verband warmte- en elektrische geleiding

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

verband warmte- en elektrische geleiding

Mijn partner en ik zijn momenteel bezig aan een thesis in verband met polymeren en kwamen hierbij een interessante vraag tegen: In hoever is er een verband terug te vinden tussen de elektrische geleiding en de warmtegeleiding van een materiaal?

Het product waar we mee werken is een aluminium behuizing die vervangen moet worden door een kunststofequivalent (door gewichtsbesparing). Nu weten we dat dit aluminium goed geleidt, zowel op elektrisch als op thermisch vlak, maar als we dit willen vergelijken met andere materialen – zoals polymeren – vinden we niet altijd tabellen met beide waarden terug.

We vroegen ons dus af of we de lijn mogen doortrekken en een soort van lineair verband zoeken tussen de elektrische en thermische geleiding.

Daarnaast hadden we dan ook nog een tweede vraag, die zowat in dezelfde richting ligt.

We vroegen ons af in welke mate de elektrische isolatie van een materiaal bijdraagt tot de shielding van dit materiaal (EMI/EMC). Dus, is een isolator ook sowieso een goed materiaal dat straling tegenhoudt?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: verband warmte- en elektrische geleiding

verband warmte/elek geleiding

staat hier +- vermeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_condu...tivity/Examples

er zal idd een verband zijn, het elektrisch transport en desnelle manier van warmtetransport gebeuren allen door de "vrije" elektronen

wat betreft dat vergelijken van waarden; ik heb hier aardig wat boeken en software liggen, waar ik gerust eens in wil kijken wat die waarden daarvan zijn (geef me dan uiteraad het type plastic :wink: )
???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verband warmte- en elektrische geleiding

Volgens mij is er niet altijd een rechtstreeks verband tussen elektrische en thermische geleidbaarheid.

Wel bij metalen, die zijn in het algemeen zowel elektrisch als thermisch goed geleidend.

Ook wel bij kunststoffen, die isoleren beide goed.

Maar er is ook een groep materialen waar dat verband er niet is, b.v. mica, glas, keramiek. Die stoffen zijn thermisch redelijk goed geleidend, maar elektrisch zeer goede isolatoren.

Berichten: 9

Re: verband warmte- en elektrische geleiding

Juist ja, er is weinig verband. Elektrische geleidbaarheid ontstaat door de aanwezigheid van vrije elektronen. Dat vind je vooral in metalen. Die vrije elektronen spelen wel een rol in de warmtegeleiding, maar er speelt daar veel meer. Aluminium is bijvoorbeeld geen echt goede elektrische geleider, maar een zeer goede warmtegeleider.
De genoemde keramische materialen laten ook een zeer divers beeld zien. Aluminiumnitride en siliciumnitride geleiden zeer goed warmte, maar bijzonder slecht elektriciteit. Ideaal voor bijvoorbeeld verwarmingselementen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verband warmte- en elektrische geleiding

ghanssen schreef:  Aluminium is bijvoorbeeld geen echt goede elektrische geleider, maar een zeer goede warmtegeleider.
 
Says who?
Maak, bijvoorbeeld uit tabel 8 van BINAS, dan eens een top 5 van warmtegeleidende metalen en ook een top 5 van elektrisch geleidende metalen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer