet dit ook gelden in alle andere referentiesystemen

hoe weet je dan dat dx^2+dy^2+dz^2-c*c*dt^2 een invariant is

het laatste impliceert wel het eerste ,maar het omgekeerde?

Berichten: 1.404

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Sorry voor laattijdige antwoorden (in augustus was ik op vakantie)

@Marleen: Indien je nog geen matrices gezien hebt op school en je het toch wilt weten, stel ik voor deze vraag eerst op het wiskundesubfora te stellen. Zelf zit ik in tijdsgebrek om een minicursus lineaire algebra op te stellen.

@Antoon: Probeer voor de gewone transformatie het eerst eens te tekenen en dan via goniometrie de formules te bekomen. Lukt het je niet dan wl ik je gerust verder helpen.

@gast
Ik begrijp niet waarom de tweede term van x' wordt afgetrokken in plaats van opgeteld. Is dit een foutje in de cursus of ben ik gewoon te ondeskundig?
dit is inderdaad een fout in de cursus en is ondertussen aangepast :shock:

@evilbu : zie mijn antwoord op de door jou apart opgestarte topic.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Ik vat van het stukje de bovenste regel niet:

Afbeelding

Want de afstand die het licht aflegd is toch een rechte lijn, dan is er toch niet persé een "Z-as" nodig. om zijn afstand te berekenen.

Of word het assenstelsel zo gedraaid dat er wel een Z-as nodig is? zoja waarom?

Berichten: 1.404

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Want de afstand die het licht aflegd is toch een rechte lijn, dan is er toch niet persé een "Z-as" nodig. om zijn afstand te berekenen.


In de vlakke ruimte is de baan die het licht aflegt een rechte. Bij een specifiek gekozen assenstelsel, waar deze rechte samenvalt met de x-as, moeten we inderdaad enkel de x coördinaat beschouwen. We zoeken echter oplossingen voor willekeurige assenkruisen en daarom dienen de drie ruimtecoördinaten in de formule opgenomen worden.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

De domste vraag van allen?

wat is in godsnaam de cosh functie?
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

De 'cosinus hyperbolicus' oftewel 'hyperbolische cosinus'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

\(\cosh(x) = \frac{e^x + e^{-x}}{2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

OK. M'n vraag gaat over de snelheid van de zwaartekracht an sich, dus niet zwaartekrachtsgolven. Ten gevolge van het Poynting-Robertson effect zal een stofdeeltje in een baan om de zon langzaam in een spiraal naar binnen bewegen, vanwege de relatieve snelheid van het deeltje t.o.v. de zon.

Hoe zit dat nu precies met de zwaartekracht? Als de snelheid van de zwaartekracht gelijk is aan c, dan zou je haast verwachten dat de zwaartekracht een gelijksoortig effect als het Poynting-Robertson effect produceert. Het resultaat zou dan zijn dat het deeltje naar buiten beweegt.

Dus, hoe zit dit precies?

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Beste Peter(devis),

komt er nog een verderzetting van deze cursus?

vele groetjes,

Berichten: 181

Re: Vragen en opmerkingen over de minicursus art

Waarom is men gestopt na drie hoofdstukken? Ik denk dat dit een heel belangrijk onderwerp is, en een onderwerp dat veel mensen willen snappen, ondanks dat ze dat niet kunnen door hun gebrekkige wiskunde.

Reageer