Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 6

Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

In mei 2009 heb ik een afspraak met een vertegenwoordiger van een webhoster annex sitebuilder gehad. Ik was niet tevreden met de service die zij mijn (oude) vader leverden.

We spraken af dat ik de week erna contact zou opnemen met het bedrijf om te zien wat te doen.

Tijdens het telefonisch onderhoud in de week erna geef ik aan dat ik het lopende contract voor het jaar zal uitzitten en dat we dan een andere webhoster zullen nemen. Ik geef in dit gesprek ook aan dat zij hier een schriftelijke bevestiging van zullen krijgen.

De dame op het kantoor van mijn vader zegt schriftelijk op maar vergeet dit aan te tekenen terwijl dit in de handelsvoorwaarden staat van de webhoster. Vervolgens word er aan het einde van het contractuele jaar een factuur gestuurd en automatisch afgeschreven.

Hierop stuurt de kantoordame een fax naar de host. Er wordt niet op gereageerd. Na telefonisch contact beweerd de webhoster nooit een brief dan wel een fax te hebben ontvangen. De fax wordt opnieuw verstuurd en komt aan.

De webhoster neemt het besluit dat mijn vader zijn contract tot september 2010 zal moeten uitzitten.

Mijn onderbuikgevoel zegt hier dat de webhoster gewoon alle niet-aangetekende brieven negeert omdat opzeggingen aangetekend moeten zijn. Kan ik nog iets doen voor mijn vader?

m.vr.gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Hoe het exact zit met niet-aangetekende brieven weet ik eerlijk gezegd niet. Wel kan ik melden dat de Raad van State een aantal jaar geleden in een zaak het verzendrapport van een fax als bewijs heeft geaccepteerd (ging om een bestuursrechtzaak, maar dat zal in deze niet uitmaken verwacht ik). Sindsdien wordt dat ook als bewijs geaccepteerd.

Vraag is dan wel of je op tijd bent geweest met faxen (binnen de opzegtermijn) en of het verzendrapport bewaard is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Helaas zijn er pas faxen verstuurd na de opzeggingsdatum. Het apparaat toont de laatste 30 transacties dus stond er maar 1 faxbericht naar de webhoster in.

Ik zit te denken dat ik een specificatie van de telefoonrekening kan opvragen met de faxberichten en misschien zo kan zien of ze verhaaltjes zitten te vertellen.

grt

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

In de handelsvoorwaarden staat dat de brief aangetekend moet zijn. Deze voorwaarde lijkt mij niet onredelijk bezwarend in de zin van het Burgerlijk Wetboek (6:237 BW) en daarom heeft het bedrijf recht van spreken. Jouw onderbuik gevoelens zijn voorstelbaar en indien het bedrijf inderdaad zo handelt is dat verre van netjes. Juridisch gezien lijkt er echter weinig op af te dingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

In de handelsvoorwaarden staat dat de brief aangetekend moet zijn.
Ik heb me daar altijd over verbaasd. Als je en overeenkomst aangaat dan is een telefoontje of een antwoordkaart meestal voldoende. Maar als je diezelfde overeenkomst wilt opzeggen, dan moet dat ineens per aangetekend brief. Dat is toch te zot voor woorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Ik heb me daar altijd over verbaasd. Als je en overeenkomst aangaat dan is een telefoontje of een antwoordkaart meestal voldoende. Maar als je diezelfde overeenkomst wilt opzeggen, dan moet dat ineens per aangetekend brief. Dat is toch te zot voor woorden?


