[scheikunde] verhitten van suiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] verhitten van suiker

Hey scheikundeliefhebbers.,

ik heb vandaag een proefje gedaan waarbij ik 2 gram suiker moest verhitten in een reageerbuis mbv een brander.

uiteindelijk heb ik 0.49 gram koolstof overgehouden.

maar nu ,

moet ik theoretisch de massapercentage berekenen, ik weet hoe dit moet, maar ik heb een kloppende reactievergelijking nodig. ik dacht aan dit maar ik weet niet of het goed is, daarom vraag ik he na.

C16H22O11 (s) --> CO (g)+ H2O (g) + C (s)

kunnen jullie mij zeggen of hij klopt ? en mss kloppend maken (A)?

vriendelijk bedankt,

bob meyer

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] verhitten van suiker

De reactievergelijking klopt niet, voor en na de pijl moeten de elementen in gelijke hoeveelheden voorkomen. Los daarvan vraag ik me af of er daadwerkelijk CO (koolmonoxide) is vrijgekomen. Als je een massapercentage koolstof moet berekenen is dat sowieso niet handig, want je weet nooit hoeveel er dan precies is vrijgekomen als CO en hoeveel er achter is gebleven als C. Ik zou er voor de reactievergelijking vanuitgaan dat er alleen C (s) en H2O (g) ontstaan.

De molecuulformule van sucrose (kristalsuiker) is overigens C12H22O11.

Laatste opmerking: Het betreft hier een schoolopdracht. Dat soort vragen horen in het Huiswerk & Practica-subforum thuis. Dit topic is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: [scheikunde] verhitten van suiker

er kwam tijdens het verhitten een walm uit de reageerbuis. de toa zei dat ik deze aan moest steken omdat het anders zo ging stinken. dit is een gas.. een brandbare. dus ik neem aan dat er meer is ontstaan dan alleen h2o en CO ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [scheikunde] verhitten van suiker

er kwam tijdens het verhitten een walm uit de reageerbuis. de toa zei dat ik deze aan moest steken omdat het anders zo ging stinken. dit is een gas.. een brandbare. dus ik neem aan dat er meer is ontstaan dan alleen h2o en CO ?


De enige brandbare gas die ik kan verzinnen is dan toch CO.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] verhitten van suiker

er kwam tijdens het verhitten een walm uit de reageerbuis. de toa zei dat ik deze aan moest steken omdat het anders zo ging stinken. dit is een gas.. een brandbare. dus ik neem aan dat er meer is ontstaan dan alleen h2o en CO ?
De enige brandbare gas die ik kan verzinnen is dan toch CO.
CO is echter een reukloos gas. Dus waarom zegt de toa dan dat het gaat stinken?

Ik kan echter ook niet iets anders bedenken. C12H22O11(s) ---> CO2(g) + H20(g) normaal gesproken. Als er te weinig zuurstof is kan er CO(g) en/of C(s) ontstaan.

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] verhitten van suiker

CO lijkt me logisch inderdaad.

Het vervelende van dit soort proefjes is dat ze in concept heel simpel zijn, maar in de praktijk niet. Als je een koolhydraat heet stookt tot decompositie krijg je nooit een keurig nette dehydratatie waarbij het water er als damp uit komt en puur koolstof achterblijft.

Het echte resultaat is eerder een dikke zwarte brei van koolstof met tig andere verbindingen erdoor die meer van teer weg hebben.
Victory through technology

Reageer