[Natuurkunde] Aantrekkingskracht tussen 2 magneten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Natuurkunde] Aantrekkingskracht tussen 2 magneten

Heej!

Ik ben voor het profielwerkstuk bezig met magnetisme en ik wil graag weten hoe het zit met de volgende formule, het is een formule om de kracht tussen 2 magneten te bepalen (poolsterkte)

F = m1 x m2 / k x r2 (r2=rkwadraat)

k is de materiaalconstante van de middenstof (in ons geval lucht), waar kan ik die vinden? Heeft lucht een grote materiaalconstante of zijn er stoffen met veel kleinere waardes?

Werkt de formule ook als de magneten vacuum gezogen zijn?

Maakt het uit hoe de magneten gepolariseerd zijn? Dus moeten ze persee recht tegenover elkaar staan?

Hoe werkt het als er meerdere magneten bij elkaar staan?

We hebben namelijk een opstelling als volgt: in een cirkel staan 8 magneten met wisselende polen naar het midden gericht, in het midden ligt dan 1 magneet die dan gaat ronddraaien...(het werkt :?: )

Grtz Spongebobbie! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] Aantrekkingskracht tussen 2 magneten

Nijntje schreef:Heej!

F = m1 x m2 / k x r2 (r2=rkwadraat)

k  

Werkt de formule ook als de magneten vacuum gezogen zijn?

Maakt het uit hoe de magneten gepolariseerd zijn? Dus moeten ze persee recht tegenover elkaar staan?

1 magneet die dan gaat ronddraaien...(het werkt ;) )

Grtz Spongebobbie! :shock:
volgens mij praat je over de magnetischepermeabiliteit van de tussenstof(lucht)

de magnetischepermeabiliteit van vacuüm is 4pi.gif*10-7

de van (normale) lucht wijkt daar amper vanaf, maar ik zie dat je moet delen door deze constante, dan zou ik het inversegetal(zeg ik dat goed?) van het gegeven getal nemen.

dan wordt k:k=795775

deze waarde is dus voor het vacuum, maar ook wel te grbruiken voor lucht.

Een stuk (Week)ijzer heeft een veel grotere magnetische permabiliteit(de k word dus kleiner) ,maar als je meerdere magneten in een rondjes opsteld, dan gaat hij niet zo maar op. (de formule)dat word het stukken ingewikkelder volgens mij,dus de formule is enkel met recht tegenoverelkaar staande polen.

staat er nou m1 en m2(de massa ??)

verder heb ik een vraag over de opstelling, de magneet gaat dus ronddraaien uitzichzelf als ik het goed begrijp?

is het zo iets?

Afbeelding

want he, dan heb je een perpetuum mobile gemaakt.

Daar doe ik mijn profiel werkstuk over, en ik kan niet geloven dat hij uitzichzelf gaat bewegen,

deze werkt niet omdat het schild oom een kracht moet verwerken.

Verder zou ik (omdat rekenen aan magnetisme en de kracht daarvan zo lastig is)een newton meter pakken, en gewoon meten, vergeet niet dat je de vrijvingskracht ook moet meenemen

Reageer