Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Vulcanische eilanden zijn erg jong, ook de galapagoseilanden, over het algemeen worden dit soort eilanden bevolkt door dieren die daar door de lucht of over het water actief of passief naartoe gekomen zijn en zich dan verder evolueren,

Eigenlijk loop ik al jaren met de prangende vraag rond. Hoe komen de landschildpadden op de galapagoseilanden terecht?

Berichten: 8.614

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

The tortoise played an important role in the Theory of Evolution. When Charles Darwin visited the Galapagos Islands, the vice-governor of the Islands told him that he could identify what island the tortoise was from simply by looking at him.

Naturalists believe tortoises arrived in the islands clinging to a piece of driftwood from a river mouth along the Pacific Coast. A relatively large tortoise, related to the Galapagos tortoise lives on the South American mainland. The tortoises arrived in San Cristobal then spread throughout the archipelago. Those on individual islands or in isolated parts of the larger islands developed into its own sub-species.
Bron: http://www.galapagosonline.com/nathistory/...ls/tortoise.htm
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 72

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Tja, dat is inderdaad een mogelijkheid waar ik ook over gehoord had maar ik heb nog wat moeite om 1 en ander te visualiseren. Turtoise clinging to a piece of driftwood, 1000 kilometer zee, duurt toch even. zo'nstuk hout moet dan wel heel erg stabiel hebben gelegen.

Wellicht is het de enige mogelijke verklaring maar toch, dan moeten er zo binnen honderd jaar toch minstens twee van verschillend geslacht in staat zijn geweest om die tocht te volbrengen en ook heb ik zelden gehoord over schildpadden die zich aan drijfhout vastklampen. Heeft er ooit iemand ergens een schilpad op een stuk drijfhout gezien, laat staan eentje die"zich aan een stuk drijfhoutu] vastklampt[?" (wellicht een roodwangschildpadje) Maar een landschildpad kukelt er volgens mij onherroepelijk af. Ik kan mij vergissen en ook onwaarschijnlijke dingen kunnen gebeuren. Misschien ook wel een verstrooide condor of iets dergelijks? ;)

Voor mij is de vraag nog niet helemaal opgehelderd voordat iemand mij uitlegt hoe een schildpad

A Op een stuk drijfhout verzeild raakt,

B Duizend kilometer over zee drijft zonder er af te flikkeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Wat je wel eens ziet in een rivier is dat allerlei organische afval (takken, planten, enz) zich ophopen achter een grote rots. Ik kan mij voorstellen dat zich op die manier wel eens een hoop is gecreeerd van vele vierkante meters groot. Als daar net een paar schildpadden op rondhangen op het moment dat dat drijvende minieilandje losraakt (hetzij door de stroming van de rivier, hetzij door glofslag van zee), dan kan het best mogelijk zijn dat hij 1000km lang blijft drijven en de schildpadden doodsbang het middelste of ten minste het droogste puntje opzoeken.

Ik denk dus niet dat er tot twee keer toe een schildpad balancerend op een boomstam is overgestoken. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 8.614

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Inderdaad, een andere bron:
The Galapagos Islands are one of the few regions of the world where the predominant land animals are not mammals, but reptiles. This is thought to be a result of their isolation and the difficulty for animals of reaching them. It seems that the Galapagos have always been as isolated as they today so making the journey to them for animals long and difficult, prevailing oceanic currents are also only favourable from the South American mainland for a part of the year.

Reptiles with their greater capacity for surviving without food or water are better equipped to make this journey than mammals and the first arrivals on the Galapagos are thought to have drifted probably from South America on driftwood, or small "islands" of matted vegetation and branches that are sometimes seen being swept down rivers in flood.

When the first tortoises arrived on the Galapagos Islands, they were unchallenged by mammals and so evolved to better take over the niche of large herbivore that is taken elsewhere by sheep, goats, deer or the like. There are also a number of advantages to being large which in the absence of any natural predators on the adults, the Galapagos Tortoises could exploit in these unusual conditions unlike other tortoises almost anywhere else in the world.
Bron: http://www.darwinsgalapagos.com/gallery/ga...s_picture_9.htm

Of deze:
Nobody is absolutely certain just how the tortoise arrived or how it spread to most of the islands in the group. Perhaps we will never know.

