meervoudige intelligentie - lesideeën/werkvormen

Moderator: Rhiannon

meervoudige intelligentie - lesidee

Howard Gardner is de grondlegger van het meervoudige intelligentie principe. Hij hanteert een bredere definitie van intelligentie. Gardner meent dat intelligentie zoals die met de gebruikelijke testen wordt gemeten, geen goede voorspeller is voor succesvol handelen in allerlei situaties in het leven. Volgens Gardner is intelligentie iets dat niet erfelijk bepaald is. Hij beschouwt intelligentie bestaande uit acht relatief zelfstandige factoren, te weten:

- verbaal- linguïstische

- logisch- mathematische

- visueel- ruimtelijke

- muzikaal- ritmische

- lichamelijk- kinesthetische

- natuurgerichte

- interpersoonlijke

- intrapersoonlijke

Bij kinderen in de klas op het middelbaar onderwijs wil je tegemoetkomen aan deze intelligenties.. Maar wie weet er leuke werkvormen mee of heeft lesideeen die op deze intelligenties toepassing hebben?

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

liekje schreef:Howard Gardner is de grondlegger van het meervoudige intelligentie principe. Hij hanteert een bredere definitie van intelligentie. Gardner meent dat intelligentie zoals die met de gebruikelijke testen wordt gemeten, geen goede voorspeller is voor succesvol handelen in allerlei situaties in het leven. Volgens Gardner is intelligentie iets dat niet erfelijk bepaald is. Hij beschouwt intelligentie bestaande uit acht relatief zelfstandige factoren, te weten:  

- verbaal- linguïstische  

- logisch- mathematische  

- visueel- ruimtelijke

- muzikaal- ritmische

- lichamelijk- kinesthetische

- natuurgerichte

- interpersoonlijke

- intrapersoonlijke

Bij kinderen in de klas op het middelbaar onderwijs wil je tegemoetkomen aan deze intelligenties.. Maar wie weet er leuke werkvormen mee of heeft lesideeen die op deze intelligenties toepassing hebben?
Werken met factorladingen?

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Wat bedoel je met factorladingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Iemand die Word Smart is:

- zit graag met zijn neus in de boeken

- heeft meer aan het luisteren naar de radio dan het kijken naar een televisie en of films

- is goed in woordspelletjes zoals scrabble, lingo een woordzoeker ed.

- is vaak dol op rijmpjes en woordspelingen en woorden of zinnen waar je je tong over breekt

- wil graag de betekenins van woorden weten die hij of zij niet kent.

- zijn vaak beter in nederlands, maatschappijleer en geschiedenis dan rekenen, wiskunde en natuurkunde.

- in gesprekken wijzen naar dingen die gelezenof gehoord zijn.

- vinden het tof om dingen te schijven en kan daar ook vaak trots op zijn.

iemand die logic smart is:

- kan gemakkelijk uit het hoofd rekenen.

- rekenen, natuurkunde en wiskunde zijn zijn favoriete vakken

- denkt graag logies na over breinbrekers

- wil graag weten hoe dingen in elkaar zitten

- zoekt naar patronen, verbanden, regelmatigheden, of logische reeksen in dingen

- is geintereseerd in nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap.

- gelooft dat voor bijna alles en rationele verklaring is.

- vind het leuk om met dingen te experimenteren en ze uit te proberen

-houd ervan om mensen te betrappen op tegenstrijdigheden in de dingen die ze zeggen en doen.

- voelt zich prettig wanneer iets op de een of andere manier is gemeten, gewogen, in een categorie is ingedeeld of is geanalyseerd

picture smart

- ziet dingen vaak duidelijk voor zich bij het sluiten van de ogen

- is gevoelig voor kleuren

- gebruikt regelmatig een camera of videorecorder om vast te leggen wat om hem of haar heen gebeurt

- vind het leukk om legpuzzels, doolhoven en andere visuele puzzels te maken

- heeft 's nachts levendige dromen.

