G krachten astronaut

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

G krachten astronaut

Beste iedereen,

Ik weet dat bij het lanceren van een ruimteschip heel wat kracht komt kijken, die ook een invloed heeft op het lichaam van de astronauten. Maar hoeveel g kan een mens ongeveer aan? En hoe groot is het verschil tussen een getraind en een ongetraind persoon?

alvast bedankt,

FMarjo

Berichten: 382

Re: G krachten astronaut

Moeilijk om achter te komen aangezien je mensen niet onnodig dood kunt laten gaan om het uiterste van een mens te testen....

;)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: G krachten astronaut

ik zou met een astronaut toch niet boven 3-4 g gaan

Berichten: 382

Re: G krachten astronaut

hij vraagt niet naar hoeveel ongevaarlijk zou gaan hij vraagt naar de absolute grens...
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: G krachten astronaut

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: G krachten astronaut

dat kun je niet weten de ene mens kan er beter tegen dan een ander.

de absolute grens voor een persoon kun je ook maar aan den lijve ondervinden.

hier kun je dus niet op antwoorde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: G krachten astronaut

@ die hanze:

Je kan dit best voor de gemiddelde mens zeggen (dus niet het individu). Dat wordt altijd bedoeld bij dit soort vragen.

Anders zijn vragen zoals hoe hard/snel/groot een mens kan/wordt ook niet te beantwoorden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: G krachten astronaut

Bedankt, ik bedoel idd puur theoretisch uiteraard! ik zou gewoon willen weten aan hoeveel g-krachten een mens nu al wordt blootgesteld, bijvoorbeeld bij de lancering van een shuttle, en hoeveel verschil het maakt of je lichaam getraind is of niet. Bij lanceringen moet hier toch ook rekening mee gehouden worden?

@ Kleine Fysicus: het is "zij" niet "hij" ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: G krachten astronaut

De g-tolerantie van een persoon is inderdaad verschillend per persoon en zeker via training te verhogen. Bovendien kan de tolerantie met gemiddeld 2 worden verhoogd door het dragen van een g-pak. Verder is het voor de maximale tolerantie naast de kracht minstens zo belangrijk om te weten hoelang deze kracht blijft voortduren. 8 g voor een seconde en 8 g voor een minuut maakt een enorm verschil. De eerste is zal bij de meeste ongetrainde personen geen black-out opleveren, de tweede wel. Daar in tegen zal een getrainde luchtmachtvlieger met beide geen problemen hebben.

Tot slot vermoed ik dat die laatste luchtmachtvlieger meer verticale g's te verwerken krijgt dan een astronaut. Ik weet niet hoeveel en hoe lang de krachten zijn die de laatste krijgt te verwerken, maar weet wel dat er bij die luchtmachtvlieger tot het uiterste verdraagbare wordt gegaan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: G krachten astronaut

Hi,

Dr. John Paul Stapp heeft in de 1970's onderzoek gedaan naar de limieten van wat een menselijk lichaam aankan. Hijzelf heeft als proefkonijn deceleraties van meer dan 35 g ondergaan.

F1 racer David Purley "zou" bij een crash een deceleratie van meer dan 150 g overleefd hebben.

Voor langdurige g-krachten wordt meestal aangenomen dat 9 g verschillende minuten kan volgehouden worden door geoefende personen in de juiste houding.

Apollo missies: Lancering <5 g, reentry 5-7 g, splashdown 10-15 g [BIOMEDICAL RESULTS OF APOLLO]

Groeten,

--

/\/\arc
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer