New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

http://www.reuters.com/article/scienceNews...E57Q62E20090828


WASHINGTON (Reuters) - Researchers searching for a cure for obesity said on Thursday they have developed a drug that not only makes mice lose weight, but reverses diabetes and lowers their cholesterol, too.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Klinkt goed, maar ik vind het verwarrend dat het artikel 2 tegenstrijdige statements maakt


"The drug, which they have dubbed fatostatin, stops the body from making fat, instead releasing the energy from food."


"Fatostatin blocked increases in body weight, blood glucose, and hepatic (liver) fat accumulation in (genetically) obese mice, even under uncontrolled food intake,"


Lijkt mij dat het vrijmaken van energie uit voedsel inhoudt dat het gelijk in het bloed wordt vrijgegeven, wat toch niet zo goed kan zijn voor diabetici. Toch houdt het blijkbaar de bloed suiker spiegel laag. Is er een journoopsie of gebeurt er iets anders met de energie uit het voedsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Lijkt mij dat het vrijmaken van energie uit voedsel inhoudt dat het gelijk in het bloed wordt vrijgegeven, wat toch niet zo goed kan zijn voor diabetici. Toch houdt het blijkbaar de bloed suiker spiegel laag. Is er een journoopsie of gebeurt er iets anders met de energie uit het voedsel?


Energie is niet hetzelfde als glucose. Ze zeggen dat de energie wordt vrijgemaakt wat per definitie inhoudt dat het glucose (of vetten en proteinen) wordt verbrand. Als dat zo is kan inderdaad het bloedglucose niet stijgen. Omdát de energie wordt vrijgemaakt is er ook geen reden meer voor het lichaam om dit op te slaan als potentiele energie in vetcellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Wat gebeurt er dan met die energie? Energie die wordt vrijgemaakt en anders in vet zou opgeslagen worden lijkt me toch overbodig en zal dus niet gebruikt worden. Dan krijgt men een cellulair overschot aan ATP (en eventueel NADH) en mogelijk oververhitting. Wat zo'n overschot doet, weet ik niet, maar gezien enzymkinetiek die soms afhangt van ATP concentraties kan er wel wat fout lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Wat gebeurt er dan met die energie?


Die wordt verbruikt, omdat ATP niet wordt opgeslagen. Let wel, het gaat om een genetische basis voor obesitas, niet de gemiddelde Engelsman die elke dag een portie fish & chips eet. Als je een overschot aan voedsel tot je neemt met een navenant potentieel energieoverschot, wordt het glucose natuurlijk niet verbrand maar opgeslagen. Echter, bij mensen die genetische aanleg hebben om dik te worden zal er metabool (wat genetisch wordt aangestuurd, waar het middel op ingrijpt) ook niet het één en ander normaal verlopen. Misschien legt het middel het zwaartepunt van het metabolisme meer bij een verhoogd verbruik door cellen of een betere beschikbaarheid van die energie, dan het opslaan van die potentiele energie in de vorm van vet. Dit wordt allemaal niet duidelijk gemaakt in dat artikel. Ook ik ben dus erg nieuwsgierig naar de volledige publicatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: New fat-fighting drug has anti-diabetes action too

Die wordt verbruikt, omdat ATP niet wordt opgeslagen. Let wel, het gaat om een genetische basis voor obesitas, niet de gemiddelde Engelsman die elke dag een portie fish & chips eet. Als je een overschot aan voedsel tot je neemt met een navenant potentieel energieoverschot, wordt het glucose natuurlijk niet verbrand maar opgeslagen. Echter, bij mensen die genetische aanleg hebben om dik te worden zal er metabool (wat genetisch wordt aangestuurd, waar het middel op ingrijpt) ook niet het één en ander normaal verlopen. Misschien legt het middel het zwaartepunt van het metabolisme meer bij een verhoogd verbruik door cellen of een betere beschikbaarheid van die energie, dan het opslaan van die potentiele energie in de vorm van vet. Dit wordt allemaal niet duidelijk gemaakt in dat artikel. Ook ik ben dus erg nieuwsgierig naar de volledige publicatie.
ATP wordt niet opgeslagen, maar een verhoogde productie leidt wel tot een verhoogde concentratie. Als ATP steeds een limiterende factor is, m.a.w. als er in de normale situatie steeds meer ATP sinks zijn dan er geproduceerd wordt, dan krijg je geen probleem (en werkt de drug goed onder provisie van mogelijke andere werkingen). Als dit niet het geval is (misschien bij bepaalde patiënten?), dan kan er wel iets verkeerd lopen. ATP´|` inhibeert bvb. de Krebs cyclus, en zo kunnen de niet-energetische functies (AZ, base synthese) van deze cyclus in de problemen komen.


Maar ik weet niet wat bij een mens de normale gang van zaken is, of ATP een limiterende stof is of niet. Daarbij komt dat ATP productie zelf (door synthasen) geïnhibeerd wordt bij te hoge concentraties. Uiteindelijk zul je dan gewoon een hogere membraanpotentiaal in de mitochondriën hebben (aangenomen dat zo'n [ATP] stijging mogelijk is)?

Reageer