[scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

[scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Hallo allemaal,

Op het moment zijn we met scheikunde bezig met het onderwerp "Zuren en Basen". Echter kom ik steeds een zinnetje tegen waarvan ik niet weet wat er mee bedoeld wordt... Wat wordt er precies bedoeld als er wordt gezegd dat het evenwicht in een reactie naar links of naar rechts verschuift? :eusa_whistle:

Op deze wikipedia pagina KLIK wordt dit bijvoorbeeld ook gezegd;

Het toegevoegde zuur protolyseert in water en vormt H3O+-ionen. Deze verhoging van de hoeveelheid H3O+ zal dus worden tegengewerkt. Hierbij verschuift de eerste reactie(↑) naar links. De hoeveelheid H3O+-ionen vermindert dus weer.

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat hiermee precies wordt bedoelt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Bij een evenwichtsreactie kan door toevoeging van een van de reactie producten het evenwicht gaan verschuiven. Om het nieuwe evenwicht te bereiken zal er een reactie plaats vinden. De reactie vergelijking zal beschreven kunnen worden met alleen het pijltje naar links of het pijltje naar rechts.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Neem een evenwicht, bijvoorbeeld dat van een azijnzuuroplossing:

CH3COOH + H2O
\(\rightleftarrows\)
CH3COO- + H3O+

Als we vervolgens (een klein beetje) zwavelzuur (H3O+) toevoegen, brengen we daarmee het evenwicht uit balans. Om de oplossing weer in evenwicht te brengen verschuift het evenwicht deels naar links.

Snap je het nu? (reageer gerust als je nog vragen/onduidelijkheden hebt)

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Oké, dankuwel voor het antwoorden. Even toch nog een extra vraag om te kijken of ik het goed begrijp.

Is het zo dat het evenwicht altijd naar die kant wordt verschoven, waar geen stoffen bij worden toegevoegd? Want ik lees ergens op internet; "Een zuur-base reactie zal in principe altijd een chemisch evenwicht zijn met meestal sterke stoffen aan één kant en zwakke stoffen aan de andere kant. Het evenwicht verplaatst zich altijd naar de kant van de zwakke stoffen terwijl dan de zwakke stoffen 'overleven.'"

Zijn dan, bij het door u genoemde voorbeeld "CH3COOH + H2O" de zwakke stoffen, waarna ook het evenwicht verplaatst wordt?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Dat moet je even los van elkaar zien. Sterke stoffen reageren heftiger met elkaar en daardoor zullen er dus meer reactieproducten (de zwakke stoffen) worden gevormd en verschuift in zekere zin het evenwicht naar die zijde.

Dat is anders dan wanneer we een simpele reactie hebben:

A + B
\(\rightleftarrows\)
C + D

Wanneer we stof C (of D) toevoegen verschuift het evenwicht (deels) naar links

Wanneer we stof A (of B) toevoegen verschuift het evenwicht (deels) naar rechts

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

Oké, dankuwel!

Ik geloof dat ik het nou een beetje beter begin te snappen. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] het "verschuiven" van het evenwicht.

En eigenlijk is "verschuiven" een beetje een verwarrende term. Beter zou zijn "het evenwicht stelt zich opnieuw in".

Analoog:
evenwicht.png
evenwicht.png (3.21 KiB) 3628 keer bekeken
Kiep er rechts 6 liter bij, en het eindresultaat is dat rechts 4 liter meer heeft en links 2. Er "verschuift" dan dus 2 L naar links.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer