[scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 188

[scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Hallo,

Ik heb twee vraagjes over zuren en basen.

1 De eerste: Als je een lood(II)nitraat oplossing hebt, dan is deze zuur. Komt dat doordat het loodion 6 watermoleculen hydrateerd of doordat het nitraat een zeer zwak zuur is....?

2 Wanneer je een lood(II)nitraat oplossing bij een natriumfosfaat oplossing doet onstaat er een neerslag. ;) Is het zo dat deze neerslag wordt gevormd uit het fosfaat- en nitraation. opdat je NH krijgt en HPo4....?

Mijn dank is groot

Casper

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

1 De eerste: Als je een lood(II)nitraat oplossing hebt, dan is deze zuur. Komt dat doordat het loodion 6 watermoleculen hydrateerd of doordat het nitraat een zeer zwak zuur is....?
Een zuur doneert protonen (H+). In Pb(NO3)2 komen geen H+-ionen voor, dus deze binding kan niet zuur zijn.

In water splitst Pb(NO3)2 in Pb2+ en NO3-.

Het NO3--ion is de geconjugeerde base van het sterke zuur HNO3 (salpeterzuur).

NO3- is dus een zwakke base.

In water zal het volgende evenwicht optreden:

NO3- + H2O
\(\rightleftarrows\)
2 Wanneer je een lood(II)nitraat oplossing bij een natriumfosfaat oplossing doet onstaat er een neerslag. ;) Is het zo dat deze neerslag wordt gevormd uit het fosfaat- en nitraation. opdat je NH krijgt en HPo4....?
Pb(NO3)2-oplossing vormt met een Na3PO4 het slecht oplosbare zout Pb3(PO4)2 (lood(II)fosfaat). Dat zal neerslaan op de bodem. Dit is te vinden in de BINAS T45A onder de oplosbaarheid van zouten. Of in een ander naslagwerk natuurlijk.

Berichten: 188

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

hmm, dus die oplossing is helemaal niet zuur, maar licht basisch? Damn dat is erg vreemd ;) aangezien ik deze opgave heb van mijn leraar... Of nouja. Even zien, pas als er een H30+ deeltje is, is iets zuur toch?

Tja en die zouten, stom dat ik dat niet zag. Naja tis net vakantie geweest he :P

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

hmm, dus die oplossing is helemaal niet zuur, maar licht basisch? Damn dat is erg vreemd ;) aangezien ik deze opgave heb van mijn leraar... Of nouja. Even zien, pas als er een H30+ deeltje is, is iets zuur toch?


Leg het even voor aan je leraar zou ik zeggen. De pH wordt bepaald door de concentratie H3O+-ionen in oplossing. 'Zuur' is algemeen. H3O+ is een zuur, HNO3 is een zuur, enzovoorts.

Berichten: 188

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

he John is het niet zo dat lood in combinatie met water een zuur is? Tenminste als je de stof Pb(H2O) hebt wel, maar ik weet niet of deze stof al ontstaat als je een oplossing van een zout in water doet...

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Als je nu zou zeggen dat water toegevoegd wordt bij loodnitraat, dan zou de oplossing zuur zijn.

Maar loodnitraat op zich is niet zuur. het is namelijk geen zuur. Zoals gezegd, moet het daarvoor een binding met H+ ionen aangaan, en moet lood splitsen van het nitraat, om zo salpeterzuur te krijgen.

Berichten: 188

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

ja natuurlijk, we hebben hier nog steeds te maken met een oplossing van de twee stoffen... Dus het is dus toch zuur... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

he John is het niet zo dat lood in combinatie met water een zuur is? Tenminste als je de stof Pb(H2O) hebt wel, maar ik weet niet of deze stof al ontstaat als je een oplossing van een zout in water doet...
Pb(H2O)? Wat bedoel je hier precies mee? Dit kan geen binding zijn, aangezien het Pb-ion de lading 2+ en water de lading 0 draagt. En volgens mij kan het ook geen kristalwater zijn wat je bedoelt.

Kan je nader toelichten wat je precies bedoelt?
Skyliner schreef:Als je nu zou zeggen dat water toegevoegd wordt bij loodnitraat, dan zou de oplossing zuur zijn.