- kan meestal goed zijn weg vinden op onbekend terrein

- houd ervan om te tekenen of te knutselen

- wiskundige figuren zijn makkelijker voor hem of haar dan wiskundesommen.

- kan zich makkelijk een voorstelling maken hoe iets eruit ziet als je er van boven op kijkt

- geeft voorkeur aan leesmateriaal met schema's en of illustraties

body smart

- doet tenminste aan 1 sport of fysieke activiteit op reguliere basis

- vind het moeilij om een lange periode stil te zitten

- houd ervan om met zijn handen te werken aan concrete bezigheden zoals weven, houtsnijden, timmeren of modelbouwen

- krijgt de beste ideeen tijdens een lange wandeling of tijdens het joggen of andere lichamelijke activiteiten

- houd ervan om veel van zijn vrije tijd buiten te zijn

- gebruikt vaak handgebaren of andere vormen van lichaamstaal bij het communiceren

- beweegt zich gemakkelijk in toneelstukjes

- houd van attracties en zou morgen best willen skien of wildwaterkanoen

- kan gemakkelijk een nieuw dansje of een nieuw spelletje bedenken

- moet eerder dingen aanraken of 'doen' dan alleen erover lezen of bekijken op een video
People don't understand me, but I understand that.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

music smart

- heeft een prettige zangstem

- hoort het wanneer een muzieknoot vals is

- luistert vaak naar muziek

- bespeelt vaak zelf een muziekinstrument

- zou zich geen leven zonder muziek kunnen voorstellen

- loopt vaak met een deuntje van een reclamespotje of iets dergelijks in zijn hoofd.

- kan makkelijk de maat houden bij een stukje muziek met een slaginstrument

- kent de melodie van veel verschillende liedjes of muziekstukken

- als hij of zij een muziekstukje een of twee keer hoort kan hij of zij het meestal aardig goed nazingen

- zit vaak te tikken of zingt melodietjes terwijl hij of zij aan het werk is of aan het studeren is.

nature smart

- komt in de natuur helemaal tot rust

- heeft veel planten in huis en is ook degene die daar voor zorgd

- is gevoelig voor de seizoenen

- kijkt regelmatig naar natuurfilms

- heeft een scherp waannemingsvermogen, ziet of hoort dingen buiten vaak eerden dan anderen

- heeft een huisdier of zou er graag één willen hebben

- bij het wandelen door een bos of over het strand worden de zakken vaak volgestopt met dingen doe worden gevonden

- wilt graag weten hoe de biologische wereld in elkaar steekt

- maakt zich zorgen over berichten over de aantasting van het milieu

- is gevoelig voor de omgeving waarin hij of zij zich bevind

people smart

- werkt graag samen met anderen

- houd meer van teamsporten dan zwemmen of joggen

- is bij problemen eerder geneigd om iemand om hulp te vragen dan het zelf uit te zoeken

- heeft ten minste drie goede vrienden

- voelt snel de stemming en gevoelens van anderen aan

- houd van de uitdaging om andere mensen of groepen mensen iets te leren wat hijzelf ook kan

- kan in een groep leiderschap tonen en tegelijkertijd anderen aan hun recht laten komen

- is als het nodig is heel oplossingsgericht bezig

- houd ervan mensen bezig te houden met sociale activiteiten op meerdere gebieden

- is 's avonds liever in een levendige omgeving van alleen thuis

self smart

- is meer een denker dan een doener

- is geintereseerd in persoonlijke groei en wil graag meer over zichzelf weten

- zijn of haar mening wijkt nogal eens af van die van andere mensen

- waardeert en geniet van tijd voor zichzelf

- heeft een aantal belangrijke doelen in het leven waar hij regelmatig over nadenkt

- heeft een realistische kijk op zijn sterke en zwakke punten

- trekt zich gemakkelijk in zichzelf terug

- wete vanuit welke stemmingen of gevoelens hij reageert en kan dat ook onder woorden brengen

- houd vaak een persoonlijk dagboek bij

- heeft een eigen bedrijf of heeft er al een keer serieus over nagedacht om voor zichzelf beginnen

Hoop dat je nu genoeg weet om eruit te komen.

groetekes, Moonlight
People don't understand me, but I understand that.

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Ik weet niet voor welke leeftijd de lessen zijn die je wil voorbereiden, maar met de huidige digitale middelen is er veel leuks te doen met het verzamelen, vastleggen en analyseren van natuur, audio, beeld, persoonlijke beelden, tekst. Mijn uitdaging als studente interaction design is om volgend jaar mijn master af te ronden met het maken van een digitale methode die alle boven genoemde aspecten en ook de ontbrekende factor beweging aan pree door de inzet van een interactieve multimedia installatie met een meer fysieke interface.

suggesties? mail xxxxxxxx (e-mail adressen in berichten zijn niet toegestaan op dit forum. wanneer je je als gebruiker aanmeld kan je wel je adres in je profiel vermelden.)


Berichten: 270

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Moonlight schreef:music smart

nature smart

people smart

self smart
Nouja ik wil niet arrogant overkomen maar als ik die lijst zo doorga kom ik mijn wijde vorm van interesse tegen, leergierigheid en karaktereigenschappen waardoor ik van allemaal de meeste eigenschappen wel heb. Ik dien ze alleen te gebruiken wanneer een bepaalde eigenschap verlangd wordt.

Voorbeelden:

Muziek:Ik zing al vanaf mijn 6de voor mensen, 5 jaar keyboard les en kan het meeste na luisteren naspelen, muzieksmaak is van klassiek tot hardcore.

Nature: ga regelmatig naar het bos, verdiep mij in biologie,natuurkunde,scheikunde, scherp waarnemingsvermogen ( ik heb 160% zicht ipv 100% ( standaard ) ), natuurfilms: nationalgeographic, als ik mij niet goed voel ga ik naar het bos om tot rust te komen

People: Werk graag samen, ben erg sociaal, veel vrienden, elke week uit, ik zwem al 7 jaar om diploma's te halen, lees veel psychologie boeken en vind bevrediging bij het helpen van mensen met problemen. Ben op school vaak de leider van de groep

Self: de hele dag word ik bijna gek van alle gedachten door mij heen, ontdek mijzelf als een soort 'buitenaf-perspectief' om mijzelf te zien, ik kan met alle plezier dagenlang alleen doorbrengen en zelf dingen uitdenken. Ken mijn zwakke punten zeker weten goed. Heb inderdaad ook een eigen bedrijf, Darksoft. Dagboek? Ik schrijf elke week stukken op My Space en als dagboek op mijn computer verhalen.

Damn vind het wel eng eigenlijk hehe :shock: Maar ben er wel erg blij mee. Nogmaals het is geen arrogantietour maar het valt mij nu op.

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

maarreh als je leider bent voel je mensen vaak niet zo goed aan is mijn ervaring, dat is soms juist de kwaliteit van leiderschap...beslissingen nemen zonder daarbij aan andersmans gevoelens en belang te denken...ik vind mezelf ook people smart, maar beslist geen leider. soms is het zo erg dat ik andermans gevoelens met mijn eigen gevoelens verwar...moet ik wat meer self smartheid ontwikkelen;) nog tips?

Berichten: 270

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

maarreh als je leider bent voel je mensen vaak niet zo goed aan is mijn ervaring, dat is soms juist de kwaliteit van leiderschap...beslissingen nemen zonder daarbij aan andersmans gevoelens en belang te denken...ik vind mezelf ook people smart, maar beslist geen leider. soms is het zo erg dat ik andermans gevoelens met mijn eigen gevoelens verwar...moet ik wat meer self smartheid ontwikkelen;) nog tips?


