Constructie voor luchtakrobatiek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Constructie voor luchtakrobatiek

Hallo iedereen,

Ik wil in mijn tuin een constructie maken om een statische trapeze en tissu doeken op te hangen. Er is alleen een probleem aangezien ik niet weet hoe ik kan berekenen of de constructie wel sterk genoeg is en wat voor constructie ik moet gebruiken. Ik heb wel al 2 ideeen voor de constructie.

-Een gewoon schommelmodel, met aan allebei de kanten 2 schuine buizen die verbonden zijn met een lange buis.

-2 rechtopstaande buizen met een buis ertussen die strak worden gezet met staalkabels.

Ik had al wat dingen opgezocht en mij leken stalen buizen van 60 mm diameter wel sterk genoeg. En hoe kan ik de buizen het beste verbinden? Ik weet in ieder geval dat er 600 kg aan moet kunnen hangen. de constructie moet ook ongeveer 3.5 meter hoog zijn.

Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes Sanne

Berichten: 5

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Nu even mijn vraag anders formuleren ;)

- Hoeveel kg kan een stalen buis aan als hij een diameter heeft van 6 cm en als hij op 2 punten in het midden even zwaar belast wordt?

Berichten: 4.502

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Vragen:

Hoelang is de buis,

waarop steunt deze buis,

Hoever liggen de twee belastingen in het midden uit elkaar en zijn dit wegens de trapeze-idee bewegende lasten,die dus dyn.krachten uitoefenen en dus ook mogelijk zijwaarts.

Bij dit laatste moet je bij de steunen rekenen op de zijdelingse bewegingen en kun je die opvangen in betonblokken of schuin geplaatste stalen buizen.

Allerhande variaties zijn mogelijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Hoever liggen de twee belastingen in het midden uit elkaar
In zulk geval kan je best deze lasten laten samenvallen omdat het dan de meest nadelige situatie is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 72

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Als leek zou ik zeggen dat je niet alleen de piekbelasting, maar ook de duurbelasting mee moet nemen in je gedachten.

Berichten: 4.502

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Als je trapezewerk aan een buis wilt doen,zul je een geringere diameter als de genoemde 60 mm moeten nemen anders kun je geen grip op de buis hebben.

Ik vermoed dat je een diameter tussen de 30 en 40 mm moet gebruiken!

Bij nader inzien is het wrs.de bedoeling om aan de vermelde 2 steunpunten 2 touwen met een dwarsstang te verbinden,waarmee je kunt rondslingeren;in dat geval zul je de ophangpunten (op ca.70 cm hoh) wel moeten voorzien van gefixeerde lagers om de rondslingerende beweging te kunnen uitvoeren.

Berichten: 5

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Nou, alvast bedankt voor jullie reacties :eusa_whistle:

Ik heb een klein plaatje gemaakt om het wat duidelijker te maken.

Afbeelding

-De buis zal dus 2.5 meter lang zijn en hij wordt onderstuend aan allebei de kanten.

-Ik wil statische trapeze gaan doen, dat is dus stilhangende ](*,) dus ik ga er niet aan zwaaien ofzo.

Ik zat erover te denken om steigerbuizen te gebruiken met interclamp koppelingen, de steigerbuizen zijn 48.3 mm in de doorsnede. Zijn deze sterk genoeg?

-De trapeze zal 50 cm breed zijn dus er zit 50 cm tussen. Ook wil ik Tissue gaan doen en dat is op 1 punt, die moet eigenlijk evenveel belasting aankunnen.

Ik hoop dat jullie genoeg informatie hebben, ik weet er zelf ook niet heel veel meer van.

Groetjes Sanne

Berichten: 4.502

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

Als jij slechts 50 cm breedte gaat gebruiken van de draagbuis,waarom neem je dan 250 cm lengte?

Berichten: 5

Re: Constructie voor luchtakrobatiek

nou, omdat je bij bepaalde trucs ook de zijkanten nodig hebt.

Dit is ongeveer het model:

Afbeelding MAar omdat mijn constructie lager is heb ik de breedte wel nodig.

Reageer