[scheikunde] Wet van clausius-clapeyron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Wet van clausius-clapeyron

Ik moet voor school een practicum maken met betrekking tot de wet van clausius-clapeyron.

Alleen snap ik nog mijn partner eigenlijk helemaal niets van deze wet. Is er misshien iemand die mij deze wet kan uitleggen? Op Wikipedia heb ik al wel gekeken, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Wet van clausius-clapeyron

Dag Bloem22, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [scheikunde] Wet van clausius-clapeyron

stel je hebt een gesloten vat met daar een vloeistof (bv. water) in. Deze vloeistof zal verdampen!! dus zullen er watermoleculen overgaan in gasvorm. naarmate de temperatuur hoger wordt zullen er meer moleculen overgaan in de gas fase. Na verloop van tijd zullen bepaalde gas moleculen botsen tegen de wanden van het vat en terug in de vloeibare fase gaan. op het moment dat er evenveel moleculen in en uit de vloeistof gaan is er een evenwicht bereikt. De druk die de damp dan uitoefent in het vat is de evanwichtdampdruk. Bij hogere temperatuur zullen er dus meer moleculen ontsnappen uit de vloeibare fase, maar zullen deze moleculen ook meet kinetsche energie hebben (want de temperatuur is een maat voor de kinetische energie dat een deeltje heeft). Dus zal de druk i -n functie van de temperatuur sterker dan linear toenemen.

hier uit wordt dan de clausius-clapeyron vergelijking gevormd
\(\ln P = \frac{-\Delta Hverd.}{R\cdot T}\)
waarin
\(\Delta Hverd\)
staat voor de hoeveelheid energie die nodig is voor het verdampen van 1 mol vloeistof moleculen maw de verdampings ethalpie.

P is hier bij steeds de druk die wordt waargenomen als het hele gebeuren in evenwicht is.

de grafiek die je zult waarnemen zal ongeveer van deze vorm zijn:

vetel eens hoe deze proef eigenlijk in werk gaat, want ik ben daar erg in geintreseerd.
Bijlagen
evanwichtdruk.jpg
evanwichtdruk.jpg (15.27 KiB) 603 keer bekeken

Reageer