[fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 165

[fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

Dag allemaal!

Wat vinden jullie van onderstaand vraagstuk. Heb ik dat een beetje correct uitgewerkt?

Hoor het graag!

Alsvast bedankt!

Fons

De som:

Afbeelding

Berichten: 8.614

Re: [fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

Ik kan op het eerste gezicht alleszins geen fouten ontdekken, maar dat betekent niets. Verder kan er altijd een rekenfout inzitten, want ik heb het niet nagerekend met getallen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 165

Re: [fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

Ok!

Dankjewel!

Fons

PS. Het gaat me niet zo zeer om de getallen maar om de methode ;) ! Dikke dank!

Berichten: 3

Re: [fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

Ik heb even snel gekeken en dit viel me op:

is de normaalkracht niet:

Fn = Fz cos(alfa)

Fn = m*g*cos(alfa) of heb je dat op een andere wijze gecompenseerd?

Berichten: 1

Re: [fysica] een blok glijdt langs een schuine baan naar beneden. wat is de eindsnelheid?

De normaalkracht is inderdaad de (tegengestelde) component van de zwaartekracht loodrecht op het vlak van de beweging. De factor cos(alfa) moet er dus wel degelijk staan, en dat is niet het geval hierboven (en wordt ook nergens gecompenseerd).

Reageer