[fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Een blok koolstof heeft zijden van 1,0 cm, 2,0 cm en 4,0 cm die respectievelijk langs de x, y en z-as liggen. Bereken de weerstand die een stroom ondervindt wanneer het a) in de x-richting, b) in de y-richting en c) in de z-richting gaat. De soortelijke weerstand rho = 3,0*10-5Ω

(Bron: Natuurkunde voor wetenschap en techniek deel II (douglas c. giancoli))

De oplossingen zijn 3,8E-4 ohm, 1,5E-3 ohm en 6E-3 ohm..

Ik heb al een aantal keren de formule R = rho*(l/A) geprobeerd, maar dat komt vanzelfsprekend niet uit..(hoe kan het anders ;) ..)

Berichten: 52

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Je formule klopt wel hoor. Wat heb je als oppervlakte van het blok koolstof genomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Dat weet ik niet, ik heb eigenlijk vanalles geprobeerd ;)

Ik dacht dat de stroom telkens door een bepaald vlak van het blok ging en dat ik dan de oppervlakte van dat vlak moest berekenen...de stroom gaat bvb door de x-as, de x-as gaat langs het onderste vlak...de breedte van het vlak is 1,0 cm of 0,01 m en de lengte gaat langs de z-as en is 0,04 m...dus 0,01*0,04 = 0,0004 m²...dan 0,01m (lengte x-as) delen door dat getal en het geheel vermenigvuldigen met rho...dat zou voor de x-as 7,5*10-4 uitkomen...niet de juiste oplossing, met andere woorden.

Berichten: 52

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

We moeten, ongeacht van in welke richting het blok zich voortbeweegt, wel dezelfde oppervlakte voor het lichaam behouden. Aangezien de lengten van de zijden niet gelijk zijn, zal ons blok dus geen kubus zijn, maar een...? Als je daar dan oppervlakte van berekent, moet je enkel nog weten welke lengte te nemen. Die lengte is dan wel weer afhankelijk van de richting... Probeer het eens uit te rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Het is een balk, maar dat wist ik al...

Ik heb de totale oppervlakte van het blok berekend en ik kom op 0,0028 m²

Het komt nog altijd niet uit:

Voor de x-richting zou R dan zijn: R= 3*10-5 * (0,01m/0,0028m²) = 1,1*10-4..

EDIT: om de totale oppervlakte te berekenen heb ik (2*(0,01*0,02))+(2*(0,01*0,04)) + (2*(0,02*0,04)) gedaan, klopt dat? Of is het toch niet de totale oppervlakte die nodig is?

Berichten: 52

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Je eerste denkwijze was juist. Je moet enkel het juiste oppervlakte definiëren. Sorry voor de fout van mijn kant, ik ben er vandaag niet echt met mijn gedachten bij.

Als je blok in x-richting beweegt, nemen we het vlak dat zich voorop beweegt in de x-richting, dus met oppervlakte (0.04m * 0.02m = 0.0008m²). En l = 0.01m.

Voor de y-richting is de oppervlakte A = 0.01m * 0.04m = 0.0004 m², met l=0.02m.

Voor de z-richting is het dan, A = 0.01m * 0.02m = 0.0002 m², met l=0.04m.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] weerstand bij stroom door blok koolstof

Oke, nu klopt het, ik had blijkbaar gewoon de vlakken en assen verkeerd geassocieerd. Bedankt voor de hulp! ;)

Reageer