Standaarddeviatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Standaarddeviatie

Voor mij heb ik excel file met een reeks met gemeten afstanden.

de reeks bestaat uit 248 samples met per sample een opnametijd van 8 milliseconde. dus een totale opnametijd van 1984 ms.

van elke sample (van 8ms) weet ik wat de afgelegde weg is. de totale afgelegde weg in 1984 ms: 38,222 mm. (uitgerekend met =SUM(geselecteerde cellen))

de gemiddelde snelheid over 1984 ms is dus: 19,2651 mm/s.

Nu vroeg ik mij af wat de standaardeviatie van deze gemiddelde snelheid over 1984 ms is en hoe ik deze kan berekenen??

Via =STDEV(geselecteerde cellen) krijg ik de gemiddelde standaarddeviatie voor 1 sample, berekend over al deze cellen. (=0.114037562)

Is het in dit geval correct om dit getal te vermenigvuldigen met het sample aantal, dus: 248 x 0.114037562= 28,281315.

(=stdev over 1984 ms)

28,281315/ 1.984= 14,254695 (=stdev voor snelheid in mm/sec)

of is dit te makkelijk gedacht? daar ben ik namelijk heel bang voor.

Kan iemand mij uit de brand helpen!?

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Standaarddeviatie

de standaard deviaite bereken je op de volgende manier:

- voor een steek proef:
\(s=\sqrt{\frac{1}{n-1} \Sigma (xi-<x>)^2}\)
met som van i=1 tot n. waarvan n het aantal waarnemingen is.

hier is er nog wat meer informatie over http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaarddeviatie

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie

Dankjewel, je hebt me al een heel stuk op weg geholpen!!

Dan vraag ik me nu alleen nog af hoe ik dat gedeelte tussen de haakjes in moet vullen. waar staat xi voor? en waarom staan deze tekens (< >) om x heen? Komt het erop neer dat ik daar de som moet nemen van de afgelegde weg van alle samples?

Alvast bedankt!

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie

Begrijp ik je formule goed als ik zeg dat ik dan, het volgende moet toepassen?:

1

------- x som van (afgelegde afstand van elke aparte sample)2

248-1

en hier de wortel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Standaarddeviatie

xi staat voor 1 waarneming, zo hebben we x1 de eerste waarneming, x2 de tweede waarneming,...

<x> staat voor het gemiddelde van de waarnemingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Standaarddeviatie

ook kun je als je de standaardafwijking weet de onzekerheid op je metingen bepalen met de formule. onzekerheid =
\(\frac{3 s}{\sqrt n}\)

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie

weet je misschien of de formule voor de standaarddev die je als eerste had geplaatst, wordt die in excel door =DEV.KWAD( : ) weergegeven?

of is er misschien een andere formule code in excel voor die je weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Standaarddeviatie

Mijn ervaringen met excel zijn daarvoor te zwak om echt goede informatie te geven.

Het enige dat ik heb dat jouw kan helpen en deze site http://www.wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1188

en de raad om eens in de help file te kijken.

Reageer