Zwembad overkapping open of dicht ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Zwembad overkapping open of dicht ?

Hallo allemaal,

ik heb net een zeer interessant topic gelezen over een zelfbouw zonnecollector om een intex zwembad te verwarmen...

Ik heb zelf ook een vraag over zwembaden :

Ik woon nabij Lyon in Frankrijk (ik vermeld dit gezien de temperaturen en zonne-uren iets hoger zijn als in NL en B)

Wij hebben een metalen zwembad van 4m60 doorsnede en 1m20 diep

Dit ronde zwembad is vervolgens ombouwd met hout om deze te integreren met ons houten terras.

Sinds deze zomer hebben we hier een mooie overkapping over heen (aluminium frames met serre platen (3 laags). In-schuifbaar en weg-rijdbaar.

Nu komt mijn vraag : op een lekkere zonnige dag (30 graden in de schaduw) : is het verstandiger om de overkapping open te zetten en de zon direct het water te laten verwarmen, of de overkapping dicht te houden en het broeikas effect z'n werk te laten doen ?

== stel dat ik op mijn werk zit, anders komt ik om van de warmte IN de overkapping ==

We wonen op zekere hoogte (800m) en de nachten zijn koud, de overkapping gaat dus uiteraard 's avonds dicht.

bij voorbaad hartelijk dank voor uw antwoorden !

met vriendelijke groeten

Cindy

Berichten: 9

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

helemaal niemand ???

snif..

er moet toch een formuletje zijn die bewijst dat de warmtewisseling tussen lucht en water hoger / lager is dan tussen een zonnestraal en water, met wat wind eromheen ???

(of zo iets)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

cindysign schreef:helemaal niemand ???

snif..

er moet toch een formuletje zijn die bewijst dat de warmtewisseling tussen lucht en water hoger / lager is dan tussen een zonnestraal en water, met wat wind eromheen ???

(of zo iets)
De berekening is helaas toch een stuk ingewikkelder dan jij denkt en vereist meer dan alleen de achterkant van een bierviltje.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

Volgens mij is het makkelijk. Ja, als de kap dicht is dan houd het de warmte langer vast.

Berichten: 9

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

dat zou je zo op het eerste oog zeggen, ja

maar de doorzichtige serre platen hebben een zekere isolerende waarde (voornamelijk om juist die warmte binnen te houden in de avond en nacht)

MAAR deze isolerende werking houdt ook de zonnewarmte buiten overdag...

Binnen de kap wordt het zo'n 55 à 60 graden op een warme dag - deze graden worden aan de bovenste laag water afgegeven...

Maar als de kap er af is en de zon direct op het water schijnt, lijkt me dat de bovenste laag water warmer wordt ? Geen isolerende platen er tussen...

Maar dan is er natuurlijk ook nog de wind en evt verdamping (hoewel dat mee lijkt te vallen bij water van 24 graden)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

Je hebt drie verschillende overdrachten van warmte, door conductie, convectie en straling. Alhoewel de serre platen warmteovrdracht door conductie en convectie verminderen, gaat de zonne straling er gewoon doorheen. Daarom word het ook warm van binnen en krijg je een broeikas effect.

Berichten: 9

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

dicht houden dus... ? ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

dicht houden dus... ? ...
Mijn ervaring is, dat het achter glas veel heter kan worden dan buiten. Denk aan een gesloten auto in de zon.

Dicht dus! Bovendien heb je dan ook nauwelijks last van verdampingswarmte wat weer afkoeling zou veroorzaken.

Berichten: 9

Re: Zwembad overkapping open of dicht ?

ja die dichte auto ben ik het mee eens, maar die heeft enkel glas

en geen 3 dubbele platen... dus niet echt isolatie waarde...

maar inderdaad, klinkt aannemelijk om daar mee te vergelijken

Reageer