Koper poetsen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Koper poetsen

Mijn schoonvader heeft een antieke kopere wasmachine. Deze is door de tijd erg gaan oxideren en is erg zwart geworden.

Weet iemand een goedkoop en handig middel/idee om deze wasmachine in originele staat terug te brengen?

Standaard koperpoets producten willen niet echt helpen.

Wie weet er een goed trukje en of mengsel?

Groetje Ronsol

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Koper poetsen

Realiseer je dat je hoe dan ook materiaal kwijt raakt. Koperpoets schuurt elke keer een laagje koper met aanslag en al weg.

Je zou het met zwavelzuur kunnen proberen, het moet dan wel om zuiver (rood!) koper gaan, anders lost het metaal ook op!!! Dus eerst voorzichtig proberen op een onzichtbaar plekje.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Koper poetsen

Ik weet niet wat erin zit maar Belgom (Alu) zal vast werken.

te verkrijgen bij een motorhandel. Het is normaal voor Alluminium

maar het werkt voor zowat alle metalen die je wilt laten spiegelen,...

zelfs perspex.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Koper poetsen

Om koperverlies zo veel mogelijk te verhinderen zou ik eerst zonder schuurmiddel willen beginnen. Bijv. een mengsel maken van water met wat allesreiniger en wat ammonia erbij. Eventueel wat verwarmen in een magnetron en dan poetsen met de hand. Dit geeft zeker een verbetering van het uiterlijk. Het mengsel kleurt daarbij blauw omdat het zwarte koperoxyde

omgezet wordt in het diep-blauwe koper-ammoniakkomplex. Eventueel

vet wordt ge-emulgeerd door de allesreiniger. H. Zeilmaker

Berichten: 1

Re: Koper poetsen

Dag !

Alle middelen opgenoemd ken ik wel zo'n beetje. De meeste zijn niet geschikt voor geelkoper of koper, en etsen agressief of schuren!! ook laat Brasso in naden en gedreven voorwerpen krijt achter.

Antiek koper poetst men op advies van de stichting Kerkelijk Kunstbezit Nederland alleen met Flint.

Toch doen vele poetsploegen het klusje nog met de rotzooi Brasso.

Toen ik niet beter wist en dit ook gebruikte was ik zelf ook al aardig opgelost door de dampen en later door de opgeloste krijt die onzichtbaar in de ruimte zweeft bij net NAWRIJVEN van Brasso.

Flint is een merk dat niet agressief de koperlaag of Geelkoper ( want de termen worden hier wel eens door elkaar gebruikt.) slijt.

Een misschien wel drastisch maar zeer oud middel is citroenzuur. Zo een half onsje te koop bij de oude vakdrogist .

Voedingszuur heet het geloof ik voor een cake te bakken?

Een eetlepel op 10 liter kokend of heet water . BIJ DEZE METHODE IS HET HEEL BELANGRIJK DAT HET VOORWERP GEEN IJZER BEVAT! DOOR EEN REACTIE LOST HET ZINK AAN DE OPPPERVLAKTE OP EN HOU JE EEN LELIJK EN ROESTIG RESIDU IJZER IN EN OP HET VOORWERP OVER!

Bevat het materiaal alleen koper of koper en zink = Geelkoper of messing =METZINCK ( hahah ) dan word het eigenlijk een beetje geetst en kan als je de citroenzuur teveel toevoegd een mattig maar flonkerende oppervlakte overhouden als het voorwerp gegoten is. Vroeger werd er dan een schellak laag eroverheen gevernist en dit noemt met "verguld" of Ormoulo in het Engels. Niet te verwarren met vuurverguld wat daadwerkelijk Goud opgelost in kwik en dan erin gebrand.

Een grotere concentratie citroen zuur kan bij latoen= plaatgeelkoper geen tot minder kwaad. Dit zijn gedreven en geslagen platen. dan zijn de moleculen denk ik anders in het metaal dan in een alliage die onbewerkt is .

TWEE!

Een deel groene zeep

Een deel ammoniak

Een deel Soda.

Dit wederom in een teil heet of koken water. Dit kan ook met ijzer en andere metalen . Dit geeft geen galvanische reactie van de metalen onderling.

WEL BEIDE BADEN IN GATEN HOUDEN > VAAK IS EEN HALVE DAG AL: GENOEG!

Deze recepten heb ik van uurwerk reparateurs en restaurator's , ik knap metalen op voor mijn hobby. Zoals groot zilver en geelkoper.

Poets ze!

Reageer