However, it does seem quite likely that the tortoise arrived by sea, floating on a natural raft of driftwood. We know that the tortoise can survive for long periods without food or water, so the theory is a reasonable one.
Bron: http://www.ypte.org.uk/animal/tortoise-galapagos-/187
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 72

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Tja inderdaad A natural raft of driftwood klinkt al wat redelijker dan schildpadden die zich gedurende een reis van 1000 kilometer vastklampen aaneen boomstam, zelf zou ik nog kunnen denken aan een stuk opgedroogd veenachtig materiaal dat bij een plotselinge overstroming losgeraakt en die kant opgedreven is. En nu schiet mij nog iets te binnen, wellicht lagen de galapagoseilanden vroeger wel dichter bij het continent (neen, ik bedoel niet de eilanden die je nu ziet, de oceaanbodem daar schiet juist met geologisch duizelingwekkende snelheden op zuid amerika af maar als die hotspot nu vroeger wat dichterbij had gelegen en die schildpadden wat eerder op een eilandje dat nu als guyot (afzinkende vulkaan zonder koraal) aangekomen zijn, en zo, als oplopend tegen een dalende roltrap steeds de nieuwe eilandjes gecoloniseerd hebben terwijl de oudere eilanden in de golven verdewenen, dan wordt het allemaal wat minder moeilijk voor te stellen.

Het blijft allemaal overigens hypothetische wetenschap uiteraard.

Berichten: 8.614

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Wat jij beschrijft, is een mogelijke verklaring voor de manier waarop leguanen de Galapagoseilanden hebben gekoloniseerd. Interessant in dit opzicht is bijvoorbeeld de studie "Evolutionary Age of the Galápagos Iguanas Predates the Age of the Present Galápagos Islands". In de abstract is het volgende te lezen:
New geological findings suggest that volcanoes existed over the Galápagos hotspot long before today's islands emerged less than 5 million years ago. The evolution of some of Galápagos' biota might have taken place on these former islands. This study investigates the evolutionary history of two of the archipelagos' older vertebrate taxa, the endemic Galápagos marine and land iguana (genera Amblyrhynchus and Conolophus).
Bron: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...c8c354c82709cff

Meer informatie over de vorming van die vroegere eilanden is hier te vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 72

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Ik geloof dat ik er nu uit ben, dat wil zeggen, ik kan het bevatten, en het hoeft ook geen direct goddelijk ingrijpen te betreffen, Ik zou eigenlijk niet denken aan een stuk hout, wordt een beetje tekenfilmachtig, zelfs als het een woudreus betreft dondert zo'n schildpad er zeker van af.

Ik zou eerder denken aan grote opeenhopingen van lekker vezelig materiaal in een rivierbocht, of zelfs een flink stuk veen dat in een paar droge jaren flink uitgedroogd is dat bij een flinke overstroming op drift is geraakt. Zulk veen blijft erg lang drijven. Moet wel blijven denken dat die schildpadden wel erg veel geluk hebben gehad, doch voor het coloniseren van polinesie zullen er ook wel wat mensen in de golven verdwenen zijn.

Berichten: 6

Re: Hoe komen de landschildpadden op de galagaposeilanden

Belangrijk is ook om te onthouden dat ze zeespiegel schommelt als gevolg van plaattectoniek, klimaatveranderingen en ijstijden! Dit kan tot 100 meter hoogste schelen, waardoor de afstand al aanzienlijk kleiner wordt, bij stijgende zeespiegel kunnen eilanden ontstaan met een aantal schildpadden, deze zullen uiteindelijk op het hoogste en best drijvende materiaal klimmen en zodoende kunnen ze er terecht komen. Hiervoor zijn rare situaties met veen en rivierendynamiek niet nodig.

Reageer