[wiskunde] Stelsel met parameters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

[wiskunde] Stelsel met parameters

Hoj

Een stelsel is gegeven, met 3 onbekenden, en daar nog een parameter k bij:

kx + y + 4z = 4

x + 2y + kz = 3

x - y + 2z = k

Hierbij wordt gevraagd wat k is zodat dit stelsel 1 oplossing heeft.

Ik heb al geprobeerd om die vergelijkingen te verschrijven en in elkaar te voegen. Maar toch blijf ik me afvragen hoe je dit soort oefeningen uitwerkt.

Moet dit via discriminanten gebeuren?

Kan iemand me helpen met de werkwijze? Want ik vind de werkwijze nergens terug, en weet niet goed meer waar beginnen.

Alvast bedankt

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] Stelsel met parameters

Als het aantal rijen gelijk is aantal kolommen en de det(A) is ongelijk aan nul dan is er een unieke oplossing van een stelsel vergelijkingen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 103

Re: [wiskunde] Stelsel met parameters

Als het aantal rijen gelijk is aantal kolommen en de det(A) is ongelijk aan nul dan is er een unieke oplossing van een stelsel vergelijkingen.


Hoe begin je dan om die k te zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] Stelsel met parameters

Reken die determinant uit in functie van k en trek dan met hetgeen dat dirkwb zei je conclusies.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] Stelsel met parameters

Dit kan ook zonder determinanten. Uit de derde vergelijking volgt: x = y-2z+k. Invullen hiervan in de eerste 2 vergelijkingen geeft een stelsel van 2 vergelijkingen met y en z, waaruit y en z zijn op te lossen, en waarmee dan ook meteen x bekend is. Ga nu na welke waarden k kan aannemen als het stelsel 1 oplossing heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer