Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 46

Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Hallo,

ik heb me onlangs ingeschreven voor de bacheloropleiding "fysica en sterrenkunde" aan de universiteit van Gent. Ik ben nu aan het twijfelen of ik toch niet zou veranderen naar de opleiding "burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde".

Zijn er hier mensen op dit forum die één van deze opleidingen volgen en er spijt van hebben dat ze niet de andere opleiding hebben gekozen? En waarom?

Ik weet niet echt wat ik kan verwachten van de opleiding "burg. ing. toegepaste natuurkunde" in de latere jaren. Zo zijn er veel dezelfde vakken bij burg. ing. en fysica en sterrenkunde (bv. mechanica, elektrodynamica), maar bij burg. zullen die waarschijnlijk meer technologisch gericht zijn. Ik weet dat fysica mij interesseert, maar ik weet niet of de technologie, de "toegepaste natuurkunde" mij evenveel gaat intereseren. Ik hoop dat men ook naar "de schoonheid" van de fysica gaat kijken bij burg. ing. Ik denk ook dat men met een burg. ing. diploma later wel meer kans heeft om later bijvoorbeeld onderzoek te verrichten bij een bepaald bedrijf.

Wat denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Zo zijn er veel dezelfde vakken bij burg. ing. en fysica en sterrenkunde (bv. mechanica, elektrodynamica), maar bij burg. zullen die waarschijnlijk meer technologisch gericht zijn.
Dat denk ik ook.
Ik weet dat fysica mij interesseert, maar ik weet niet of de technologie, de "toegepaste natuurkunde" mij evenveel gaat intereseren.
Dat weet ik ook niet.
Ik denk ook dat men met een burg. ing. diploma later wel meer kans heeft om later bijvoorbeeld onderzoek te verrichten bij een bepaald bedrijf.
Dat denk ik ook, in ieder geval niet minder.

Kortom: het is onmogelijk te weten wat jouw interesses zijn of gaan zijn. Bij beide zul je een zeer degelijke basis in natuurkunde krijgen, maar de een heeft een theoretischere inslag en de ander een toegepastere inslag. Wat je prefereert hangt puur van je interesses af, en dat kan ook nog veranderen in de loop van je studie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

steven01 schreef:Hallo,

ik heb me onlangs ingeschreven voor de bacheloropleiding "fysica en sterrenkunde" aan de universiteit van Gent. Ik ben nu aan het twijfelen of ik toch niet zou veranderen naar de opleiding "burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde".

Zijn er hier mensen op dit forum die één van deze opleidingen volgen en er spijt van hebben dat ze niet de andere opleiding hebben gekozen? En waarom?
Ik heb toen ik moest kiezen een gans jaar gedacht om fysica in Gent te doen, een week voordien beginnen twijfelen en dan de dag van mijn inschrijving zelf beslist om burgerlijk ingenieur in Gent te doen (met hetzelfde oog op de natuurkundige richting), nog geen seconde spijt van gehad. Ik ben nu wel burgerlijk ingenieur elektrotechniek gaan doen, omdat mijn interesses wat zijn verschoven.
steven01 schreef:Ik weet niet echt wat ik kan verwachten van de opleiding "burg. ing. toegepaste natuurkunde" in de latere jaren. Zo zijn er veel dezelfde vakken bij burg. ing. en fysica en sterrenkunde (bv. mechanica, elektrodynamica), maar bij burg. zullen die waarschijnlijk meer technologisch gericht zijn. Ik weet dat fysica mij interesseert, maar ik weet niet of de technologie, de "toegepaste natuurkunde" mij evenveel gaat intereseren. Ik hoop dat men ook naar "de schoonheid" van de fysica gaat kijken bij burg. ing. Ik denk ook dat men met een burg. ing. diploma later wel meer kans heeft om later bijvoorbeeld onderzoek te verrichten bij een bepaald bedrijf.

Wat denken jullie hierover?
Ik gok dat je ASO gedaan hebt, en dus nog (vrijwel) niets van technologie gezien hebt (zoals ik toen). Het eerste jaar was bij mij een wiskunde-jaar en heb ik daar eigenlijk niets van gemerkt, maar dit is al verandert, naar het schijnt.

Qua fysica zie je redelijk wat in burgerlijk ingenieur, alle ingenieurs hebben een degelijke basis, en kennen een beetje relativiteitstheorie en een minimum quantummechanica (tunnelling berekenen en zo). De natuurkundige ing. gaat veel dieper op die laatste twee onderwerpen in (halfgeleiderfysica en dergelijke). Wat je wel niet ziet, is de volledige theorieën uit de fysica (à la Klein-Model, melkwegen berekenen, de kleinste deeltjes, sterrenstructuren en zo, en ook de wiskunde niet om ze te begrijpen). Maar je hebt een (heel) degelijke basis.

De eerste jaren ingenieur kun je het best zien als een doorloper van de vakken uit een wetenschapsrichting in het ASO. Het voelt een beetje hetzelfde aan, in het tweede jaar komen de echt technologische vakken als sterkteleer, stromingsleer, klassieke mechanica, zulke dingen.

Na het eerste jaar vond ik persoonlijk plots elektrotechniek veel interessanter (met zicht op robotica). Ik heb dit jaar (2e bach) meegedaan aan een robocompetitie en heb de smaak volledig te pakken, zeker nadat we gewonnen hadden.

Moest ik van jou zijn, ik zou dan ook voor burgerlijk gaan. Het is sowieso het best betaalde diploma, je kunt zelf kiezen waar je aan de slag gaat, en technologie is ECHT wel interessant, bovendien komt er nog een keuzemoment in het 2e jaar om bij te sturen indien nodig.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 46

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Stel nu dat ik voor burgerlijk ingenieur zou kiezen, en dat ik het eerste jaar met succes beëindig.

Zou het dan mogelijk zijn om na het eerste jaar over te schakelen naar het tweede bachelorjaar fysica en sterrenkunde met een aangepast programma?

Kennen jullie mensen die dit gedaan hebben en mij daar iets meer over kunnen vertellen?

Ook andersom zou ik willen weten (of het mogelijk zou zijn van eerste bachelorjaar fysica naar tweede bacherlorjaar burg. ing. toegepaste natuurkunde).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Als ik (voor zekerheid, mail eens met bevoegde personen, ze helpen je bijzonder graag) eens beide opleidingen vergelijk.

In fysica heb je 5 fysica-vakken, in de burgie 1, de meeste van die fysica-vakken komen in de burgie in het 2e jaar. Dus hier zal je sowieso moeten bijhalen, al is het theoretisch misschien noodzakelijk.

Het verschil is natuurlijk dat je in de fysica geen bedrijfskunde hebt (ik heb dit nooit gehad, lijkt mij dus ook geen groot probleem :eusa_whistle: ), geen discrete wiskunde (en dit is ECHT geen groot probleem), geen statistiek (dit ga je moeten bijbenen, sowieso) en geen ingenieursproject (waarschijnlijk geen groot probleem) hebt. Van materiaaltechnologie weet ik niet goed of die in die fysica-vakken voorkomen.

Informatica en programmeren ga je dan waarschijnlijk mogen voor elkaar invallen, ze zijn waarschijnlijk vrijwel hetzelfde, chemie ook, en de algebra gaat ook zeer gelijkend zijn. Ik denk dat je aangepast programma dus 4 extra vakken zal hebben, maar van zodra je wil wisselen doe je dit beter zo vlug mogelijk, na 1 semester kun je volgens mij al wisselen met 1 vak verschil. MAAR, je mist sowieso iets, al is het maar de benadering en de diepgang.

Maar zoals gezegd, mail eens met bevoegde mensen, zoals Katrien Rotman ofzo.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 46

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik toch zal overgaan naar burgerlijk ingenieur. Ik hoop een verstandige keuze.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik toch zal overgaan naar burgerlijk ingenieur. Ik hoop een verstandige keuze.
Heb je al gemaild met Katrien Rotman?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 46

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Ik heb wat rondgebeld. Katrien Rodman heb ik niet aan de telefoon gehad.

Ik heb wel met iemand gesproken van de faculteit wetenschappen.

Hij zei dat het mogelijk was om over te stappen, maar hij kon niet exact zeggen voor wat je vrijgesteld werd.

Ik zou dan waarschijnlijk aan het tweede jaar kunnen beginnen, met enkele vakken over te nemen uit het eerste.

Maar dat ben ik niet van plan.

Ik ben er zeker van dat burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde de beste keuze is voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fysica of burg. ing. toegepaste natuurkunde

Ik ben er zeker van dat burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde de beste keuze is voor mij.
In ieder geval, veel succes dan :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer