Vroegere steden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 121

Vroegere steden

Ik heb een vraagje:

Hoe groot waren de steden voor de Industriële Revolutie en na het begin van de middeleeuwen? Ik bedoel dan niet de uitersten, maar gemiddeld. Wat noemde men toen een "gewone" stad, hoeveel mensen leefden daar in? En hoeveel steden waren er toen, vergeleken met nu?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 1.286

Re: Vroegere steden

Bastiaan schreef:Ik heb een vraagje:

Hoe groot waren de steden voor de Industriële Revolutie en na het begin van de middeleeuwen? Ik bedoel dan niet de uitersten, maar gemiddeld. Wat noemde men toen een "gewone" stad, hoeveel mensen leefden daar in? En hoeveel steden waren er toen, vergeleken met nu?
De stad London, telde rond 1850 zo'n 1 a 2 miljoen inwoners. Londen brande tijdens de middeleeuwen af, ik meende in de 15e a 16e eeuw. London was in die dagen tot rond 1900 een zwaar vervuilde stad, pest, veroorzaakt door een ernome hoop ratten, zelfvervuiling van de bewoners roeide de stad langzaam uit, net als in Parijs, Rome, Madrid. In Nederland, met name Amsterdam, Rotterdam, Breda, waren redelijke grote steden, waar tot 1856 grote armoede heerste. De inpoldering van de Haarlemmermeer (thans gemeente Haarlemmermeer) trokken mensen uit de steden en het platte land om aldaar een bestaan op te bouwen. Leiden kende vanaf de 16e eeuw een ongekende economische groei in de laken-industrie, welk veel arbeiders, ambachtslieden uit Duitsland, Belgie, Frankrijk, Engeland en natuurlijk Nederland trokken.

Om hier meer zicht op te krijgen adviseer ik je om diverse gemeentearchieven de benodige literatuur en archieven in te kijken, internet etc, want jouw vraag is nogal breed.

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Vroegere steden

ik weet dat er niet precies een antwoord op is te geven, maar er zal toch wel een soort grens zijn vanwaar men toen zei dat een dorp zich een stad moet noemen?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 1.286

Re: Vroegere steden

ik weet dat er niet precies een antwoord op is te geven, maar er zal toch wel een soort grens zijn vanwaar men toen zei dat een dorp zich een stad moet noemen?


Men kan zich in het verleden stad noemen als er stadsrechten door een edelman werd afgegeven, bijvoorbeeld door een hertog van een groot gebied. Stadrechten hield is dat het stadbestuur het recht had om 1 om een jaarmartk te houden. In een speciaal verdrag, een charter genaamd, waarin omschreven staat wie de jaarmartk mag geven, dus organiseren. Vaak werd zo'n charter door meerdere getuigen bezegeld. Aan de onderzijde van een charter hangen de zegels van de belanghebbende en getuigen.

Reageer