Lichtsnelheid en ruimtereizen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Lichtsnelheid en ruimtereizen

Wat ik mij afvraag, wat gebeurd er met de verlichting, bv een koplamp , als we met lichtsnelheid reizen en dan de lamp aanzetten? Zie je dan donker ofzo? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Lichtsnelheid en ruimtereizen

Deze vraag is niet echt beantwoordbaar, omdat je simpelweg niet met de lichtsnelheid kan reizen.. Echter, stel dat je met 99% van de lichtsnelheid zou bewegen, dan zou de lichtstraal met (jawel) de snelheid van het licht van je af bewegen..

Het probleem in je vraagstelling zit em vooral in het volgende: je gaat er vanuit dat je een bepaalde snelheid kan hebben zonder dat je aangeeft ten opzichte van wat.. Zeggen dat je je met 99% van de lichtsnelheid voortbeweegt is dan ook inhoudloos zolang je niet aangeeft ten opzichte waarvan.. Ten opzichte van de aarde sta je nu stil, maar ten opzichte van een ander sterrenstelsel kun je wel eens heel erg hard bewegen...

Ten opzichte van jezelf sta je natuurlijk altijd stil.. Als je dus een lamp aanzet, beweegt het licht zich van je af met de snelheid van het licht, ongeacht wat jouw snelheid is ten opzichte van andere objecten (je kan immers net zo goed zeggen dat jij stil staat en al het andere beweegt)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 77

Re: Lichtsnelheid en ruimtereizen

volgens mij als je ergens mee de snelheid van het licht kan reizen (ten opzichte van de aarde) en je hebt een lamp aan staan lijkt die uit te staan omdat het licht wat je uitzend net zo snel gaat als jij maar als je sneller als het licht zou gaan dan gaat het licht achter je uit en volgt het je totdat je weer onder die grens komt.
als je onzichtbaar wilt zijn moet je sneller als het licht bewegen.

Reageer