Maar loodnitraat op zich is niet zuur. het is namelijk geen zuur. Zoals gezegd, moet het daarvoor een binding met H+ ionen aangaan, en moet lood splitsen van het nitraat, om zo salpeterzuur te krijgen.
Wel, de oplossing zal niet zuur worden: je voegt een zwakke base bij water. Dit zal geen zure oplossing opleveren. Lees mijn vorige bericht met betrekking op dat evenwicht.
ja natuurlijk, we hebben hier nog steeds te maken met een oplossing van de twee stoffen... Dus het is dus toch zuur... ;)
Nee, het is in geen enkel opzicht zuur. De oplossing die ontstaat is licht basisch, zie mijn vorige bericht over het evenwicht dat zal ontstaan en dat vrijwel links zal liggen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

JohnB schreef:Pb(H2O)? Wat bedoel je hier precies mee? Dit kan geen binding zijn, aangezien het Pb-ion de lading 2+ en water de lading 0 draagt. En volgens mij kan het ook geen kristalwater zijn wat je bedoelt.

Kan je nader toelichten wat je precies bedoelt?
Het gaat hier om Pb(H2O)n2+, dat als een zwak zuur reageert en waarvan de zuurconstante 1,6·10-8 bedraagt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Het gaat hier om Pb(H2O)n2+, dat als een zwak zuur reageert en waarvan de zuurconstante 1,6·10-8 bedraagt.


Aha. Maar dat water komt uit het oplosmiddel in dit geval toch? Dus dat verandert toch niets aan de situatie? en dus is de oplossing alsnog licht basisch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Loodhydroxide is een zwakke base, daarom is Pb2+ , of zo men wil Pb(H2O)n2+ , een zwak zuur omdat het met water H+ en Pb(OH)- , of zo men wil Pb(H2O)xOH- , vormt.

Hetzelfde verhaal geldt voor Ca2+, Mg2+, Zn2+ etcetera die als hydroxide ook allemaal zwakke basen zijn en dus als kation een zwak zuur zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Fred F. schreef:Loodhydroxide is een zwakke base, daarom is Pb2+ , of zo men wil Pb(H2O)n2+ , een zwak zuur omdat het met water H+ en Pb(OH)- , of zo men wil Pb(H2O)xOH- , vormt.

Hetzelfde verhaal geldt voor Ca2+, Mg2+, Zn2+ etcetera die als hydroxide ook allemaal zwakke basen zijn en dus als kation een zwak zuur zijn.
Oké, duidelijk. In welke mate heeft deze lood(II)nitraat effect op de pH? Is het een zure of een basische oplossing? Of is het NO3- even zwak als base als Pb(H2O)n2+ een zwak zuur is en is het effect dus nihil?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Ik heb 'm zelf al. NO3- is een hele zwakke base met een base constante van Kb = << 10-14 (<< = veel kleiner dan)

Het evenwicht in de reactie van NO3- met H2O waarbij OH- ontstaat ligt dus volledig links.

De zuurconstante van Pb(H2O)n2+ ligt op Kz = 1,6·10-8 en daarmee is de verhouding Pb(H2O)n2+ : Pb(H2O)n2+OH- = 6,25·107 : 1. Het evenwicht van onderstaande reactie ligt dus behoorlijk links. Dit houdt in dat er een licht zure oplossing is ontstaan.

;) Wie had dat gedacht, haha.

Pb(H2O)n2+ + H2O
\(\rightleftarrows\)
Pb(H2O)n2+OH- + H3O+

Ik heb ook weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

Wel, de oplossing zal niet zuur worden: je voegt een zwakke base bij water. Dit zal geen zure oplossing opleveren. Lees mijn vorige bericht met betrekking op dat evenwicht.


daar heb je gelijk in, de waterige oplossing zal enkel het lood(II)nitraat dissociëren, maar,

als je nu verder gaat met die zwakke base NO3-, en je brengt die opnieuw in waterige oplossing, dan krijg je toch een sterk zuur? Als ik kijk naar de pKz waarde (-1,64). Maar het feit wil nu dat meteen ook OH-ontstaat, wat een sterke base is. Zal het evenwicht dan verschuiven naar wat het meest overweegt?

Berichten: 188

Re: [scheikunde] zuren en basen: lood(II)nitraat oplossing

hihi, wat leuk. Tja de leraar benadrukt altijd dat die hydroxydes ook zuur zijn, wat dan ook vaak wordt vergeten... en blijkbaar de instinker van deze vraag was ;) . IN iedergeval bedankt allemaal voor jullie reacties. :P

Reageer