Handschoenen bij dna-bewerking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Handschoenen bij dna-bewerking

Hallo,

In laboratoria wordt bij DNA-bewerkingen, standaard gebruik gemaakt van handschoenen. Ook bijvoorbeeld bij experimenten waarbij genetische manipulatie uigevoerd wordt op het DNA van bacteriën of andere micro-organismen.

Ik vraag mij eigenlijk af welke redenen dit mogelijk heeft. Ik neem aan dat dit is voor het experiment op enige wijze te beschermen. Maar op welke wijze kan dit experiment dan schade oplopen door geen handschoenen te gebruiken?

Alvast bedankt.

Esther

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Volgens mij is het eerder bedoelt om je eigen DNA te beschermen. Als je een sterk mutageen goedje op je hand krijgt heb je namelijk een flink probleem.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Maar ook als er gewerkt wordt met dingen die niet zeer mutageen zijn, worden ze nog gedragen....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat, als je geen handschoenen gebruikt, jouw eigen DNA (via de afgeschilferde huidcellen) vermengd kan raken met het DNA van het micro-organisme. Als je dan allerlei procedures wil gaan uitvoeren met het DNA van dat micro-organisme, dan kan het gebeuren dat je eigenlijk jouw eigen DNA (dat je daar 'achterliet') aan het manipuleren bent en niet, zoals gewenst, het DNA van het micro-organisme. Dit kan dan natuurlijk tot foute resultaten én interpretaties gaan leiden.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Maar ook als er gewerkt wordt met dingen die niet zeer mutageen zijn, worden ze nog gedragen....
Het is meestal echt ter bescherming van jezelf. Ook al is het niet mutagaan, wie wil er nu één of andere

zware metaal over z'n huid, of corrosieve stoffen, of irriterende etc. Het gaat erom dat je jezelf zoveel mogelijk

beschermt in combinatie met wat hygiene (als de stof niet gevaarlijk is, houdt het niet in dat je het over je huid wilt krijgen). In sommige gevallen wil je niet dat het product waar je mee werkt beschadigd wordt. Bij de assemblage van computerchips werken ze ook volledig in een stofvrije omgeving met pakken en handschoenen e.d.

-edit- en wat dido zegt :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

essie88 schreef:In laboratoria wordt bij DNA-bewerkingen, standaard gebruik gemaakt van handschoenen. Ook bijvoorbeeld bij experimenten waarbij genetische manipulatie uigevoerd wordt op het DNA van bacteriën of andere micro-organismen.

Ik vraag mij eigenlijk af welke redenen dit mogelijk heeft. Ik neem aan dat dit is voor het experiment op enige wijze te beschermen. Maar op welke wijze kan dit experiment dan schade oplopen door geen handschoenen te gebruiken?
Zo standaard zijn handschoenen helemaal niet.

Bij een humane PCR zou je last kunnen hebben huidschilfers als je niet voorzichtig werkt.

Bij RNA werk is het erg belangrijk dat er geen RNAse van je huid in je cupje valt.

Genetische manipulatie van bacteriën werkt met plasmides dus maakt DNA vervuiling van je handen weinig uit.

Je wilt geen bacteriën op je handen krijgen maar veel meer nut heeft het niet.

Vaak wordt zelfs geadviseerd om zonder handschoenen te werken omdat je dan ieder druppeltje dat je morst voelt en het meteen afspoelt met EtOH. Minder erg dan dat je het niet door hebt en alles vastpakt en besmet.

Het is heel laboratorium afhankelijk.

Alleen met EtBr werk heb ik nog nooit gemerkt dat iemand dat zonder handschoenen doet.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 12.262

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Het geeft bescherming beide kanten op. Maar als je werkt met celkweek is het zeker belangrijk dat er niets van je handen in het experiment terecht komt. Bacterien, maar met name gisten, die op de huid aanwezig zijn kunnen gemakkelijk in je experiment terecht komen en daar tijdens incubaties uitgroeien tot fatale vervuilingen.

In kweekmedium voor zoogdiercellen zit normaliter een aardige hoeveelheid antibiotica om bacterien tegen te houden (pen/strep), maar gisten trekken zich daar weinig van aan en gedijen meestal goed in typische kweekomstandigheden.

Verder zijn er natuurlijk reagentie als ethidium bromide die (vermoeddelijk) carcinogeen zijn en daarom nooit zonder berscherming mogen worden gebruikt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Alleen met EtBr werk heb ik nog nooit gemerkt dat iemand dat zonder handschoenen doet.
Oh die zijn er hoor! onder het mom van "Dan sterf ik maar voor de wetenschap." Erg stom natuurlijk, hoewel de geruchten gaan dat EtBr niet zo extreem gevaarlijk is als men denkt, 1 ul puur schijnt overeen te komen met een sigaret (of zou dat betekenen dat sigaretten veel enger zijn dan de meesten denken?) anyway, ik houd mn handschoenen aan. Eng spul.
Het geeft bescherming beide kanten op. Maar als je werkt met celkweek is het zeker belangrijk dat er niets van je handen in het experiment terecht komt. Bacterien, maar met name gisten, die op de huid aanwezig zijn kunnen gemakkelijk in je experiment terecht komen en daar tijdens incubaties uitgroeien tot fatale vervuilingen.
En toch kweken er ook erg veel mensen zonder handschoenen, gewoon goed afscrubben en in de ethanol (of sommige mensen kweken met hun handen gewassen in jodium!) en er is niets aan de hand zeggen ze. Ook kweek je vaak met antibiotica in het medium, dus dat dood al veel wat van je handen zou kunnen vallen.

Omdat ik zonder antibiotica kweek, houd ik ook daar lekker mn handschoenen aan, al moet je er dan idd veel meer om denken die steeds schoon te houden.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Waarom kweek je zonder antibiotica, werk je toevallig aan de cellcyclus?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Handschoenen bij dna-bewerking

Waarom kweek je zonder antibiotica, werk je toevallig aan de cellcyclus?


Over het algemeen niet, maar het zijn drosophila cells (KC en S2) en die kweek je eigenlijk min of meer vanuit historisch oogpunt zonder antibiotica. Daar doen ze t t best op en ze zijn nogal gevoelig, dus je wilt niets in de war schoppen door dingen bij het medium te gooien die niet perse nodig zijn. Als je erg schoon kweekt heb je ook zonder antibiotica zelden infecties.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer