[electronica] signalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

[electronica] signalen

Even 2 vraagjes over signalen,

1)

In mijn cursus beginselen van electronica staat zonder veel uitleg geschreven dat een combinatie van een grondgolf (sinus met frequentie f) en een willekeurige set van harmonische van deze grondgolf (frequentie n.f, met n natuurlijk getal) steeds een periodieke golf is.

Vervolgens staat er dat elke periodieke golf kan ontbonden worden in een grondgolf gecombineerd met harmonischen.

Wil dit dan zeggen dat dit de enige mogelijkheid is voor het bereiken van periodieke signalen ? of is dit ook mogelijk door combinaties van andere sinussen?

2)

In het oor worden frequenties gescheiden in het slakkenhuis doordat hogere frequenties minder diep doordringen dan lagere. Ik begrijp niet goed waarom dit zo is?

Veel dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [electronica] signalen

velgrem1989 schreef:2)

In het oor worden frequenties gescheiden in het slakkenhuis doordat hogere frequenties minder diep doordringen dan lagere. Ik begrijp niet goed waarom dit zo is?
Ik wist dat ook niet (een mens is nooit te oud om te leren :eusa_whistle: ) . Wel is mij bekend dat bij trillingen in fluïda (gassen, vloeistoffen) hogere frequenties sneller worden gedempt.

Toch kan ik me zo'n effect in het oor nauwelijks voorstellen, o.a. vanwege de geringe afstanden, dus ik ben ook wel benieuwd naar het achterliggende mechanisme, dan wel de waarheid van de bewering.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [electronica] signalen

Wil dit dan zeggen dat dit de enige mogelijkheid is voor het bereiken van periodieke signalen ? of is dit ook mogelijk door combinaties van andere sinussen?
Alleen een grondgolf, gecombineerd met hele veelvouden van de grondfrequentie (harmonischen) kan een periodiek signaal leveren. Combinaties met andere frequenties kunnen dat niet.

Dit principe is voor het eerst geponeerd door Fourier. Hij ondervond aanvankelijk veel tegenstand van vakgenoten, maar de tijd heeft geleerd dat hij gelijk had. Als je zoekt op de naam Fourier zul je ongetwijfeld meer vinden.

Berichten: 228

Re: [electronica] signalen

klazon schreef:Alleen een grondgolf, gecombineerd met hele veelvouden van de grondfrequentie (harmonischen) kan een periodiek signaal leveren. Combinaties met andere frequenties kunnen dat niet.

Dit principe is voor het eerst geponeerd door Fourier. Hij ondervond aanvankelijk veel tegenstand van vakgenoten, maar de tijd heeft geleerd dat hij gelijk had. Als je zoekt op de naam Fourier zul je ongetwijfeld meer vinden.
Ik vind voornamelijk dat elke periodische zo te schrijven valt. Maar of het de enige manier is daarin ben ik toch nog niet altijd overtuigd. In maple (wiskunde programma) liet ik volgende functie plotten: sin(2t)+sin(4.5t). Deze 2 frequenties zijn geen veelvoud van elkaar, maar lijkt me wel periodisch.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [electronica] signalen

Dat is inderdaad periodisch, maar die nieuwe periode levert een frequentie op, waarvan de beide samenstellende delen weer harmonischen zijn. :eusa_whistle:

Berichten: 228

Re: [electronica] signalen

Dat is inderdaad periodisch, maar die nieuwe periode levert een frequentie op, waarvan de beide samenstellende delen weer harmonischen zijn. :eusa_whistle:
k ](*,) chill, dat was wat ik moest weten. In mijn cursus stond het nogal verwarrend, alsof het niet kon dat zo'n combinatie een periodische trilling opleverde.

Bedankt.

Reageer