Chemische reactie in een elektronen buis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Chemische reactie in een elektronen buis

Hallo allemaal

In een elektronen buis is het van groot belang dat binnen in deze buis vacuüm heerst anders zou men makkelijk last krijgen van overslag.

Nu heb ik gelezen dat als je een elektronen buis een lange tijd niet gebruikt en chemise reacties ontstaan tussen de onzuiverheden van de metaal elementen (tungsteen, thorium,strontium,..) en de elementen die ze bevatten waardoor er gas moleculen vrijkomen die de plaats in nemen van het vacuüm. en dus zo er voor zorgen dat de kans op overslag veel groter wordt.

Weet er soms iemand welke reactie er door gaat of welke gas moleculen er gevormd worden?

En kan er mij soms iemand uitleggen waarom de reactie enkel doorgaat als de elektronen buis niet werkt??

Berichten: 12.262

Re: Chemische reactie in een elektronen buis

In electronenbuizen is vaak een zgn 'getter' aanwezig, een hoeveelheid reactief metaal dat reageert met ongewenste gassen in de buis (die bijv door diffusie door het glas geen komen etc). Deze getters zijn vaak aangebracht in de buurt van de anode of het filament waardoor ze tijdens bedrijf warm worden en reactiever zijn dan bij opslag.

Ik kan me zo voorstellen dat bij langdurig niet-gebruik het gas onvoldoende met de getter reageert en in de buis aanwezig blijft. Logische oplossing zou dan zijn enige tijd alleen gloeispanning aan te leggen alvorens weer hoogspanning te gebruiken als het in de buurt van het filament zit, of de anode heet zien te stoken met relatief lage werkspanning om overslag te voorkomen.
Victory through technology

Reageer