Ja en nee. Ik begrijp dat je er zo over denkt. Maar als het bedrijf het met normale post zou doen en bepaalde brieven komen niet aan (wat vaak genoeg gebeurt met normale post) zit je ook met de gebakken peren. Eigenlijk is de eis van het aangetekend sturen een eis om de consument te beschermen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Dat ben ik niet met je eens. Gewone post wordt niet gegarandeerd afgeleverd, maar in 99,9% van de gevallen wel. Het is dus een uitzondering als het niet goed afgeleverd wordt. Mailverkeer raakt nog vaker zoek. Standaard een aangetekende brief vragen is dan ook zwaar overdreven imho.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 6

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Ondertussen heb ik het orginele contract opgevraagd bij de webhoster. Onderaan het contract stond de opzegtermijn. Het contract was ter akkoord ondertekend door mijn vader. De webhoster staat dus in het gelijk.

Waar ik nu weer wel van mijn stoel afval is dat er een opzegtermijn van 1 jaar gehanteerd wordt... Is dat niet een beetje veel?

groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

engelenco schreef:Ondertussen heb ik het orginele contract opgevraagd bij de webhoster. Onderaan het contract stond de opzegtermijn. Het contract was ter akkoord ondertekend door mijn vader. De webhoster staat dus in het gelijk.

Waar ik nu weer wel van mijn stoel afval is dat er een opzegtermijn van 1 jaar gehanteerd wordt... Is dat niet een beetje veel?

groet,
Betreft het een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Heeft het contract een looptijd van een jaar? Dan is een opzegtermijn natuurlijk wel lang en ook overbodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Ik krijg hier het gevoel dat het hier geen opzegtermijn van een jaar betreft, maar gewoon een automatische verlenging van het contract met één jaar, indien niet opgezegd binnen een periode x voor afloop van de huidige lopende periode.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Ik krijg hier het gevoel dat het hier geen opzegtermijn van een jaar betreft, maar gewoon een automatische verlenging van het contract met één jaar, indien niet opgezegd binnen een periode x voor afloop van de huidige lopende periode.


Ja exact, en dat is volgens de wet. Indien er niet wordt opgezegd bij een contract voor 1 jaar, wordt deze automatisch verlengd met wederom 1 jaar.

Berichten: 6

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Er stond echt; "opzegtermijn 1 jaar" :eusa_whistle:



groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

engelenco schreef:Er stond echt; "opzegtermijn 1 jaar" :eusa_whistle:



groet,
Terwijl het ging om een contract voor 1 jaar?

Berichten: 14

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Wat het verzenden/schriftelijk opzeggen betreft het volgende.

Bij het verzenden per post hanteert de rechtspraak doorgaans de verzendtheorie : de verzender moet bewijzen dat hij iets heeft opgestuurd. Het risico van verzenden per gewone post ligt daarmee dus bij de verzender. Dat sluit je uit middels aantekenen. Hoewel ook daar in het verleden problemen mee zijn ontstaan doordat de geadresseerde niet ontkende het aangetekende stuk te hebben ontvangen, maar dat de envelop leeg was.

ik denk dat de webhoster de regel van aangetekend verzenden heeft ingevoerd om alle discussie en wel/niet spelletjes uit te sluiten. En als het in de algemene voorwaarden staat en de bepaling niet onredelijk bezwarend is kon de verzender dat weten.

Berichten: 4

Re: Schriftelijke opzegging contract aantekenen?

Om hier nog op in te haken (en je in de toekomst niet met onnodige kosten op te zadelen :eusa_whistle: ), vraag in een opzeggingsbrief in eerste instantie altijd om een schriftelijke bevestiging. Krijg je deze, dan heb je bewijs dat de brief ontvangen was. Krijg je geen bevestiging, dan kan je nogmaals een brief sturen waarin je nogmaals om bevestiging vraagt, of direct een aangetekende brief of fax sturen. Mijn ervaring is echter dat je meestal wel een bevestiging krijgt na een eerste brief.

Inhoudelijk: juridisch gezien kan je niet veel doen. Je zou hooguit nogmaals een brief kunnen sturen met kopie, en hopen op enige coulance van de webhoster. En uiteraard direct een brief op de post doen waarin je (met inachtneming van de opzegtermijn) de overeenkomst alsnog opzegt. ](*,)

Reageer