[wiskunde] goniometrie/complex

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[wiskunde] goniometrie/complex

Ik heb een vraagje:

Wat is nou een handige manier om (zonder rekenmachine!) dingen uit goniometrie te berekenen?

Ik ben nu bijv. bezig met het berekenen van argumenten (complexe getallen), en ook hier komt het pi verhaal weer naarboven.

Bijv. 4/4√2 = cos Φ -> hoe bereken ik dan Φ ??

Ik weet wel de tabel met eenvoudige berekeningen uit mijn hoofd, maar ik weet niet hoe ik deze hierop kan toepassen.

Ben benieuwd!

Annemieke Brugge

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

Wat krijg je als je alles door 4 deelt, en wat krijg je als je daarna tevens de wortel uit de noemer verdrijft?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

hey, ja de tussenstap 4/4 * 1/√2 had ik inderdaad al.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "wat krijg je als je daarna tevens de wortel uit de noemer verdrijft?"

Of misschien snap ik het wel, en lukt me de stap uitvoeren niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

Ken je de bekende(?) cos-waarden, bv cos(x)=1/2 => x=pi/3 als x een scherpe hoek is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

Als je in 1/√2 teller en noemer met √2 vermenigvuldigt krijg je een breuk waarbij geen wortelvorm meer voorkomt in de noemer. Dit wegwerken van zo'n wortelvorm noemen we het verdrijven van de wortel uit de noemer. Welke bekende cosinuswaarde vind je op die manier?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

Okee ik denk dat ik het snap:

1/√2 -> √2 /2 = 1/2 * √2

cos Φ = 1/2 * √2

Φ = 1/4 Pi.

Alleen het antwoord is -1/4 Pi.

Dat komt waarschijnlijk omdat je het argument ook met y = r sinΦ kan berekenen, en y= -4 (x = 4) -> -4/4√2 = sin Φ = -1/√2 = 0 1/2 * √2 ->Φ = -1/4 Pi

Alleen er zou toch hetzelfde antwoord uit moeten komen? Of doe ik nou iets fout?? Het complexe getal is z = 4 – 4i.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

Als z = a+bi, dan geldt:
\(|z|=\sqrt{a^2+b^2}\)
en arg z = Φ, waarbij
\(\tan\phi=\frac{b}{a}\)
, dus als z = 4 – 4i, wat geldt er dan voor tan Φ, en wat geldt er dan dus voor Φ?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrie/complex

AnnemiekeB schreef:Okee ik denk dat ik het snap:

1/√2 -> √2 /2 = 1/2 * √2

cos Φ = 1/2 * √2

Φ = 1/4 Pi.
Dat is niet de enige hoek met die cosinus, je hebt bv. ook -pi/4. Je kan dan de sinus gebruiken om te weten welke de gezochte hoek is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer