Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 37

Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Ten eerste een goedemiddag,

Gisteren zat ik in de tuin te denken over verschillende dingen toen mijn aandacht werd getrokken door een fel oranje object in de lucht. Ik zat op dat moment in een klein plaatjes in de achterhoek (Gelderland) en het object kwam vanuit het noordoosten.

Het object leek heel langzaam te gaan en ging in een rechte baan van het noordoosten naar het noordwesten, leek hierbij niet te accelereren in snelheid en bleef in een constante lijn van de aarde. Het licht wat van dit object kwam was fel oranje zonder een staart en het licht was ook constant. Naarmate ik het beter bestudeerde zag ik dat het niet in een rechte lijn passeerde maar heel zachtjes van links naar rechts 'dobberde' alsof het een reddingsboei was op een kalm water.

Omdat het gisteren zo helder was leek het alsof het object niet in de ruimte was maar op een hoogte zat waar helicopters zich ook bevinden, echter was geen geluid hoorbaar.

Nu was ik nieuwsgierig wat dit verschijnsel was, is het een passerende komeet geweest die mij, door de heldere hemel, optisch bedroog waardoor ik dacht dat het veel lager was?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

kun je zeggen hoe laat het was, als het avond was was het mischien een weerbalon die nog zonlicht opving en doordat het op het aardopp al nacht was helder oranje oplichte?

Zo'n balonnen kunnen redelijk hoog gaan ze en ze zijn meestal zilverkleurig dus kunnen ze wel fel licht weerkaatsen.

Berichten: 37

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Een weerballon zou inderdaad zeer goed kunnen, alleen ik dacht dat die nooit zo laag vlogen dat ze zo overdreven goed zichtbaar waren.

Het was rond 22:30 's avonds.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Als het oranje is en licht geeft in het donker en meedrijft met de wind dan is het waarschijnlijk een Thaise geluksballon. Ze zijn erg populair als ufo, en ook geschikt om per ongeluk brand mee te stichten.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Er waren bij het vuurwerk in Scheveningen 4 van die brand ballonnen, ze zien er idd uit als constante oranje lichten die heen en weer zwaaien, alleen zaten deze vastgebonden. Ik kan me voorstellen dat als je ze loslaat in de wind dat ze er voor argeloze toeschouwers erg mysterieus uit zullen zien.

Zie ook Groningse-ufos-blijken-geluksballonnen.

Berichten: 37

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Bedankt voor de antwoorden allemaal, de thaise geluksballonen waren mij bekent maar de weerballonnen waren aan mijn aandacht voorbij geschoten.

Worden oplatingen en locaties van deze trouwens geregistreerd, zo ja is dat inzichtelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Oranje object dat langzaam langs de hemel vloog

Het KNMI laat dagelijks meerdere ballonen op. Ongetwijfeld gebeurt dit op vaste tijden en zijn die tijden ergens te vinden. Je zult waarschijnlijk echter geen Nederlandse weerballon gezien hebben want ze vertrekken allen vanuit de basis in De Bilt.

Het kan een Duitse ballon zijn geweest. Je zegt dat je hem vanuit het noord-oosten zag komen, dat zou uit de richting van het Max-Planck-Instituut Hamburg kunnen zijn. Helaas lukt het me niet meer de hoogte winden van de 27e terug te vinden.

Reageer