Oostenrijkse Successieoorlog 1740-1748

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Oostenrijkse Successieoorlog 1740-1748

In 1747 was mijn verre voorouder, Jasper Hartmans (1700-ca. 1756), corporaal van de buitenwacht aan het fort "De Hel", vlak bij Ruijgenhil (Willemstad, Noord-Brabant). Het jaar was ten tijde van de Ooostenrijkse Successieoorlog (1740-1748).

De Ooostenrijkse Successieoorlog werd uitgevochten om de Oostenrijkse troon. Toen Maria Theresia van Oostenrijk (1717) haar vader Karel VI (1685-1740) in 1740 opvolgde in overeenstemming met de pragmatieke sanctie (waarin Karel VI bepaalde bij testament dat zijn dochters Maria Theresia en Maria Anna voorrang kregen in de opvolging, ten nadele van Jozes I), werd zijn vrouw als zwak ervaren en andere vorsten, de latere keizer Karel VII (1697-1745), Filips V van Spanje (1683-1646) en Agust III van Polen (1696-1763) meenden recht te hebben op de troon.

Na 1741 waren bijna alle Europese mogendheden betrokken in het conflict. De oorlog werd voornamelijk in De Lage Landen uitgevochten. Oostenrijk werd o.a. gesteund door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Provincies, dus de Republiek der Zeven verenigden Nederlanden.

Mijn vragen zijn:

- Wat was de inpact van deze oorlog in Nederland, en/ of De lage Landen?

- Hoeveel schade (zowel materieel alf financieeel), slachtoffers zijn er gevallen in Nederland, en / of De Lage Landen?

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Oostenrijkse Successieoorlog 1740-1748

Hallo Alexander, beetje laat gereageerd op je bericht, maar vond hem onlangs.

een kennis van mij is met zijn stamboom bezig. zijn voorvader diende in het Waalse regiment van Mattha.

het Waalse regiment van Mattha ( ik spreek nu over de periode van zeg maar 1735-1747), was oa gelegerd in Breda, Bergen op Zoom en Maastricht.

mijn kennis wil graag weten in welke plaatsen het Mattha regiment allemaal is geweest . en wanneer. Zijn familienaam is Maree( of kan ook Marry, kan ook Marrij). Zijn rang was subaltern officier en kwartiermeester van het regiment.

zijn voorvader is in 1747 verdwenen uit de boeken. ( de doop , trouw en begrafenisboeken).

mijn vraag aan jou is of je van dit regiment iets meer weet, aangezien dat jou voorvader in ongeveer dezelfde periode ook in het leger diende.
In 1747 was mijn verre voorouder, Jasper Hartmans (1700-ca. 1756), corporaal van de buitenwacht aan het fort "De Hel", vlak bij Ruijgenhil (Willemstad, Noord-Brabant). Het jaar was ten tijde van de Ooostenrijkse Successieoorlog (1740-1748).
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer