[natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Ik moet voor natuurkunde een opdracht doen met een sjoel schijf

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td]lengte/waarde[/td][td]N1[/td][td]N2[/td][td]N3[/td][td]N4(herhalingen)[/td][td]Gemiddelde[/td][/tr][tr][td]0.00cm[/td][td]0.00N[/td][td]0.00N[/td][td]0.00N[/td][td]XX[/td][td]0N[/td][/tr][tr][td]0.50cm[/td][td]0.30N[/td][td]0.40N[/td][td]0.10N[/td][td]XX[/td][td]0.26N[/td][/tr][tr][td]1.00cm[/td][td]0.90N[/td][td]0.80N[/td][td]1.20N[/td][td]XX[/td][td]0.96N[/td][/tr][tr][td]1.50cm[/td][td]1.30N[/td][td]1.40N[/td][td]1.50N[/td][td]XX[/td][td]1.40N[/td][/tr][tr][td]2.00cm[/td][td]1.90N[/td][td]2.60N[/td][td]2.50N[/td][td]1.70N[/td][td]2.18N[/td][/tr][tr][td]2.50cm[/td][td]3.10N[/td][td]3.10N[/td][td]3.20N[/td][td]2.90N[/td][td]3.15N[/td][/tr][tr][td]3.00cm[/td][td]4.20N[/td][td]4.30N[/td][td]4.00N[/td][td]XX[/td][td]4.16N[/td][/tr][tr][td]3.50cm[/td][td]5.00N[/td][td]4.60N[/td][td]4.40N[/td][td]XX[/td][td]4.66N[/td][/tr][tr][td]4.00cm[/td][td]6.00N[/td][td]6.20N[/td][td]5.90N[/td][td]XX[/td][td]6.03N[/td][/tr][tr][td]4.50cm[/td][td]6.90N[/td][td]6.70N[/td][td]6.70N[/td][td]7.00N[/td][td]6.83N[/td][/tr][tr][td]5.00cm[/td][td]6.90N[/td][td]9.00N[/td][td]8.20N[/td][td]7.90N[/td][td]8.00N[/td][/tr]</table>

De resultaten van het 4x wegschieten van de schijf op 5cm, op een zijlen vloer.

1: 2.59M

2: 1.90M

3: 1.95M

4: 2.30M

dit zijn de resultaten van de metingen

Het zit zo: er is een lanceerbakje waarvan uit een sjoelschijf wordt weggeschoten over de grond en je moet dan de wrijving bereken, in de tabel zie je de afstand van het elastiek hoever die is uitgerekt en hetaantal newtons erbij.

nu moet ik met deze resultaten de wrijving bereken

Wat ik dacht is Wtot= Wveer + Wwrijving

en ik dacht F x S = W te gebruiken maar ik kom er eigenlijk niet uit.

kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Dag Kevin Nat, welkom ](*,) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Ik heb ook gelijk je tabel even opgepoetst. Onder de helpknop rechtsbovenaan de indexpagina vind je een item waarin uitgelegd wordt hoe je hier overzichtelijke tabellen kunt plaatsen. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Ok dankjewel:D

ik zal er de volgende keer aandenken:)

ben pas net nieuw hier(A)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

ben pas net nieuw hier(A)
Dat weten we, daarom wijzen we ook de weg. :eusa_whistle:
Wat ik dacht is Wtot= Wveer + Wwrijving
laten we het zó zeggen, Wveer + Wwrijving = 0

wat ik nog mis in je gegevens is de afstand die de sjoelsteen steeds aflegde tot stilstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

de afstand zijn de resultaten onder de tabel, het zijn er 4, ik had al een berekening gemaakt

Wveer= F x S

Wveer=8 x 0.05m

Wveer=0.4

Wveer + Wwrijving= 0

Wwrijving moet dan -0.4 zijn maar dat klopt volgens mij niet toch?

Berichten: 503

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Ik had verwacht dat k = F /x min of meer constant zou zijn... anders kon je hier mss om te beginnen al de veerconstante uit berekend hebben... Blijkbaar zie ik iets over het hoofd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Die wrijvingskracht werkt precies de andere kant op dan je veerkracht, dus als je de veerkracht positief noemt, zal je wrijvingskracht een negatief teken krijgen. Klopt als een bus. (Aan het eind is de arbeid die jij gebruikte om de veer uit te rekken omgezet in warmte van de vloer en sjoelsteen. In elke fase gold dus netjes de wet van behoud van energie).

Vergeet niet om die 5 cm mee te rekenen in de door de sjoelsteen afgelegde afstand. Verder, wees je ervan bewust dat:
  • a) je veerkracht bij maximale uitrekking dan wel bijvoorbeeld 8 N was, maar dat die kracht niet werkte over heel het "starttraject" van 5 cm. Je zult de gemiddelde veerkracht over die 5 cm moeten kennen.
  • b) een elastiekje geen ideale veer is, dat blijkt luid en duidelijk uit je veerkrachtgegevens uit je tabel. Je zult die gegevens dus in een grafiek moeten plaatsen, en dan maar eens grafisch gaan integreren om de door de veer geleverde arbeid te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

ok dank jullie:D

ik zal morgen op school in me vrije tijd gebruiken maken van het progamma coach

als ik dan de gegevens in voer voor een grafiek zal ik het gemiddelde van de veerkracht over 5cm te weten komen,

als ik dan het gemiddelde van de veerkracht heb over het traject.

Wveer= F x S

Wveer=8 x 0.05m

Wveer=0.4

Wveer + Wwrijving= 0

dit is tot nu toe nog goed toch?

maar dan ben ik er nog niet toch want dan heb ik het traject nog niet gebruikt?

Wanneer zal deze van toepassing komen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Wveer=Fveer gemiddeldx uitrekking veer

Wwrijving = Fwrijving x glijafstand
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Wveer=Fveer gemiddeld x uitrekking veer

Wwrijving = Fwrijving x glijafstand

dankje wel, ik denk dat ik hiermee er wel uit kom

Fwrijving kon je te weten door Wwrijving in tevullen en de glijafstand.

Dan heb ik volgens mij de wrijving die ik zoek:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

dan heb je de wrijvingsKRACHT die je zoekt ja.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

Je komt er zo inderdaad uit.

Ik zou alleen in het vervolg netjes de eenheden opschrijven. Dan weet je beter waarover je het hebt.

Verder is de arbeid van de veer het netst op te schrijven als:
\( W_{veer} = \int_0^{s_{max}} F_{veer}(s) \cdot s \quad ds \)
[J]

Dit komt inderdaad overeen met de gemiddelde veerkracht x de uitrekking. De vraag is alleen of je lineair gaat interpoleren tussen de punten of niet.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

heb vandaag op school gewerkt met coach5, de gegevens ingevult grafiek gemaakt en vervolgens de oppervalkte geanalyseerd.

ik kwam op 16.804

dus nu kan ik Wwrijving=Fwrijving x glijafstand

dit geeft

16.804= Fwrijving x 2.59 (voor glijafstanden heb ik ook de andere gebruikt, 1,90 1,95 en 2,30)

Dit geeft Fwrijving is 6.488 afgerond

klopt dit of doe ik nog iets fout, iets zegt me dat ik nog iets meer had moeten doen met de oppervlakte?

Sorry maar natuurkunde is eenmaal lastig als je het de voorgaande jaren in het engels hebt gehad :eusa_whistle:

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

bij de bijlagen is de grafiek te zien

onder de grafiek is de oppervalkte dus 16.804
Bijlagen
grafiek_natuurkunde.jpg
grafiek_natuurkunde.jpg (17.6 KiB) 1215 keer bekeken

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] wrijving sjoelschijf

kevin nat schreef:bij de bijlagen is de grafiek te zien

onder de grafiek is de oppervalkte dus 16.804
Je oppervlakte klopt. Dit is alleen niet in Joule, maar ik Ncm. Je moet het geheel dus nog even door 100 delen wil je alles netjes in SI-eenheden hebben.

Wat ik trouwens wel erg frappant vind is dat je sjoelschijfje het minst ver komt bij de hoogste gemeten veerkracht. Daarnaast is de variantie volgens mij nogal hoog. Misschien moet je dat nog even voor jezelf verklaren of nog een paar extra metingen doen.

Je hebt trouwens nog steeds nergens de eenheden achter gezet. Zo ben je gedoemd om fouten te maken. De veerlengtes heb je namelijk in cm terwijl je de glijafstand in meters hebt. Dat je in je eerst post voor meter een M gebruikt i.p.v. een m is daarnaast ook niet goed, maar dat is misschien weer gemiereneuk.

Reageer