Springen naar inhoud

- - - - -

Nepalese tiener bouwt zonnepaneel met menselijk haar

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 10:29

http://sync.nl/nepal...menselijk-haar/

Een Nepalese tiener heeft een nieuw, goedkoop type zonnepaneel ontwikkeld op basis van menselijk haar.

Silicone, het hoofdbestanddeel dat in de meeste zonnepanelen gebruikt wordt, was onhaalbaar, dus zocht Karki naar alternatieven. Melanine, het kleurpigment in menselijk haar, is gevoelig voor licht en kan zich gedragen als geleider.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9014 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2009 - 10:54

Kijk vooral even hier.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 14:40

Alsof ik me er ga achtersteken eerst na te kijken of ieder bericht dat in m'n feeds komt te staan, wel echt is of niet.

Dit 1 uit de miljard nepverhalen dat de nieuwssites bereikt kan ik er niet uithalen.

Trouwens, haar geleidt wel, in tegenstelling tot wat het artikel beweert.

Als dat niet zo is mag je me eens gaan uitleggen waarom dit lukt:

Geplaatste afbeelding

Iedereen herkent denk ik wel de jarenlang gebruikte reclamefoto van Technopolis neem ik aan.

Veranderd door Evil Lathander, 12 september 2009 - 14:44

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9118 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2009 - 14:51

Tja, je hebt geleiden en geleiden natuurlijk :eusa_whistle:

Ik denk dat je bovenstaand effect nog wel voor elkaar krijgt met strookjes PVC. Je hebt weinig stroom nodig om ergens een lading op te krijgen, en weinig lading nodig om zo'n afstotingseffect te verkrijgen. Als 1 cm haar een weestand van 1 gigaohm heeft werkt het nog steeds, maar kun je straffeloos zo'n haar in het stopcontact steken ](*,)
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9014 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2009 - 15:10

Alsof ik me er ga achtersteken eerst na te kijken of ieder bericht dat in m'n feeds komt te staan, wel echt is of niet.

De opmerking die ik erbij maakte gaat over het nieuwsbericht - een kritische kanttekening was noodzakelijk - en was zeker niet op jou persoonlijk gericht of op de manier waarop je nieuwberichten zou moeten plaatsen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2009 - 17:00

maar kun je straffeloos zo'n haar in het stopcontact steken :eusa_whistle:

Ga ik toch maar niet proberen, als is het omdat m'n ouders me het vroeger afgeraden hebben ](*,)

De opmerking die ik erbij maakte gaat over het nieuwsbericht - een kritische kanttekening was noodzakelijk - en was zeker niet op jou persoonlijk gericht of op de manier waarop je nieuwberichten zou moeten plaatsen.

Wel, dit toont maar weer eens aan dat geschreven tekst niet alles is. Klan, toon en intonatie vertellen vaak veel meer over de intentie van iemand, dan geschreven tekst ooit zal kunnen.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 15:07

Dat haar een statische lading vast kan houden bewijst juist dat haar nauwelijks elektriciteit geleidt. :eusa_whistle:

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9118 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2009 - 23:28

In principe kan een goede geleider ook een statische lading vasthouden, mits het ding maar geisoleerd opgesteld is - een koperen bol op een teflon paal in een gortdroge kamer lukt vast prima :eusa_whistle:

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 23:40

Dat haar een statische lading vast kan houden bewijst juist dat haar nauwelijks elektriciteit geleidt. :eusa_whistle:

Die bewering mag je wel eens ondersteunen. Op het zicht valt enkel op te maken dat er geleiding is. Sterkte valt niet te bepalen door het kijken naar een foto.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 23:43

In principe kan een goede geleider ook een statische lading vasthouden, mits het ding maar geisoleerd opgesteld is - een koperen bol op een teflon paal in een gortdroge kamer lukt vast prima ](*,)

Ah ja dat klopt :eusa_whistle: de geleider moet wel in staat zijn de lading af te voeren. Maar de starter's statement dat een materiaal moet geleiden om een lading vast te houden was foutief, het werkt elkaar meestal tegen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9118 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2009 - 13:55

In de dagelijkse praktijk wel inderdaad, haar wordt statisch door het te kammen, waarbij de slechte geleidbaarheid juist meehelpt de lading op zijn plaats te houden. Dat is eigenlijk een tegenovergestelde situatie van wat er op dat plaatje gebeurd, waarbij de lading juist middels geleiding in de haren terecht moet komen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures