[fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 226

[fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Voor de verandering heb ik geen vraag over een vraagstuk, maar over een stuk leerstof zelf ;)

Ik weet niet zeker of de vraag hier hoort, maar ik weet niet waar anders..

Bij de lijst van de te studeren onderwerpen voor fysica (toelatingsexamen) staat: 'Serieschakeling, parallelschakeling en gemengde schakeling: stroom, spanning en vermogensverdeling'

Ik vind nergens (noch in mijn cursus, noch in mijn boeken) iets terug over het vermogen bij een schakeling..bij het examen van juli hebben ze hier wel een vraag over gesteld (staat die vraag hier ergens, want ik vond het sowieso een rare vraag omdat nergens getallen waren gegeven :s?) en dus vraag ik me nu af of er iets 'bijzonders' is dat ik hier over moet weten om die vraag op te kunnen lossen..?

EDIT: Ik bedoel, er staat wel iets over vermogen in een elektrische schakeling in mijn cursus, maar dat zijn enkel een paar formuletjes en daar ben ik dus niets mee als er geen waarden gegeven zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Het vermogen van een schakeling (de energie die een schakeling in één seconde kan leveren) bereken je in principe met P=U·I

Omdat volgens de wet van Ohm geldt dat U = I·R , kun je het vermogen van een weerstand dus ook bepalen door wat substitutiewerk met die twee formules:

P = (I·RI = I²·R

P = U·(U/R) = U²/R

Waar verder je probleem zit is me niet geheel duidelijk, dus als het hiermee niet is opgelost moet je je probleem maar even proberen helderder te stellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 33

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Bij dit stuk leerstof zit ook vermogens verlies in een schakeling door warmte bij een weerstand ed

Het is belangrijk dat je altijd de vervangingsweerstand berekent en zo het totale vermogen over een schakeling kan berekenen en dan is het vermogen van 1 weerstand het verlies aan warmte

een voorbeeld is vraag 8

http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexa...agen_fysica.pdf

Daar moet je eerst een vervangingsweerstand uitrekenen zodat je de stroom kan uitrekenen. Pas dan is de vermogensverdeling in een schakeling te berekenen

Succes

Berichten: 52

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja, dus bereken eerst de stroom die door weerstand R1 gaat, en je vindt het vermogensverlies door toepassing van

P = I²·R1.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja, dat begrijp ik wel...maar bij het examen in juli gaven ze een schakeling met parallel geschakelde weerstanden en ik geloof dat er geen waarden bij vermeld waren en we moesten aanduiden welke van de weerstanden het grootste vermogen had ofzo ;) iets van 'welke weerstand zet zijn vermogen het meeste om in warmte'...ik weet 99% zeker dat het niet zo werd verwoord, maar het het wel iets met vermogen en warmte te maken..

Berichten: 33

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja, dat begrijp ik wel...maar bij het examen in juli gaven ze een schakeling met parallel geschakelde weerstanden en ik geloof dat er geen waarden bij vermeld waren en we moesten aanduiden welke van de weerstanden het grootste vermogen had ofzo ;) iets van 'welke weerstand zet zijn vermogen het meeste om in warmte'...ik weet 99% zeker dat het zo niet werd verwoord, maar het het wel iets met vermogen en warmte te maken..


In dat geval stonden er welke de verschillende grootheden van stroom bij en voor een parallel schakeling geldt dat de spanning over alle weerstanden en het totaal hetzelfde is.

De grootste weerstand heeft het minst vermogen verlies.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, stroom heeft toch maar 1 grootheid: stroomsterkte I?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja, dat begrijp ik wel...maar bij het examen in juli gaven ze een schakeling met parallel geschakelde weerstanden
deze?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=111803
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja!! Ik denk dat het die was!

Bedankt voor de verwijzing!

EDIT: niet dat het er toe doet, maar dit is mijn 100e post! ^^

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja!! Ik denk dat het die was!
En kom je er met die uitleg daar?
EDIT: niet dat het er toe doet, maar dit is mijn 100e post! ^^
Mooi rond getal. Niet zo laten echter. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Ja, die uitleg heeft heel erg geholpen! Bedankt!

PS: Nee, hoor, want intussen zit ik al aan 102 ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Nog een vraagje hierover:

Stel dat 2 weerstanden parallel geschakeld zijn en allebei een vermogen van maximum 0,5 W hebben, is het totale vermogen over de schakeling dan 1 W? En zo ja, geldt dit dan ook voor een serieschakeling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

anakin skywalker schreef:Nog een vraagje hierover:

Stel dat 2 weerstanden parallel geschakeld zijn en allebei een vermogen van maximum 0,5 W hebben, is het totale vermogen over de schakeling dan 1 W?
Ja
En zo ja, geldt dit dan ook voor een serieschakeling?
Wat gebeurt er met de stroomsterkte door elke weerstand zodra je ze in serie zet?. Wat heeft dat voor gevolgen voor het vermogen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

P = RI²

I blijft constant bij een serieschakeling, dus P is evenredig met R..

Het betreft een vraagstuk waarbij gegeven is dat 2 weerstand (1,2 kOhm en 1,8 kOhm) parallel geschakeld zijn en in serie staan met een weerstand van 1,4 kOhm. Elke weerstand heeft een maximaal vermogen van 0,5 W, wat is dan de spanning over het hele netwerk?

Ik zou zeggen:

1/1200 + 1/1800 = 0,0014 => Rp = 0,0014-1 = 720 Ohm..

De derde weerstand is 1400 Ohm, en 1400/720 = 1,94...dus de derde weerstand is 1,94 keer groter dan de vervangingsweerstand bij de parallelschakeling, dus het vermogen is dat ook...dus 1,94 W..kan dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] vermogensverdeling bij serie, -parallel -en gemengde schakelingen

Dat is een héél andere kwestie. Bedoeld wordt dat in geen van de weerstanden meer dan 0,5 W ontwikkeld mag worden.

Merk overigens op dat je maar wat in het wilde weg rekent. Er wordt gevraagd naar een spanning, maar je komt op een vermogen uit.

Het komt er nu op aan eerst eens te bepalen welke van de drie weerstanden het grootste vermogen zal ontwikkelen. (en die verhouding hangt niet af van de bronspanning!).

Misschien de makkelijkste weg: kies eens een bronspanning, en bereken voor elke weerstand eens de stroomsterkte, en vervolgens het ontwikkelde vermogen. Kies dan de weerstand met het grootste vermogen, en bereken welke spanningsval die weerstand mag hebben vooraleer zijn vermogen de 0,5 W zal overschrijden. Tenslotte reken je de totale spanning dan uit.

Eén algemenere opmerking: ik zie je inmiddels hier afkomen met vraagstukken die het niveau (lees: rekenintensiteit) van toelatingsexamenvragen ruim overschrijdt. Ben je nog wel zo verstandig bezig met je beschikbare tijd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer