'hertmuizen extreem snel geëvolueerd'

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

'hertmuizen extreem snel ge

http://www.nu.nl/wetenschap/2071044/hertmu...eevolueerd.html


AMSTERDAM – De hertmuizen die leven op de zandvlaktes in Nebraska zijn de afgelopen paar duizend jaar abnormaal snel geëvolueerd, meldt de BBC.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: 'hertmuizen extreem snel ge

Evil Lathander schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/2071044/hertmu...eevolueerd.html


AMSTERDAM – De hertmuizen die leven op de zandvlaktes in Nebraska zijn de afgelopen paar duizend jaar abnormaal snel geëvolueerd, meldt de BBC.

Wat is hier extreem snel aan? Als er maar sprake is van een enkel gen (wat wordt gesuggereerd), een ongecompliceerde eigenschap als haarkleur en een tijdperiode van 8-15.000 jaar tijd, vindt ik het niet indrukwekkend.


Zelfs al was de eigenschap niet dominant maar alleen sterk geselecteerd dan is een paar duizend jaar wel voldoende, kijk maar eens naar het immuunsysteem. Dat kan als een gek evolueren. Als er een bottleneck wordt toegepast zoals een enkele epidemie kan de allel frequentie in de populatie al wijzigen in een paar jaar tijd.

Berichten: 2.504

Re: 'hertmuizen extreem snel ge

De onderzoekers ontdekten waarom de evolutie van de hertmuizen zo snel is gegaan in vergelijken met andere diersoorten.
In vergelijking...


En zelfs dan nog, het feit dat er diersoorten zijn bij wie het sneller gaat, wil nog niet zeggen dat al de rest ineens traag is.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: 'hertmuizen extreem snel ge

Evil Lathander schreef:In vergelijking...


En zelfs dan nog, het feit dat er diersoorten zijn bij wie het sneller gaat, wil nog niet zeggen dat al de rest ineens traag is.

Ik ben het wel met scorchingthevortex eens dat extreem snel wat ongelukkig is gekozen. De snavelvorm van sommige vinken kunnen bijvoorbeeld in de loop van slechts enkele generaties veranderen afhankelijk van het voedselaanbod.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: 'hertmuizen extreem snel ge

In vergelijking...

Het is normaal voor dieren om binnen korte tijd zich genetisch aan te passen aan sterke selecties. Er worden in het wild meer olifanten geboren zonder slagtanden, de gemiddelde grootte van veel vissen is kleiner geworden sinds grootschalige visserij zodat ze door mazen in het net heen gaan, en in industrie gebieden zijn er vlinder soorten die hun kleur hebben veranderd van wit naar grijs om beter gecamoufleerd te zijn op bomen die onder de roet zitten.


Allemaal veranderingen die in de afgelopen tientallen jaren zijn opgetreden, dus een vacht kleur verandering die rond de 10.000 jaar nodig had maakt op mij nou niet echt de indruk van "extreem snel". Dan zou de populatie minstens binnen een jaar hun vacht kleur gewijzigd moeten hebben, voordat ze zo'n sterke uitdrukking mogen gebruiken.


En ja, dat het een vergelijking is met soorten die geen tot weinig druk of genetische aanleg hebben om een uiterlijke kenmerk te wijzigen snap ik. Maar het blijft een nogal sensatie beluste titel.


ps ik had bovenstaande post niet gezien

Reageer