Elastisch

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Elastisch

Waarom bestaan er geen niet elastische lichamen in de natuur?Zelfs een proton,neutron,electron,quark,als deeltjes gezien, moeten elastisch zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Elastisch

Waarom bestaan er geen niet elastische lichamen in de natuur?Zelfs een proton,neutron,electron,quark,als deeltjes gezien, moeten elastisch zijn.


Hoe zou je een elastisch lichaam definiëren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Elastisch

Hoe zou je een elastisch lichaam definiëren?
Dat vervormbaar is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Elastisch

Dat vervormbaar is.


Juist, dat wordt moeilijk voor een elementair deeltje. De vraag is dus eigenlijk waarom bijvoorbeeld alle elektronen gelijk zijn. In de macroscopische wereld hebben dingen van het zelfde type altijd kleine onderlinge verschillen, waarom zou een elektron dan nooit bijvoorbeeld een deuk kunnen oplopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Elastisch

Waarom bestaan er geen niet elastische lichamen in de natuur?Zelfs een proton,neutron,electron,quark,als deeltjes gezien, moeten elastisch zijn.


Houdt er rekening mee dat de topic onder de rubriek relativiteit staat.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Elastisch

Houdt er rekening mee dat de topic onder de rubriek relativiteit staat.
Er zijn wel niet-elastische botsingen van materie-deeltjes mogelijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inelastic_scattering

Of je dat als een "vervorming" van het deeltje kan opvatten is een andere zaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Elastisch

Waarom bestaan er geen niet elastische lichamen in de natuur?Zelfs een proton,neutron,electron,quark,als deeltjes gezien, moeten elastisch zijn.


Moesten er stoffen zijn die niet elastisch zijn dan zou men door die stoffen informatie sneller licht kunnen versturen. Wat natuurlijk niet kan.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 2.746

Re: Elastisch

Bedoel je zoiets?: als je een star lichaam (hier dus een niet elastisch elementair deeltje) links laat bewegen door een kracht, dat rechts de verplaatsing gelijktijdig en over dezelfde afstand is, dus = informatie doorgeven aan oneindige snelheid, wat niet kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Elastisch

Bedoel je zoiets?: als je een star lichaam (hier dus een niet elastisch elementair deeltje) links laat bewegen door een kracht, dat rechts de verplaatsing gelijktijdig en over dezelfde afstand is, dus = informatie doorgeven aan oneindige snelheid, wat niet kan.


Ik bedoel dat als het deeltje een zekere starheid heeft men dan een eventuele kleine vervorming(informatie) door het deeltje kan doorgeven met een snelheid groter dan het licht wat niet kan. Dit is zeker het geval als het deeltje volledig star is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Elastisch

Ik bedoel dat als het deeltje een zekere starheid heeft men dan een eventuele kleine vervorming(informatie) door het deeltje kan doorgeven met een snelheid groter dan het licht wat niet kan. Dit is zeker het geval als het deeltje volledig star is.


Dat zou dus betekenen dat je bij een frontale botsing van bijvoorbeeld twee elektronen kan beleven dat ze eerst wat indeuken, en dan weer van elkaar weg veren. Is dat geen veel te klassieke voorstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Elastisch

Dat zou dus betekenen dat je bij een frontale botsing van bijvoorbeeld twee elektronen kan beleven dat ze eerst wat indeuken, en dan weer van elkaar weg veren. Is dat geen veel te klassieke voorstelling?
Hoe zou je ze überhaupt laten botsen? Zelfs in een klassiek model (oneindig kleine ladingsvolume als elektron) lukt zoiets niet zonder oneindig veel energie. Maar botsingen tussen elementaire deeltjes lijkt me niet echt geschikt voor relativiteitstheorie.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Elastisch

Dat zou dus betekenen dat je bij een frontale botsing van bijvoorbeeld twee elektronen kan beleven dat ze eerst wat indeuken, en dan weer van elkaar weg veren. Is dat geen veel te klassieke voorstelling?


Het gaat hier niet over botsingen maar over de voortplanting van informatie door de deeltjes.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Elastisch

Stel dat je 2 elektronen kan laten botsen, worden de elektronen dan niet vlak voor de botsing afgeremd (gelijke ladingen stoten elkaar af)?

Als deeltje is een elektron elementair, maar alle materie is om te zetten in energie. Op deze manier kan dus voorkomen worden dat informatie met een snelheid groter dan c wordt doorgegeven indien de materie onvervormbaar is.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Re: Elastisch

Stel dat je 2 elektronen kan laten botsen, worden de elektronen dan niet vlak voor de botsing afgeremd (gelijke ladingen stoten elkaar af)?
Dat klopt. Klassiek gesproken zou het van de snelheden en de grootte, massa en lading van de elektronen af moeten hangen of ze elkaar ook "raken".

Maar waarschijnlijk kunnen zulke zaken alleen kwantummechanisch en zo nodig ook nog relativistisch goed uitgerekend worden.

Daar waag ik mij liever niet aan. Wie weet hier meer van?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Elastisch

Zijn ze in de LHC toevallig niet van plan om elementaire deeltjes te laten botsen???
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Reageer