Doorbuiging van rvs plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Doorbuiging van rvs plaat

Hallo,

Allereerst ik ben nieuw op dit forum, maar heb het stiekem al vaak bezocht omdat er gewoon erg veel tips op staan en feiten/formules die ik kan gebruiken tijdens mijn opleiding Werktuigbouwkunde.

Nu heb ik de volgende vraag:

Voor m'n stage heb ik even een klein klusje: moet van een opgelegde rechthoekige plaat (rondom ondersteund door beton) de doorbuiging bereken. Van de plaat heb ik alle gegevens (dikte, E-modules, traagheidsmoment e.d.).

Nu dacht ik dat ik ongeveer wel hetzelfde zou kunnen doen als bij de berekening van een opgelegde balk.

Daar even over na te denken lijkt me dat toch niet helemaal relevant voor deze plaat.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Jasper.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging van rvs plaat

In principe blijven deze formules gelden. Laat eens zien wat je op die wijze kan vinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Oké hier mijn antwoord:

Gegevens plaat:

Materiaal: RVS

lxbxh: 800 x 700 x 5 (mm)

Ix: 7291,67 mm 4

Belasting in midden van plaat: 1962 N

E-modules: 75 GPa

Maximale doorbuiging formule: P*L3/(48*E*I)

Als je die formule invuld kom je op 36,8 mm uit.

Maar deze formule geldt niet om dat je een plaat hebt die niet aan 2 kanten ondersteund is maar volledig aan 4 kanten.

Of heb ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Damned. Ik had even niet gezien dat het om een plaat opgelegd aan vier zijden ging. Ik weet niet hoe dit manueel kan. Ik vermoed dat je zal moeten uitwijken naar een eindige elementen methode.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Hierbij een volgens mij goede oplossing voor de vierzijdige oplegging;de rest behoorde tot een ander verhaal.

Aangezien een deel van de tekst niet goed leesbaar is:

q1 geldt voor de formule voor L2 en q2 voor L1 !

Ergens op dit forum gaf ik een nadere berekening van een plaat,vind alleen bij mij de copie terug.
Bijlagen
Plaatopleg_berekeningen.jpg
Plaatopleg_berekeningen.jpg (310.1 KiB) 5496 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Misschien staan er nuttige links op deze pagina: http://www.berekeningvanconstructies.be/32_toc.htm
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Ca.18-20 september 2008 gaf ik een aanvullende berekening op de plaatformule-vraag met een verwijzing naar prof.vdP.;de doorbuiging wordt door beide overspanningen voor een deel opgevangen.

Probeer onder " Constructies" op vermelde data mijn berekening terug te vinden;ik wil geen verdere doublure produceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Oktagon, ik kan niets terug vinden rond die datum.

Ik vond wel dit
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Ik zal mijn tweede berekening copieren en op deze site plakken."Effe wachten": zei AvD.

@ JHNBK: Het betonverhaal van 26 mei 09 was mijn basis en eerder knoopte ik de verwijzing naar vdP erbij aan in sept.08.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van rvs plaat

En darissie; de laatste I is natuurlijk in cm4,maar dat was door mijn haastige spontaniteit:
Bijlagen
Plaatopleg_ber2.jpg
Plaatopleg_ber2.jpg (269.05 KiB) 5500 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Ter completering van mijn berekening moet ik er wel aan toevoegen,dat hier geen plaatgewicht berekend is en dat de uitkomst al een plaatdikte oplevert van ca. 8 mm en dus een eigen gewicht van ca. 50 kg/m2.

Een juiste berekening bevat dus herhalingen ,hetgeen met een programma als BAGO wel lukt en een dikte gaat opleveren bij de gestelde var.belasting van 10 kg/m2 in de koers van 25-35 mm;dat ga ik een proberen.

Het berekeningssysteem dat ik volgde is m.i. wel juist.

Berichten: 6

Re: Doorbuiging van rvs plaat

Zoekende naar een rekenmethode voor een vergelijkbare situatie kwam ik op dit onderwerp terecht. Maar de berekening van oktagon kan ik niet helemaal volgen. In de ene formule voor doorbuiging wordt wel de deelfactor 384 gebruikt, in de andere doorbuigformule niet. In de berekening wordt de deelfactor ook niet gebruikt? Is dat een foutje of is er een reden voor (die ik niet begrijp :$)?

Reageer