Daar heb ik dus geen last van. Het is juist dat ik mij kan verplaatsen in veel situaties en die kan beoordelen en kan uitvoeren. Door in sommige gevallen je sociale vaardigheden te gebruiken en in andere situaties juist weer andere vaardigheden kun je toch elk aspect hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Moonlight schreef:iemand die logic smart is:

- kan gemakkelijk uit het hoofd rekenen.

- rekenen, natuurkunde en wiskunde zijn zijn favoriete vakken

- denkt graag logies na over breinbrekers

- wil graag weten hoe dingen in elkaar zitten

- zoekt naar patronen, verbanden, regelmatigheden, of logische reeksen in dingen

- is geintereseerd in nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap.  

- gelooft dat voor bijna alles en rationele verklaring is.  

- vind het leuk om met dingen te experimenteren en ze uit te proberen

-houd ervan om mensen te betrappen op tegenstrijdigheden in de dingen die ze zeggen en doen.  

- voelt zich prettig wanneer iets op de een of andere manier is gemeten, gewogen, in een categorie is ingedeeld of is geanalyseerd
ik weet niet hoor maar is dit een algemeen geaccepteerde theorie of gewooon 'een' opdeling?

ik vermoed het laatste. zie onder waarom:

Ik heb een paar mensen in me klas die niet goed kunnen hoofdrekenen maar wiskundig en natuurkundig erg goed zijn (en ook nog het gezegde van 'er zijn 3 soorten wiskundigen....wiskundigen die kunnen tellen en wiskundigen die niet kunnen...tellen'). Ikzelf kan het dan weer wel...maar ik ben ook beter in taal enzo dan die lui.



Klopt ook wel, want hoofdrekenen gebeurt grotendeels met het domweg uit de kop leren van trucjes (rekenfeiten, zoals tafels bijvoorbeeld en dingen als 9 + 1 = 10, of soms het leren van truucjes als string(10 * getal) = string(getal) + '0', waarin string(x) de reeks cijfers bedoeld wordt en niet het getal zelf, als in: '1' + '2' = 12).

en de alinea hierboven heb ik niet zelf verzonnen (vrij naar: 'Psychologische Functieleer' door dr. J van Leyden sr.)

Het is niet voor niks dat er kritiek is op de CITO toets omdat rekenen op de middelbare school niet veel meer aan bod komt en er niet getoetst wordt op vaardigheden die nodig zijn voor wiskunde.

voor mezelf kan ik bij een boel categorieen niet goed bepalen of ik er wel of niet toe behoor.

bijvoorbeeld bij 'nature smart':

Ik heb een scherp waarnemingsvermogen,

kom tot rust in de natuur,

ben gevoelig voor seizoenen (in de periode dat de dagen kort zijn ben ik minder blij en in de lente en zomer heb ik mijn top),

ben gevoelig voor de omgeving waarin ik me bevind,

maar:

ik stop me zakken niet vol als ik aan het wandelen ben, tenzij ik iets vind dat het uitzoeken waard is (omdat het geld kan opleveren),

Ik maak me niet erg zorgen om het milleu,

ik kijk ook niet vaak naar natuurfilms,

ik wil absoluut geen huisdier ,

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Het stond in een boek over dyslexie. Aan de hand die lijsten kon je kijken wat je sterke en minder sterke kanten zijn. Het ging er ook niet om dat je ieder puntje hebt maar gewoon van welke het meeste. Dat kunnen er ook meerdere zijn, meestal twee.
People don't understand me, but I understand that.

Berichten: 97

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Klopt ook wel, want hoofdrekenen gebeurt grotendeels met het domweg uit de kop leren van trucjes (rekenfeiten, zoals tafels bijvoorbeeld en dingen als 9 + 1 = 10, of soms het leren van truucjes als string(10 * getal) = string(getal) + '0', waarin string(x) de reeks cijfers bedoeld wordt en niet het getal zelf, als in: '1' + '2' = 12).  

en de alinea hierboven heb ik niet zelf verzonnen (vrij naar: 'Psychologische Functieleer' door dr. J van Leyden sr.)

Het is niet voor niks dat er kritiek is op de CITO toets omdat rekenen op de middelbare school niet veel meer aan bod komt en er niet getoetst wordt op vaardigheden die nodig zijn voor wiskunde.
Vraag me echt af of je aanleg voor wiskunde echt kan testen. Ik bedoel je kan ruimtelijk inzicht testen (is maar onderdeel van wi dus dit is voorbeeld) maar iemand kan dat ook pas tijdens de wiskunde ontwikkelen etc.

Ik denk dat testen slechts een moment middel is en alleen moet worden gebruikt als er geen andere middelen daarvoor zijn.

Ik ben niet anti-testen wel op de manier waarop de resultaten worden gebruikt.

Bij mij komen de testen namelijk niet overeen met wat ik doe.

Wat betreft de intelligenties. Ik denk wel dat er meerdere inteligenties zijn dan enkel de cognitieve intelligentie. Maar dit is enkel een opsomming en niet echt te testen.

Ik herken zelf bij mij vooral de volgende beschreven intelligenties:

logisch

lichamelijk

en in mindere mate de verbale omdat ik dol ben op boeken lezen en zelf woorden en talen bedenken. Maar ik erg slecht in talen ben.

Maar hoeveel inteligenties men ook onderscheid en hoeveel testen men ook maakt. Een mens blijft een mens en is altijd op zijn eigen manier ergens goed in en uniek!

Berichten: 97

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Het stond in een boek over dyslexie. Aan de hand die lijsten kon je kijken wat je sterke en minder sterke kanten zijn. Het ging er ook niet om dat je ieder puntje hebt maar gewoon van welke het meeste. Dat kunnen er ook meerdere zijn, meestal twee.
Mijn moeder heeft deze inteligenties ook gehad op de pabo.

Ik ben benieuwd in welk dyslexie boek dit stond. Ik denk dat het in de desbetreffende boek stond om te laten zien dat iedereen ergens goed in is.

Ik neem aan dat je dyslexie heb? Ja, dat is een vraag en aanname te gelijkertijd. Ik weet niet of dat kan. Zo niet dan ben ik weer orgineel bezig.

@liekje Hoe heeft Howard Gardner bepaald dat deze inteligenties niet erfelijk bepaald zijn?

Ik denk echt wel dat aanleg in welke mate dat door erfelijk komt (er is dus erfelijkheid in het spel!) kan ik niet bepalen , bepaalt tot de ontwikkeling van de inteligentie.

Wel is het zo dat de omgeving een (grote) invloed heeft tot het aanleren van bepaalde inteligenties.

De natuur inteligentie van een Nederlander zal sowieso veel lager zijn (uitzonderingen daar gelaten :shock: ) dan iemand die midden in de amazone woont en leeft van de natuurlijke spullen daar.

Re: meervoudige intelligentie - lesidee

Ik begon ook met een boekje over dyslexie...niet omdat ik er last van heb...althans is nooit vastgesteld.

"N. Hofmeester, Studeren met Dyslexie. Apeldoorn, 2002"

Hier vind je een artikel met een stukje theorie over intelligentie van gardner, misschien is er meer specifieke info te vinden op de site

http://www.pz.harvard.edu/PIs/HG_MI_after_20_years.pdf

intelligentie is volgens hem ‘a set of relatively autonomous intelligences’

Intelligentie wordt volgens hem bepaald door delen van het brein met ontwikkelde functies (zoals spraak, ruimtelijk inzicht, voeling met personen) die op hun beurt zorgen voor specifieke manieren van informatie processen.

(dus in mijn eigen woorden: intelligentie is de vorm en het ontwikkeling stadium van informatie verwerking)

daaraan zou je een stukje theorie van piaget kunnen plakken om het wat completer te maken:

de invloed van de omgeving op het leerproces af hangt van het ontwikkelstadium waarin de mens zich bevindt

Reageer