Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 30

Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Hallo, mutatie is een van de belangrijkste begrippen in de evolutietheorie, het zijn veranderingen die ontstaan in het DNA? Door mutaties kan een wezen onder bepaalde omstandigheid 'betere' kenmerken bezitten, en dus meer kans om te overleven? Mag ik aub een duidelijk voorbeeld?

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Een duidelijk voorbeeld is het volgende:

Circa 19e eeuw leefde er een populatie 'berkenvlinders' in Londen. De schors van berken is wit-grijs, de buitenkant van de vlinders ook. Wanneer deze soort vlinders op de berken zaten, werden ze niet gemakkelijk gezien door natuurlijke vijanden omdat ze niet opvielen op de berk (wit-wit). Door de toenemende industrialisatie (fabrieken...) begonnen de schorsen van de berken echter steeds donkerder tot zwart te kleuren. Hierdoor werden de vlinders opvallender en werden ze sneller opgegeten (wit-zwart). Daardoor kwamen er zwart gespikkelde mutanten. Deze kregen geleidelijk aan steeds meer overlevingskans (zwart-zwart) terwijl de witte sneller werden opgegeten. Beter bekend als: 'The Survival of the Fittest'. Na een tijd was de volledige populatie zwart omdat dit de hoogste overlevingskans gaf.

Een mooi voorbeeld van 'mutatie'.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 8.614

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Je hebt het over de berkenspanner of peper-en-zoutvlinder (Biston betularia). Lees hier meer.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

ribyan schreef:Hallo, mutatie is een van de belangrijkste begrippen in de evolutietheorie, het zijn veranderingen die ontstaan in het DNA? Door mutaties kan een wezen onder bepaalde omstandigheid 'betere' kenmerken bezitten, en dus meer kans om te overleven? Mag ik aub een duidelijk voorbeeld?

Mvg


Ik zou haast zeggen, kijk naar alle organismen om je heen; roofvogels met uitstekende ogen om te jagen, giraffes met lange nekken om bij de sappige blaadjes te komen, kameleons die zich kunnen camoufleren om de predator te slim af te zijn, ijsberen met een hele dikke speklaag en isolerende vacht die berschermen tegen koude etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

(...) giraffes met lange nekken om bij de sappige blaadjes te komen(...)
Daar zijn de geleerden het nog niet over eens:
AMSTERDAM - De evolutionaire theorieën waarmee de lange nek van de giraffe wordt verklaard, kloppen niet. Dat melden wetenschappers uit Zuid-Afrika en de Verenigde Staten in een nieuwe studie.



Het ontstaan van de lange nek bij giraffes wordt tot nu toe op verschillende manieren verklaard.

Sommige onderzoekers geloven dat de dieren gemakkelijker bladeren uit bomen kunnen eten door hun lange nek. Andere geleerden gaan ervan uit dat het postuur van de giraffe is ontstaan door seksuele selectie.
Lees meer...
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Raspoetin schreef:Daar zijn de geleerden het nog niet over eens:

Lees meer...
Kijk eens aan, Homo Sapiens en Giraffa Camelopardalis hebben iets gemeen:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Je hebt het over de berkenspanner of peper-en-zoutvlinder (Biston betularia). Lees hier meer.
Inderdaad, kwam even niet op de naam.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

anusthesist schreef:Kijk eens aan, Homo Sapiens en Giraffa Camelopardalis hebben iets gemeen:

Afbeelding
Ongetwijfeld geëvolueerd als bescherming tegen vampiers.


Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Hallo, mutatie is een van de belangrijkste begrippen in de evolutietheorie, het zijn veranderingen die ontstaan in het DNA?
De evolutietheorie zou zelfs werken zonder mutaties. De evolutietheorie zegt strikt genomen slechts dat over meerdere generaties de relatieve frequentie van
Door mutaties kan een wezen onder bepaalde omstandigheid 'betere' kenmerken bezitten, en dus meer kans om te overleven?
Door mutatie kunnen bestaande allelen veranderen, deels nieuwe allelen worden. En indien de organismen met dit nieuw allel zich meer voortplanten dan organismen zonder die allel dan zal dit allel zich mogelijk gaan verspreiden in de populatie. Merk op dat verschillende onderzoeken en statistisch analyse laat zien dat een dergelijke verspreiding vaak heel langzaam en moeizaam verloopt zelfs als het nieuwe allel meetbaar voordeel oplevert geen direct of indirect nadeel. De meeste nieuwe allelen sterven vrij snel uit nadat ze ontstaan zijn tenzij uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld indien dit tegelijk met het afsplitsen van een nieuwe populatie plaatsvind.
Mag ik aub een duidelijk voorbeeld? Mvg
De vraag is wat je nu werkelijk zoekt. Grote macroscopische voorbeelden zijn er niet echt van het ontstaan van nieuwe allelen. Vooral in het begin is dit namelijk vaak amper merkbaar of zichtbaar, en zoals gezegd is de kans dat het zich onder de hele populatie verspreid erg gering dat zou immers betekenen dat de eerste drager ervan de voorouder moet worden van alle nakomelingen (ter verdringing van alle nakomelingen van andere) van de populatie.

Je hebt zo bijvoorbeeld een bacterie die nylon eet? Tot dat mensen nylon gingen maken (het komt niet voor in de natuur) was een dergelijk mutatie voor zo ver we kunnen overzien tamelijk nutteloos, waardoor dit allel dus naverloop van tijd weer zal verdwijnen. Door de veranderende omstandigheden is het nu echter een exploiteerbare niche geworden.

Nu betreft het hier waarschijnlijk geen chromosomaal DNA, maar plasmide DNA dus het werk iets anders.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 30

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Raspoetin schreef:Zoiets bedoel je? Een duidelijk voorbeeld is het volgende:

Circa 19e eeuw leefde er een populatie 'berkenvlinders' in Londen. De schors van berken is wit-grijs, de buitenkant van de vlinders ook. Wanneer deze soort vlinders op de berken zaten, werden ze niet gemakkelijk gezien door natuurlijke vijanden omdat ze niet opvielen op de berk (wit-wit). Door de toenemende industrialisatie (fabrieken...) begonnen de schorsen van de berken echter steeds donkerder tot zwart te kleuren. Hierdoor werden de vlinders opvallender en werden ze sneller opgegeten (wit-zwart). Daardoor kwamen er zwart gespikkelde mutanten. Deze kregen geleidelijk aan steeds meer overlevingskans (zwart-zwart) terwijl de witte sneller werden opgegeten. Beter bekend als: 'The Survival of the Fittest'. Na een tijd was de volledige populatie zwart omdat dit de hoogste overlevingskans gaf.

Een mooi voorbeeld van 'mutatie'.
bedoel je dat die 'berkenvlinders' een andere kleur hebben gekregen door verandering op hun mutaties of door industrialisering, of heeft de uitlating van fabriek een verandering in de mutaties veroorzaakt?
Je hebt het over de berkenspanner of peper-en-zoutvlinder (Biston betularia). Lees Ik zou haast zeggen, kijk naar alle organismen om je heen; roofvogels met uitstekende ogen om te jagen, giraffes met lange nekken om bij de sappige blaadjes te komen, kameleons die zich kunnen camoufleren om de predator te slim af te zijn, ijsberen met een hele dikke speklaag en isolerende vacht die berschermen tegen koude etc.
heb ik dan de vraag verkeerd of onduidelijk gesteld?
Kijk eens aan, Homo Sapiens en Giraffa Camelopardalis hebben iets gemeen:
die lange nek is veroorzaakt door verandering in de mutaties en niet iets anders? naast mutatie heb ik ook over erfelijkheid gelezen maar dit kan een nieuwe vraag zijn, zullen haar kindjes ook lange nekken krijgen indien de man ook zo'n nek heeft?
Escafon schreef:De evolutietheorie zou zelfs werken zonder mutaties. De evolutietheorie zegt strikt genomen slechts dat over meerdere generaties de relatieve frequentie van allelen in een populatie zal veranderen. De allelen van de individuen die de meeste kansen om zich (duurzaam) voort te planten weten te benutten zullen relatief vaker voorkomen in toekomstige generaties.

....
dit is iets nieuw voor mij!

ik denk: veel termen hebben duidelijke uitleg nodig om evolutieleer ik het algemeen te kunnen begrijpen. helaas is er nog geen minicursus hierover op de site :eusa_whistle:

mijn dank aan allemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

heb ik dan de vraag verkeerd of onduidelijk gesteld?
In alle eerlijkheid, ja.

Ik weet bijvoorbeeld niet wat je bedoeld met een 'verandering op een mutatie'. Ik gok nu dat je hiermee een mutatie die een verandering oplevert. Vervolgens vraag ik me af of je op zoek bent naar een de novo mutatie of naar verschillende allelen (waar dus onderling verschillen in kunnen zitten zoals een SNP).

Verder vraag ik me af of je wilt dat deze variatie een selectie voordeel heeft en hoe je dit weergegeven wilt hebben? Specifiek als DNA sequentie waar bijvoorbeeld een puntmutatie inzit of gewoon als beschrijvend voorbeeld (zoals die vlinders).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Wouter_Masselink schreef:In alle eerlijkheid, ja.

Ik weet bijvoorbeeld niet wat je bedoeld met een 'verandering op een mutatie'. Ik gok nu dat je hiermee een mutatie die een verandering oplevert. Vervolgens vraag ik me af of je op zoek bent naar een de novo mutatie of naar verschillende allelen (waar dus onderling verschillen in kunnen zitten zoals een SNP).

Verder vraag ik me af of je wilt dat deze variatie een selectie voordeel heeft en hoe je dit weergegeven wilt hebben? Specifiek als DNA sequentie waar bijvoorbeeld een puntmutatie inzit of gewoon als beschrijvend voorbeeld (zoals die vlinders).
Nou zit je hem gewoon in verwarring te brengen :eusa_whistle: , hij weet duidelijk nog niets van (moleculaire) biologie af. Al is hij zelf ook erg onduidelijk, ik denk dat hij om een voorbeeld vraagt waarbij het bewezen is dat een genetische mutatie verantwoordelijk is voor aanpassing. Bij de voorbeelden die werden gegeven werd niet duidelijk gemaakt of de aanpassing genetisch onderlegd was.

Inderdaad hoeft een verandering in fenotype (uiterlijk en andere kenmerken) niet met een genetische aanpassing gepaard te gaan, de larven van de zout-en-peper vlinders bv passen hun kleur simpelweg aan aan de takken waarop ze zitten, ongeveer zoals een kameleon dit doet. Daarentegen doet de volwassen vlinder dit niet meer en wordt hun kleur bepaald door genen. Willen de vlinders hun kleur aanpassen aan de omgeving dan moeten er wel veranderingen in het DNA komen. Om het gemiddelde DNA van de populatie te veranderingen is simpel, want als veel meer witte dan grijze vlinders worden opgegeten dan blijven er vanzelf meer grijze vlinders over. Na verloop van tijd zullen bijna/alle witte vlinders en de genen die deze kleur veroorzaken verdwenen zijn.

Nu heb je de genetica van de populatie veranderd en grijze vlinders ipv witte vlinders, wat mij een goed voorbeeld lijkt voor evolutie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ik zoek naar een voorbeeld van een bevestigde verandering op een mutatie

Persoonlijk vind ik het voorbeeld van die nek van een giraf tamelijk zwak.

Merk bijvoorbeeld op dat er meer nodig is dan alleen verandering van skelet, ook de bloedtoevoer naar de hersenen en de signalen van de hersenen naar het lichaam moeten significant anders worden aangepakt. Dit vereist allemaal specifieke en significante biochemische aanpassingen die deels al in de eerste fasen van de ontwikkeling moeten worden aangelegd. We hebben tegenwoordig nog geen idee wat voor genetische veranderingen hiervoor noodzakelijk zouden zijn, waarom van alle mogelijke mutaties juist deze mutaties zouden plaatsvinden en in welke volgorde.

De verwijzing naar die mensen met een langere nek is natuurlijk helemaal krom :eusa_whistle: Dat is een culturele mutatie niet een genetische; vergelijk het met de siliconen borsten die in andere culturen zo populair zijn?
Circa 19e eeuw leefde er een populatie 'berkenvlinders' in Londen. De schors van berken is wit-grijs, de buitenkant van de vlinders ook. Wanneer deze soort vlinders op de berken zaten, werden ze niet gemakkelijk gezien door natuurlijke vijanden omdat ze niet opvielen op de berk (wit-wit). Door de toenemende industrialisatie (fabrieken...) begonnen de schorsen van de berken echter steeds donkerder tot zwart te kleuren. Hierdoor werden de vlinders opvallender en werden ze sneller opgegeten (wit-zwart). Daardoor kwamen er zwart gespikkelde mutanten. Deze kregen geleidelijk aan steeds meer overlevingskans (zwart-zwart) terwijl de witte sneller werden opgegeten. Beter bekend als: 'The Survival of the Fittest'. Na een tijd was de volledige populatie zwart omdat dit de hoogste overlevingskans gaf.
Het is een voorbeeld van natuurlijke selectie en hoe in een populatie de relatieve voorkomens van bepaalde eigenschappen (en de allelen die hiervoor verantwoordelijk zijn) veranderd. Darwins vinken zijn ook mooie voorbeelden van hoe dit proces cyclisch plaatsvind met het periodiek veranderen van het weer over meerdere jaren.

Het zijn echter geen voorbeelden waarbij (voor zo ver we weten) nieuwe allelen ontstaan en zich door de populatie verspreiden. Een van de voordelen van plasmide DNA in bacteriën is juist dat deze via andere wegen dan voortplanting zich onder bacteriën kan verspreiden.

Ik denk dat de TS op zoek is naar bijvoorbeeld het volgende: Neem een soort die allelen heeft voor zwart en wit. Stel twee populaties samen met of alleen allelen voor wit of alleen allelen voor zwart. Geef het nu selectiedruk die in het voordeel is van de andere kleur. Kijk dan hoe lang het duurt voordat de andere kleur opnieuw ontstaat in de populaties.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer