Korstjes op je handen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 90

Korstjes op je handen

Hoi allemaal,

Een tijd geleden had ik in een tijdschrift gelezen dat er een reden is, waarom er zich geen korstjes vormen op het stuk huid aan de binnenkant van je hand, en de onderkant van je voet.

Er was een reden, maar helaas ben ik die weer vergeten ;) Kan iemand mij het antwoord geven, ik ben nl wel nieuwsgierig haha.

Aiden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Korstjes op je handen

Ik heb er nog nooit van gehoord. Korstvorming is een essentieel onderdeel van het genezingsproces. Wat wel kan is dat de handpalm veel wordt gebruikt waardoor de korst er vroegtijdig afvalt (alsook slijtage door het stappen igv voet).

Hier kan je het genezingsproces volgen http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wou...and_-_day_5.jpg

En zoals je ziet is er inderdaad korstvorming.

Persoonlijk heb ik iets tegen artikels over gezondheid/dieet in tijdschriften.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Korstjes op je handen

de huid op de binnenkant van de hand is wel dikker dan op de rest van de hand, misschien dat je hier simpelweg minder snel wondjes oploopt waar een korstje voor nodig is

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Korstjes op je handen

de huid op de binnenkant van de hand is wel dikker dan op de rest van de hand, misschien dat je hier simpelweg minder snel wondjes oploopt waar een korstje voor nodig is


Je lichaam handelt niet alsof het weet wanneer een korst 'nodig is' of niet. Bij een wond waarbij voldoende bloedstolsels gevormd worden om de wond af te sluiten zal het bovenste laagje daarvan indrogen en bestaan uit met name een combinatie van gestold bloed en fibrine. Door de dikkere huid zal er wel minder vaak een wond optreden die leidt tot korstvorming, wat je volgens mij bedoelt. Daarnaast denk ik dat de lokalisatie ook een rol speelt. Door de vorm van je handen en voeten zul je als je valt minder snel volledig plat met de binnenkant van je hand of voetzool de klap opvangen, maar respectievelijk meer met je duimmuis/pols en hak. Eén van de redenen waarom je maar al te vaak korsten ziet op ellebogen en knieen. Enfin, als je je maar 'goed' genoeg snijdt in je voetzool krijg je daar zonder twijfel een korst, die -wat jona ook zegt- sneller erodeert door de lokalisatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 597

Re: Korstjes op je handen

Ik ben een maand geleden met de fiets gevallen (mountainbiken) met onder andere 1 gehavende handpalm (steentjes zaten er diep in).

Ik kan u met zekerheid bevestigen dat er een korst op is gekomen.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Korstjes op je handen

Je lichaam handelt niet alsof het weet wanneer een korst 'nodig is' of niet. Bij een wond waarbij voldoende bloedstolsels gevormd worden om de wond af te sluiten zal het bovenste laagje daarvan indrogen en bestaan uit met name een combinatie van gestold bloed en fibrine. Door de dikkere huid zal er wel minder vaak een wond optreden die leidt tot korstvorming, wat je volgens mij bedoelt.


Ik dacht niet dat het lichaam met opzet korsten maakt, maar voor grotere of diepere wonden is er wel een nut aan een stevig laagje erbovenop. Dat bedoelde ik met nut.

Reageer