Straling: energiewaarden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Straling: energiewaarden

Hallo, als men een bepaald lichaam opwarmt dan zend het lichtstraling uit dat over een bepaalde frequentie beschikt afhankelijk van het atoomsoort, maar er wordt toegevoegd dateen lichaam dat bijvoorbeeld licht uitzend bepaalde discrete energiewaarden bevat en kan overgaan tot een welbepaalde hogere energiewaarde en omgekeerd,

wat bedoelen ze met "naar een welbepaalde hogere energiewaarde", bedoelen ze daarmee dat je het lichaam nog meer moet opwarmen ofzo??

Bijvoorbeeld: we warmen ijzer op het wordt eerst rood en zend zichtbare straling uit, het heeft een frequentie en bevat dus een energiewaarde, maar als we het nog meer opwarmen dan wordt het witgloeiend en bevat het een "welbepaalde hogere energiewaarde" en dus ook een hogere frequentie , want E˜V ( frequentie)

is dit juist?

Hartelijk bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Straling: energiewaarden

Dit onderwerp is meer fysisch dan chemisch van aard; gezien de termen "welbepaalde hogere energiewaarde" gaat het in de tekst over kwantummechanische verschijnselen. Dit topic is dan ook verplaatst naar Kwantummechanica en vastestoffysica.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Straling: energiewaarden

Hallo, in mijn boek hebben we het over atoomemissiesspectra, en bekijken we die spectra's van verschillende atoomsoorten, bijvoorbeeld als we FeO verbranden, of gewoon zonlicht, kaarslicht, neon,...

Maar ze hebben het over een trillend deeltje dat van een welbepaalde energiewaarde naar een hogere energiewaarde overgaat, en ik snap dus totaal niet wat ze daarmee bedoelen, met : "van een welbepaalde energiewaarde naar een hogere energiewaarde overgaan", wat is dat dan?? verbranding ofzo? en als het verbranding is, hoe gebeurt het dan met kaarslicht( want die spilts op in verschillende kleurtjes :eusa_whistle: )

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Straling: energiewaarden

Kan het zijn dat het over een foton gaat? Als een foton van de ene "schil"naar de andere "schil" van een atoom gaat (bijv van de L naar de K schil) dan krijgt hij meer energie (omdat ie dichter bij de kern van het atoom staat).

P.S: Het bovenstaande kán compleet fout zijn, in dat geval heb ik de vraag niet goed begrepen (hé, ik ben ook maar een simpele scholier :eusa_whistle: )

P.S.S: Ik weet niet of die schillen werkelijk zo heten. Ik geloof volgens een model (van Bohr?) wel.
't Had carinae moeten zijn...

Berichten: 503

Re: Straling: energiewaarden

Elektron bedoel je? Een elektron kan zich in een atoom op discrete energieniveau's bevinden. (a.h.w. kan het elektron zich op verschillende banen rond de kern bewegen, maar niet tussen de banen) Als een geëxciteerd elektron van een hogere naar een lagere baan terugvalt, dan zendt die (meestal) een foton uit. Omgekeerd kan het elektron naar een hogere energiebaan gaan door een foton ( 'energiepakketje') te absorberen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoommodel_van_Bohr

Berichten: 503

Re: Straling: energiewaarden

De energie die dat foton dan meekrijgt, is het energieverschil tussen de hogere en de lagere baan. Die energie kan dan geassocieerd worden ( E = hf ) met een frequentie en dus met een kleur. Omdat die energieverschillen tussen die hogere en lagere baan karakteristiek is voor elk atoom, zal dat atoom dus fotonen met welbepaalde energieën uitzenden.

Het is dus a.h.w. een elektron dat 'zijn' energie verlaagt en wegens behoud van energie een foton uitzendt met een welbepaalde frequentie ( of m.a.w. kleur )

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Straling: energiewaarden

Ik heb me inderdaad vergist. Ik bedoelde een elektron, en de bijbehorende uitleg. Bedankt voor de verbetering :eusa_whistle:
't Had carinae moeten zijn...

Reageer