Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

http://www.nrc.nl/wetenschap/article237039..._in_Sargassozee


Eindelijk zijn palingen gevolgd tijdens hun mysterieuze trek naar de Sargassozee. 22 palingen hebben een deel van de reis naar hun paringsterrein afgelegd met een zender die aan hun rug vastzat. Daaruit bleek dat de palingen elke ochtend steil naar beneden duiken, tot meer dan een halve kilometer diep (Science, 25 september).
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Weet iemand wat voor een soort zender ze hiervoor gebruiken? Is er een radiofrequentie waarmee berichten door een halve kilometer water gaan?
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Weet iemand wat voor een soort zender ze hiervoor gebruiken? Is er een radiofrequentie waarmee berichten door een halve kilometer water gaan?


Waarschijnlijk minder met de frequentie te maken dan de intensiteit.

Berichten: 12.262

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Of er zit een dataloggertje in dat de gegevens verzend zodra het beest weer binnen bereik is?


Ik weet niet wat voor zendertjes ze gebruiken, maar als het aan een paling moet passen dan zal het waarschijnlijk werken op satphone netwerken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Waarschijnlijk minder met de frequentie te maken dan de intensiteit.


Het heeft juist heel veel met frequentie te maken. Hoe lager de frequentie, hoe makkelijker het zich door het water verplaatst (denk maar aan de geluiden van walvissen). Je kan een hoge frequentie nauwelijks door water heen krijgen, tenzij je een verschrikkelijk groot vermogen hebt, maar het gaat hier over kleine zendertjes, dus je kan zelf wel bedenken wat ze verkiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Het heeft juist heel veel met frequentie te maken. Hoe lager de frequentie, hoe makkelijker het zich door het water verplaatst (denk maar aan de geluiden van walvissen). Je kan een hoge frequentie nauwelijks door water heen krijgen, tenzij je een verschrikkelijk groot vermogen hebt, maar het gaat hier over kleine zendertjes, dus je kan zelf wel bedenken wat ze verkiezen.


Ik weet duidelijk niet genoeg van natuurkunde af :eusa_whistle: mijn verontschuldigingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Ik heb even gezocht. In een artikel van Sciencenews staat geschreven:

European eels really take the plunge when they embark on their 5,000-kilometer migration to the Sargasso Sea. Data from eels outfitted with pop-up satellite tags suggest that ...

De palingen zijn uitgerust met "pop-up satelite tags". En wat dat zijn vond ik op een site over visonderzoek:

Pop-up satellite tags are small devices that represent a marriage of archival tags and a satellite transmitter. The tag is inserted with a barb beneath the skin near the base of the dorsal fin (ideally) while the tag itself is outside the animal.

Afbeelding

Satellite tag ready for deployment on a tagging staff.


Afbeelding

This striped marlin has a pop-up satellite tag near its dorsal fin.

These tags log temperature, depth and light intensity. As with the archival tags, light can be used to calculate latitude and longitude. After a predetermined amount of time, the tag releases from the fish, floats to the surface and uploads its data to the ARGOS satellite system.

Dus ongeveer wat Benm al schreef.


Ze hebben geen radiosignaal door een halve kilometer water gestuurd.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12.262

Re: Palingen met zenders gevolgd tot in sargassozee

Ah zo, ik dacht eigenlijk dat ze wel vast bleven zitten, maar alleen contact maken dicht aan het oppervlak.


Radiosignalen door zeewater sturen is verder verdraaid lastig, en is zelfs met alle vermogen en ruimte aan boord van een onderzeeer onmogelijk op dieptes groter dan een paar tiental meter. Vooral zout water is daarbij het probleem doordat het relatief goed geleid. In zoet water werkt een gsm nog tot een paar meter diepte, zo heb ik van droogduikers begrepen die ze per ongeluk meegenomen hadden en een belletje kregen.
Victory through technology

Reageer