Welk soort licht geeft een led?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Welk soort licht geeft een led?

is het uitgestraalde licht van bv. een rode- of groene LED monochromatisch?
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Welk soort licht geeft een led?

Niet zuiver monochromatisch, maar de spectrale bandbreedte is klein. Zie hier een grafiek van de spectra.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Welk soort licht geeft een led?

Zou het dus mogelijk zijn om interferentie patronen op te wekken met 2 LED's ?

Hoe kan dit gedaan worden zodat het zichtbaar ( evt. door een oculair ) wordt ?
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welk soort licht geeft een led?

Met een michelson morley opstelling bijvoorbeeld, maar ik weet niet of een led bron wel coherent is (de zelfde fase)

Je kunt trouwens met alles 'interferentie' opwekken, denk maar aan newton-ringen.

(Neem een gladde spielge, en een glad stukje glas, zorg dat alles erg schoon is, dan druk het glas tegen de spiegel aan, je zult ringen zien daar waar de spiegel het glas niet raakt, door een vuiltje ofzo)

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Welk soort licht geeft een led?

DePurpereWolf schreef:...

(Neem een gladde spiegel, en een glad stukje glas, zorg dat alles erg schoon is, dan druk het glas tegen de spiegel aan, je zult ringen zien daar waar de spiegel het glas niet raakt, door een vuiltje ofzo)

...
Bedankt, deze proef zal ik zeker nog eens doen.

Maar voor mijn proef moet ik kunnen 2 lichtbronnen laten interfereren ( of zouden laserdioden beter zijn? ).
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Welk soort licht geeft een led?

newton ringen kun je zelfs nog makkelijker krijgen als je bijvoorbeeld twee overhead-sheets bovenop elkaar legt. er is altijd wel een plekje waar er een beetje lucht tussen zit en voila ;) hoef je ze niet eens bijzonder schoon voor te maken.

En met LEDs kun je inderdaad wel een interferentiepatroon krijgen, zelfs met gloeilampen kan het nog :P iedere lichtbron heeft een bepaalde coherentielengte, alleen de gloeilamp heeft een heel kleine coherentielengte, dus is het ontzettend moeilijk om interferentie te maken.

@Erelce: moet je _twee aparte bronnen_ gebruiken?! succes ;) het meeste kans heb je als je laserdiodes gebruikt inderdaad, want daarvan is de cohrenetielengte vele malen hoger dan van een led. nog beter zou zijn als je HeNe-lasers gebruikt, die zijn uitermate geschikt om interferentie mee te maken.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Welk soort licht geeft een led?

bedankt, (nog een puzzelstukje erbij.)
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Welk soort licht geeft een led?

zorg trouwens wel dat je de polarisatie van de twee bronnen gelijk hebt, anders krijg je nooit interferentie te zien. zeker niet van 2 verschillende bronnen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Welk soort licht geeft een led?

Ok, ik weet genoeg om te beginnen experimenteren. De rest zoek ik wel op Internet.

Ik ben er mij van bewust dat het niet eenvoudig zal zijn, maar hopelijk lukt het en kan ik het dan eens laten zien.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Welk soort licht geeft een led?

Als ik het goed begrijp hebben golven met een te kleine coherentie minder kans om met elkaar te interfereren.

Hier een voorbeeld van 1 golf waarbij slechts een klein pakketje coherent is.

Afbeelding
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Reageer