[fysica] snelheid & versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[fysica] snelheid & versnelling

Een straaljager vliegt horizontaal met een snelheid va 111m/s op een hoogte van 0.3 km wanneer de piloot de brandstoftank loskoppelt. Wat is de horizontale afgelegde weg van de tank wanneer deze de grond raakt? De luchtweerstand mag verwaarloosd worden. (antwoord: 0.868 km)

Ik snap dat er een kracht in de x-richting is en één in de y-richting (valversnelling), waardoor de brandstoftank niet recht naar beneden zal vallen, maar een 'schuine' weg aflegt, maar ik weet niet goed hoe hier aan te beginnen. Weet er soms iemand raad?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] snelheid & versnelling

Je kunt met een standaardformule berekenen hoe lang de tank erover doet om naar beneden te vallen. Notabene, een horizontale worp heeft dezelfde valtijd als een vrije val. Met de horizontale snelheid bereken je dan de afstand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2.746

Re: [fysica] snelheid & versnelling

Je kan de horizontale en verticale beweging volledig los van elkaar oplossen. Het moment waarop de tank de grond raakt, kan je halen uit de val in verticale richting. Dat moment is ook de tijd dat de tank in horizontale richting zal afleggen. Horizontaal vliegt je tank gewoon verder met een constante snelheid gelijk aan de beginsnelheid van de tank gelijk aan de snelheid van het vliegtuig.

Berichten: 24

Re: [fysica] snelheid & versnelling

Je kan de horizontale en verticale beweging volledig los van elkaar oplossen. Het moment waarop de tank de grond raakt, kan je halen uit de val in verticale richting. Dat moment is ook de tijd dat de tank in horizontale richting zal afleggen. Horizontaal vliegt je tank gewoon verder met een constante snelheid gelijk aan de beginsnelheid van de tank gelijk aan de snelheid van het vliegtuig.
Idd, via 300 = (1/2) * 9.81 * t2 bekom ik ongeveer 7.82 seconden en via 7.82s * 111m/s bekom ik dan 868 m en komt het dus mooi uit.

Bedankt anusthesist & stoker!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] snelheid & versnelling

Graag gedaan hoor ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer