Auteursrecht op boeken

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Auteursrecht op boeken

In de regels staat: ''Houd rekening met auteursrechten''. Hoe moet ''rekening houden'' worden opgevat? In hoeverre is het toegestaan om teksten/vragen en plaatjes uit (school)boeken over te nemen? Hoewel het overnemen en op dit forum plaatsen geen commerciële doeleinden heeft kan ik me goed voorstellen dat uitgevers het niet zullen waarderen als je een gedeelte uit hun boek op een drukbezocht forum plaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Auteursrecht op boeken

Als je een lap tekst overneemt uit een boek of een ander door auteursrecht beschermt document de bron erbij vermelden, bijv:

Code: Selecteer alles

[quote=bron]Tekst hier[/quote]


Dit geeft:
Tekst hier


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Auteursrecht op boeken

Verrassend, ik had wel gedacht dat uitgevers daar veel moeilijker over zouden doen met die waarschuwing die ze altijd in die boeken zetten. ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Auteursrecht op boeken

Een korte passage uit een boek mag je altijd overnemen, mits je de bron vermeldt. Waar dan precies de grens ligt blijft lastig, dat hangt er mede vanaf of de quote commercieel wordt gebruikt en hoe relevant die (lengte van de) passage is ten opzichte van het hele werk etc.

Wanneer een publicatie ook in een bibliotheek te vinden is, mag je meestal ook al weer meer overnemen dan wanneer iets "zeldzamer" is. Zo zijn er websites waar je bepaalde (wetenschappelijke) publicaties tegen betaling kunt inzien. Een one-liner daaruit mag je meestal wel overnemen. Anders wordt dat wanneer je hele passages kopieert.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer