Zelfstudie: hoe kan het beter?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 30

Zelfstudie: hoe kan het beter?

Ik leer en ik lees graag, maar ik weet nog niet in welke richting ik ga bijstuderen via eender welke onderwijsvorm (afstandsonderwijs, HBO, volwassenenonderwijs of academische onderwijs). Dus ik wil eerst (dit jaar) van alles lezen en leren: wetenschappelijk denken (wetenschapsfilosofie en introducties in de exacte wetenschappen), formele kennis (wiskunde en logica), computer&techniek theorie, psychologie en talen (Nederlands en Engels).

Doelstelling: om basiskennis onder de knie te krijgen, en later zien welke opleiding ik ga volgen. Normaal gezien zou je zeggen "volg maar iets dat je leuk en interessant vindt", maar al die richtingen spreken mij aan!

In principe werk ik (zolang ik nog niet ontslagen ben), maar ik heb dagelijks 3 à 4 uur tijd + weekend om te leren. Soms lees ik in de psychologie en ik vind het leuk en daarmee doe ik gewoon verder zonder wat tijd vrij te maken voor andere dingen die ik ook graag wil leren, of soms surf ik via het Internet en spring ik van een link tot een andere, of soms maak ik op computer een bewegende object en ik vind het zo ook leuk, maar gevolg is dat ik die week of heel de dag niets in andere vakken lees/leer. Zoals je ziet heb ik geen vast programma en ik denk dat ik het op deze manier niet zal halen.

De vraag: wat moet ik beter doen? heb je een idee? heb je zelf een ervaring met zelfstudie waarna je een studierichting hebt gekozen? advies? Alvast dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Doelstelling: om basiskennis onder de knie te krijgen, en later zien welke opleiding ik ga volgen. Normaal gezien zou je zeggen "volg maar iets dat je leuk en interessant vindt", maar al die richtingen spreken mij aan!
Voor alleen oriëntatie op al die onderwerpen kan je met lezen op Internet al een heel eind komen is mijn ervaring. Maar als je echt de basiskennis onder de knie wil krijgen is het beter kan je beter met schoolboeken werken, daar wordt het allemaal duidelijk en structureel uitgelegd (via Internet leer je meestal alleen losse feiten) en krijg je er ook opgaven bij. Het maken van opgaven is niet alleen erg leerzaam maar ook noodzakelijk voor een basiskennis van ieder onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Er zijn ook wel bepaalde boeken die je vrij snel uitleest, en die je een goed beeld geven over de inhoud van een onderdeel uit de wetenschap. Zo heb ik laatst nog eens het boek "A Brief History Of Time" gelezen van Stephen Hawking, en daarmee krijg je een zeer goed beeld van waar relativiteitstheorie over gaat- veel beter dan eender waar online uitgelegd.

Ook is het lezen uit een boek veel aangenamer dan een computerscherm. Een scherm vind ik vrij vermoeiend voor de ogen.

Berichten: 30

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Voor alleen oriëntatie op al die onderwerpen kan je met lezen op Internet al een heel eind komen is mijn ervaring.
Dat doe ik vaak en vooral via Engelstalige wikipedia.
het beter kan je beter met schoolboeken werken,
Heb ik ook, bijvoorbeeld: inleiding in de psychologie (2 delen) worden als lesmateriaal gebruikt in hogescholen, een paar computer boeken en wiskunde ook van de school.
het boek "A Brief History Of Time" gelezen van Stephen Hawking,
Dat boek heb ik ook gekocht, maar wel Nederlandse versie, ik zit nu in de inleiding een beetje geschiedenis over Aristoteles, Galeilei en Newton, en hoe verder ik ga hoe moelijker het wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Misschien past dit niet helemaal in deze rubriek,

maar ik las een keer:

"Maak je eigen startpagina over bv. je sport, je eigen naam, je hobby, jouw idool, je favorieten, je verzameling, je interesse, je tips of je werk."

en dat ben ik gaan doen.

Zo maakte ik ook de website:

http://wetenschap.goedbegin.com/

want dat leek me wel handig als onderdeel van zelfstudie.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Wat daar handig aan is als onderdeel van zelfstudie ontgaat me grotendeels. Het lijkt nu meer weg te hebben van een relatief ongeordende samelraapsel van dingen die je leuk en interessant vind. Een slecht uitgewerkte online mindmap als je wil. Naar mijn mening zou je dan beter een mindmap kunnen maken, kost minder moeite en daarmee behoud je het overzicht ook beter.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Zelfstudie: hoe kan het beter?

Ik kan Tempus alleen maar bijtreden.
Heb ik ook, bijvoorbeeld: inleiding in de psychologie (2 delen) worden als lesmateriaal gebruikt in hogescholen, een paar computer boeken en wiskunde ook van de school.
Dat is een goed begin, maar niet meer dan een begin! Bij het volgen van een studie dien je die boeken ook te studeren, te kennen dus en dat is nog iets helemaal anders dan ze eens grondig te lezen. Deze fase (studeren) is immers essentieel om een stevige basis te vormen die blijft hangen en waar je nadien verder op kan bouwen.

Mijn eigen ervaring in het (terug) opnemen van een aanvullende studie, is als volgt gelopen: ik denk dat ik ook gedurende een 2-tal jaar allerlei zaken heb gelezen over datgene wat me uitermate boeide (psychologie). Dus, in vergelijking met jou, had ik het al een stuk makkelijker want ik wist waar mijn interesse specifiek lag. Maar ik bleef het gevoel hebben dat ik een belangrijke basis miste, zelfs al had ik al een aantal boeken doorgenomen die voornamelijk die basis behandelden. Uiteindelijk heb ik de stap gezet naar het volgen van een opleiding, deels omdat ik een duidelijk plan had over wat ik er professioneel mee wou aanvangen, anderzijds omdat het me die noodzakelijke basis zou bieden en tenslotte omdat ik evengoed van mijn hobby iets officieels kon maken waarbij je tenslotte, op het einde van de rit, nog een diploma in handen krijgt waar je dus ook echt iets mee kan aanvangen. En momenteel merk ik dat alle 3 de redenen wel degelijk ingevuld raken: die noodzakelijke basis is al redelijk stevig verankerd en wordt meer en meer aangevuld met diepgang. De toekomstplannen zijn al tamelijk mooi afgelijnd en ik heb een behoorlijke garantie dat ze werkelijkheid zullen worden. Dat diploma is nog niet voor onmiddellijk, maar is toch al een stuk naderbij gekomen.

Achteraf bekeken had ik trouwens beter iets vroeger de stap gezet naar het opnemen van die opleiding.

Vandaar, net zoals Wouter aangeeft, heb ik ook iets van: ga ermee aan de slag! Wat heb je te verliezen? Volgens mij kan je er alleen maar bij winnen! :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer